Anchorage areas (A, B, C anchor fields) located in Sector Kadıköy in the Bosphorus are the marine areas where the ship traffic is the most intense and has the most complex structure in the Turkish Straits. This study models the acute toxic effect of oil pollution that may occur as a result of a possible crude oil ship accident at the tanker anchorage area located in Sector Kadıköy. To this end, the acute toxicity of crude oil in the marine environment was investigated via the Bacterial Bioluminescence Bioassay test in the laboratory in order to determine the effect of possible oil-based pollution on the marine ecosystem. GNOME Simulation Modeling software was used to model pollution in the study. In the modeling, the marine and coastal areas that will be affected by oil pollution have been determined in consideration of the meteorological and oceanographic data. In the study area, it was observed that the toxic effect of oil could continue even at the last point where crude oil could reach, and the required dilution values were calculated from this point on. There was no statistically significant difference between the acute toxicity test measurement periods. It was determined that the 5-minute exposure time results of the acute toxicity test can be used in petroleum-based contaminations that require the fastest response. This study emphasizes the importance of conducting integrated monitoring with oil pollution specific studies, scenarios and coastal area protection plans in order to protect this special area and not to affect biodiversity.
Acute toxicity, İstanbul, Marine accident, Oil pollution, Sector Kadıköy.
İstanbul Boğazı’nda Sektör Kadıköy içerisinde yer alan demirleme yerleri (A, B, C demir sahaları) Türk Boğazları’nda gemi trafiğinin en yoğun ve en karmaşık yapıya sahip olduğu deniz alanlarıdır. Bu çalışmada, İstanbul Boğazı’nda gemi trafiğinin en yoğun olduğu Sektör Kadıköy içerisinde yer alan tanker demirleme sahasında olası bir ham petrol gemisi kazası sonucunda oluşabilecek petrol kirliliğinin, akut toksik etkisi modellenmiştir. Çalışmada olası petrol kaynaklı kirlenmenin denizel ekosistemde oluşturabileceği etkinin tespiti için, laboratuvar ortamında Bacterial Bioluminescence Bioassay testiyle, ham petrolün deniz ortamında akut toksisitesi araştırılmıştır. Çalışmada kirliliğin modellenmesi için GNOME Simulasyon Modellemesi yazılımı kullanılmıştır. Modellemede meteorolojik ve oşinografik veriler göz önünde bulundurularak, petrol kirliliğinin etkileyeceği deniz ve kıyı alanları tespit edilmiştir. Sektör Kadıköy olarak seçilen alanda, ham petrolün ulaşabileceği en son noktada bile petrolün toksik etkisinin devam edebileceği görülmüş ve bu noktadan itibaren gereken seyreltme değerleri hesaplanmıştır. Akut toksisite test ölçüm periyotları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. En hızlı müdahale gerektiren petrol kaynaklı kirlenmelerde, akut toksisite testinin 5 dakikalık maruziyet süresi sonuçlarından yararlanılabileceği belirlenmiştir. Bu çalışma ile hem bu özel alanın korunması ve hem de biyoçeşitliliğin etkilenmemesi için petrol kirliliği özelinde çalışmalar, senaryolar ve kıyısal alan koruma planları ile bütünleşik izlemelerin yapılmasının önemi vurgulanabilir.
Akut toksisite, Deniz kazası, İstanbul, Petrol kirliliği, Sektör Kadıköy.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | March 31, 2022 |
Submission Date | October 13, 2021 |
Acceptance Date | February 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 1 |