15 Şubat 2015 00:00
Universal Coordinated Time (UTC)’de 60°N enlemi üzerinde enlemlere paralel
uzanan karasal arktik soğuk cephe; 030°E boylamı boyunca güneye doğru hızlı bir
şekilde ilerlemiştir. Batı Karadeniz ve İstanbul üzerinden geçerek 17 Şubat
2015 00:00 UTC’de Marmara Denizi üzerine ulaşmıştır. Soğuk cephenin tamamen
Batı Karadeniz üzerinden geçmesinden önce, deniz etkili kar yağışını meydana
getiren şartlar oluşmaya başlamıştır. 17 Şubat’ta Atatürk Uluslararası
Havalimanı’nda (AHL) aralıklarla etkili olmaya başlayan kar sağanağı 18
Şubat’ta etkisini artırarak hakim rüyetinde 100 metreye düşmesine neden
olmuştur. 19 Şubat’ta kısa süreliğine etkili olan kar sağanağı havalimanında
07:20 UTC’de tamamen sona ermiştir. Devlet Hava Meydanları İşletmesi verilerine
göre AHL’de 18 Şubat günü için planlanan 81 adet uçak, 19 Şubat’ta ise 7 uçak
başka meydanlara yönlendirilmiştir. İstanbul’da ölçülen 24 saatlik toplam kar
kalınlıkları AHL’de 40 cm, Sarıyer Meteoroloji İstasyonu’nda 39 cm, Kartal 1.
Bölge Müdürlüğü’nde 27 cm, Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nda 18 cm ve
Kumköy Meteoroloji İstasyonu’nda 3 cm olarak ölçülmüştür. Bu çalışmanın amacı;
17–19 Şubat 2015 tarihlerinde İstanbul’da etkili olan gelişmiş deniz etkili (Lake Enhanced Snow) kar hadisesinin meteorolojik analizini yapmaktır. Çalışma kapsamında;
AHL ait Aviation Routine Weather Report (METAR) ve Aviation Selected Special
Weather Report (SPECI) rasatları, Automated Weather Observing
System (AWOS) verileri ve Birleşik Krallık Met
Office’e ait yer kartı analiz ürünleri, Moderate
Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) uydu görüntüleri, Skew-T Log-P
diyagramları, uydu & radar
görüntüleri, Marmara Denizi ve Karadeniz’de ölçülen deniz suyu
sıcaklıkları analiz edilmiştir.
Atatürk Uluslararası Havalimanı Deniz Etkili Kar Yağışı METAR SPECI Radar Deniz suyu sıcaklığı
15 Şubat 2015 00:00
Universal Coordinated Time (UTC)’de 60°N enlemi üzerinde enlemlere paralel
uzanan karasal arktik soğuk cephe; 030°E boylamı boyunca güneye doğru hızlı bir
şekilde ilerlemiştir. Batı Karadeniz ve İstanbul üzerinden geçerek 17 Şubat
2015 00:00 UTC’de Marmara Denizi üzerine ulaşmıştır. Soğuk cephenin tamamen
Batı Karadeniz üzerinden geçmesinden önce, deniz etkili kar yağışını meydana
getiren şartlar oluşmaya başlamıştır. 17 Şubat’ta Atatürk Uluslararası
Havalimanı’nda (AHL) aralıklarla etkili olmaya başlayan kar sağanağı 18
Şubat’ta etkisini artırarak hakim rüyetinde 100 metreye düşmesine neden
olmuştur. 19 Şubat’ta kısa süreliğine etkili olan kar sağanağı havalimanında
07:20 UTC’de tamamen sona ermiştir. Devlet Hava Meydanları İşletmesi verilerine
göre AHL’de 18 Şubat günü için planlanan 81 adet uçak, 19 Şubat’ta ise 7 uçak
başka meydanlara yönlendirilmiştir. İstanbul’da ölçülen 24 saatlik toplam kar
kalınlıkları AHL’de 40 cm, Sarıyer Meteoroloji İstasyonu’nda 39 cm, Kartal 1.
Bölge Müdürlüğü’nde 27 cm, Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı’nda 18 cm ve
Kumköy Meteoroloji İstasyonu’nda 3 cm olarak ölçülmüştür. Bu çalışmanın amacı;
17–19 Şubat 2015 tarihlerinde İstanbul’da etkili olan gelişmiş deniz etkili (Lake Enhanced Snow) kar hadisesinin meteorolojik analizini yapmaktır. Çalışma kapsamında;
AHL ait Aviation Routine Weather Report (METAR) ve Aviation Selected Special
Weather Report (SPECI) rasatları, Automated Weather Observing
System (AWOS) verileri ve Birleşik Krallık Met
Office’e ait yer kartı analiz ürünleri, Moderate
Resolution Imaging Spectroradiometer (MODIS) uydu görüntüleri, Skew-T Log-P
diyagramları, uydu & radar
görüntüleri, Marmara Denizi ve Karadeniz’de ölçülen deniz suyu
sıcaklıkları analiz edilmiştir.
Atatürk Uluslararası Havalimanı Deniz Etkili Kar Yağışı METAR SPECI Radar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |