Year 2020,
Volume: 5 Issue: 2, 161 - 172, 30.06.2020
Bünyamin Kamal
,
Erhan Çiloğlu
References
- Abdullayev, C.(2003). Uluslararası Hukuk Açısından Denizyolu İle Taşımacılıktan Kaynaklanan Petrol Kirliliği, T. C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku Anabilim Dalı, Çankaya-Ankara, Türkiye, 393 S.
- Acar, S.(2009). Petrolden kaynaklanan kirlenme zararlarının tazmininde yeni Dönem: STOPIA ve TOPIA (*), e-akademi, Hukuk, Ekonomi ve Siyasal Bilimler Aylık İnternet Dergisi, Ocak 2009, Sayı:83, 42 s.
- Acar, S. (2007). Kulüp sigortası (P&I), T.C. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Özel Hukuk Anabilim Dalı, İstanbul-Türkiye, 638 p.
- Billah, M.M. (2011). The Role of Insurance in Providing Adequate Compensation and in Reducing Pollution Incidents: the Case of the International Oil Pollution Liability Regime, Pace Environmental Law Review (29)I, 78 p.
- Demir, İ. (2012). 1992 Petrol Kirliliği Zararının Tazmini İçin Bir Uluslararası Fonun Kurulması İle İlgili Uluslararası Sözleşme’de 2003 Tarihli Protokol İle Kabul Edilen Değişiklikler, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt:3, Sayı:1, 213-256.
- Küçükyıldız, M.Ç (2014). Petrol Tankeri Kazalarının Deniz Çevresine Etkileri Ve Tazmin Sistemi, T.C Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Çankaya-Ankara, Türkiye, 100 s.
- Keçeli, A., Pekşen, N.H&Küçükyıldız, M.Ç.(2016). Petrol kirliliği hukuki sorumluluğu ve uluslararası tazmin sistemi & ulusal mevzuat, 1992 uluslararası petrol kirliliği tazmin fonu talepler el kitabı Ekim 2013 baskısı gayriresmi tercümesi & ilgili mevzuat ve uygulamalar. T.C Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Çankaya-Ankara, 41 s.
- IOPC (2003). The IOPC Funds' 25 Years of Compensating Victims of Oil Pollution Incidents, London, 118 p.
- IMF (2020). https://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_sdrv.aspx
- IOPC (2018a). Liability and compensation for oil pollution damage, Texts of the 1992 Civil Liability Convention, the 1992 Fund Convention and the Supplementary Fund Protocol, London, 30 P.
- IOPC (2018b). https://iopcfunds.org/wp-content/uploads/2019/03/Annual-Report_2018-for-WEB_e..pdf Annual report, London, 56 p.
- IOPC Funds (2020). https://iopcfunds.org/about-us/membership/a-z-listing/
- OCIMF (2018). Annual report, 5 p. https://www.ocimf.org/media/86798/ocimf-annual-report-2018-web-.pdf
- OIL SPILLS INDIA (2018). Conventions, claims &compensation, developments & Industry perspectives: The 2003 supplementary fund protocol and stopia/topia: an IG perspective, Oil Spill India 5&6 July, 2018, India.
- The Britannia Steam Ship Insurance Association Limited (2017). STOPIA 2006 and TOPIA 2006 – review and amendments for 2017, Circular, 23 p.
- IOPC Funds (2006). Small Tanker Oil Pollution Indemnification Agreement Stopia 2006, STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London, 29 p.
- IOPC Funds (2016(a)). Recent information on entered ships and revision of STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London
- IOPC Funds (2016(b)). Agenda Item 4, Submitted by the International Group of P&I Associations, STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London, 4 p.
- IOPC Funds (2016(c)). Agenda Item 11, Record Of Decisions Of The October 2016 Sessions of The Iopc Funds’ Governıng Bodies, London, 89 p.
- IOPC Funds (2011). International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage, 1992, Texts of The 1992 Civil Liability Convention, the 1992 Fund Convention and the Supplementary Fund Protocol, Liability and Compensation for Oil Pollution Damage, London, 58 p.
- IOPC Funds (2012). Incidents, https://iopcfunds.org/incidents/incident-map/#1912-05-March-2012
- IOPC Funds (2019). Recent Information on Entered Ships, IOPC/OCT19/4/2, https://documentservices.iopcfunds.org/meeting-documents?filter-year=2019
Petrol Kirliliği Kaynaklı Uluslararası Tazminat Sistemi ve Mesuliyetin Paylaştırılması
Year 2020,
Volume: 5 Issue: 2, 161 - 172, 30.06.2020
Bünyamin Kamal
,
Erhan Çiloğlu
Abstract
Dünya enerji ihtiyacının ciddi bir kısmı petrolden tedarik edilmektedir. Farklı ulaştırma modlarıyla taşınsa da petrol ticareti için düşük maliyetli olduğu için en çok deniz ulaştırma modu kullanılmaktadır. Denizlerdeki yoğun petrol taşımacılığı çevresel riskleri tetiklemektedir ve petrol tankerlerinden kaynaklanan kazalar sadece kıyı devletlerindeki yapıları değil kirlenen alanlardaki insanların yaşamlarını da etkilemektedir. Bu sebebe binaen petrol kirliliğinden zarar görenlerin tazmin edilmesi bir gereklilik olarak ortaya çıkmaktadır. Tanker gemileri kaynaklı petrol kirliliği mağdurlarının tazmin edilmesi için bazı çabalar gösterilmiştir. Bu bağlamda 1969 Hukuki Sorumluluk Sözleşmesi (CLC 1992) ve 1971 Fon Sözleşmesi (Fon 1971) geliştirilmiştir ve bunlar sonradan CLC 1992 ve Fon 1992 Sözleşmeleri ile ve son olarak üçüncü kademe tazminat sistemini teşkil eden Ek Fon Protokolü ile ikame edilmiştir. Bu düzenlemelerde, mesuliyet yükünün çoğunluğu Petrol Kirliliği Tazminat (IOPC) Fonlarına (1992 Fonu ve Ek Fon) katkıda bulunan petrol ithal eden şirketlerin omuzuna yüklenmiştir ve bu petrol ithal eden şirketler ve tanker gemisi malikleri arasında açık bir eşitsizliğe yol açmıştır. Bundan dolayı, petrol ithal eden şirketler lehine, gemi malikleri adına Uluslararası P&I Kulüpler Grubu gönüllü olarak STOPIA ve TOPIA adlı iki mekanizma geliştirmiştir. Bu çalışmada üç basamaklı tazminat sistemi, STOPIA ve TOPIA mekanizmaları analiz edilmiştir ve STOPIA ve TOPIA’nın ilk on yıllık gözden geçirme periyodu mesuliyetin dağıtılması hususunda değerlendirilmiştir.
References
- Abdullayev, C.(2003). Uluslararası Hukuk Açısından Denizyolu İle Taşımacılıktan Kaynaklanan Petrol Kirliliği, T. C. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Hukuku Anabilim Dalı, Çankaya-Ankara, Türkiye, 393 S.
- Acar, S.(2009). Petrolden kaynaklanan kirlenme zararlarının tazmininde yeni Dönem: STOPIA ve TOPIA (*), e-akademi, Hukuk, Ekonomi ve Siyasal Bilimler Aylık İnternet Dergisi, Ocak 2009, Sayı:83, 42 s.
- Acar, S. (2007). Kulüp sigortası (P&I), T.C. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Özel Hukuk Anabilim Dalı, İstanbul-Türkiye, 638 p.
- Billah, M.M. (2011). The Role of Insurance in Providing Adequate Compensation and in Reducing Pollution Incidents: the Case of the International Oil Pollution Liability Regime, Pace Environmental Law Review (29)I, 78 p.
- Demir, İ. (2012). 1992 Petrol Kirliliği Zararının Tazmini İçin Bir Uluslararası Fonun Kurulması İle İlgili Uluslararası Sözleşme’de 2003 Tarihli Protokol İle Kabul Edilen Değişiklikler, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt:3, Sayı:1, 213-256.
- Küçükyıldız, M.Ç (2014). Petrol Tankeri Kazalarının Deniz Çevresine Etkileri Ve Tazmin Sistemi, T.C Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Çankaya-Ankara, Türkiye, 100 s.
- Keçeli, A., Pekşen, N.H&Küçükyıldız, M.Ç.(2016). Petrol kirliliği hukuki sorumluluğu ve uluslararası tazmin sistemi & ulusal mevzuat, 1992 uluslararası petrol kirliliği tazmin fonu talepler el kitabı Ekim 2013 baskısı gayriresmi tercümesi & ilgili mevzuat ve uygulamalar. T.C Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanlığı. Çankaya-Ankara, 41 s.
- IOPC (2003). The IOPC Funds' 25 Years of Compensating Victims of Oil Pollution Incidents, London, 118 p.
- IMF (2020). https://www.imf.org/external/np/fin/data/rms_sdrv.aspx
- IOPC (2018a). Liability and compensation for oil pollution damage, Texts of the 1992 Civil Liability Convention, the 1992 Fund Convention and the Supplementary Fund Protocol, London, 30 P.
- IOPC (2018b). https://iopcfunds.org/wp-content/uploads/2019/03/Annual-Report_2018-for-WEB_e..pdf Annual report, London, 56 p.
- IOPC Funds (2020). https://iopcfunds.org/about-us/membership/a-z-listing/
- OCIMF (2018). Annual report, 5 p. https://www.ocimf.org/media/86798/ocimf-annual-report-2018-web-.pdf
- OIL SPILLS INDIA (2018). Conventions, claims &compensation, developments & Industry perspectives: The 2003 supplementary fund protocol and stopia/topia: an IG perspective, Oil Spill India 5&6 July, 2018, India.
- The Britannia Steam Ship Insurance Association Limited (2017). STOPIA 2006 and TOPIA 2006 – review and amendments for 2017, Circular, 23 p.
- IOPC Funds (2006). Small Tanker Oil Pollution Indemnification Agreement Stopia 2006, STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London, 29 p.
- IOPC Funds (2016(a)). Recent information on entered ships and revision of STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London
- IOPC Funds (2016(b)). Agenda Item 4, Submitted by the International Group of P&I Associations, STOPIA 2006 and TOPIA 2006, London, 4 p.
- IOPC Funds (2016(c)). Agenda Item 11, Record Of Decisions Of The October 2016 Sessions of The Iopc Funds’ Governıng Bodies, London, 89 p.
- IOPC Funds (2011). International Convention on Civil Liability for Oil Pollution Damage, 1992, Texts of The 1992 Civil Liability Convention, the 1992 Fund Convention and the Supplementary Fund Protocol, Liability and Compensation for Oil Pollution Damage, London, 58 p.
- IOPC Funds (2012). Incidents, https://iopcfunds.org/incidents/incident-map/#1912-05-March-2012
- IOPC Funds (2019). Recent Information on Entered Ships, IOPC/OCT19/4/2, https://documentservices.iopcfunds.org/meeting-documents?filter-year=2019