This study explores how children perceive street photography and interpret historical spaces, focusing on the experiences of eleven volunteer participants aged 12 to 18 residing at the Ankara Child Education House. Drawing upon Roland Barthes’ semiotic framework—particularly the concepts of studium and punctum—the research analyzes the photographs taken by these children in and around Ankara Castle. The study further seeks to document the site's rich architectural and cultural heritage, and to examine how disadvantaged children engage with urban and historical environments through street photography. It also aims to position their artistic expressions as a form of social participation. Within this framework, the research investigates how children internalize their lived experiences at Ankara Castle, how they visually represent their historical consciousness through photography, and the role of street photography in mediating these processes. The findings offer valuable insights into children's interpretations of urban dynamics and daily life, as well as their perception of historical elements. Ultimately, the study contributes to understanding Ankara's historical landscape from the unique and often underrepresented perspective of children. The 27 photographs produced by the participants (three works per child) are considered to provide a meaningful academic contribution to the discourse on urban memory, cultural heritage, and spatial perception. It is argued that engaging in street photography enables disadvantaged children to connect with their cultural environment, thereby fostering their artistic, social, and emotional development.
Art of Photography Street Photography Cultural Heritage Disadvantaged Children Ankara Castle
Bu çalışmanın amacı; çocukların sokak fotoğrafçılığını algılama ve tarihsel mekânı yorumlama biçimlerini Ankara Çocuk Eğitim Evi’nde kalan 12-18 yaş arası altı gönüllü çocuğun katılımıyla ve çocukların Ankara Kalesi çevresinde çektikleri fotoğrafları aracılığıyla Roland Barthes’ın göstergebilimi (studium ve punctum) çerçevesinde incelemektir. Ayrıca, Ankara Kalesi’nin zengin mimari ve kültürel mirasını belgelerle desteklemek; dezavantajlı çocukların sokak fotoğrafçılığı aracılığıyla kentsel ve tarihsel mekânları yorumlama süreçlerine katkıda bulunmak, sanatsal üretimlerini toplumsal katılımın bir aracına dönüştürmek de hedeflenmektedir. Bu doğrultuda Ankara Kalesi’nde çocukların yaşam deneyimlerini nasıl gördükleri ve onların tarihe dair algılarını nasıl fotoğraflara aktardıkları, bu süreçte sokak fotoğrafçılığının nasıl bir işlev üstlendiği de detaylı bir şekilde incelenmiştir. Bu inceleme sonucunda bu çalışma ile çocukların gözünden şehrin dinamikleri ve günlük hayatlarıyla birlikte, tarihi unsurların nasıl algılandığına dair önemli veriler toplanmış, Ankara'nın tarihi dokusunu çocukların gözünden anlamak için önemli bir kaynak oluşturmaya çalışılmıştır. Çocukların çektiği altı fotoğrafın (her çocuktan 1 eser), kentsel hafıza, kültürel miras ve çocuk gözüyle mekân algısı arasındaki ilişkiyi akademik bir perspektifle ortaya koyduğu düşünülmektedir. Çalışma kapsamında dezavantajlı çocukların Ankara’nın tarihsel ve kültürel dokusunu sokak fotoğrafçılığı aracılığıyla keşfetmeleri sayesinde sürecin onların sanatsal, sosyal ve duygusal gelişimlerine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Visual Communication Design (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | July 14, 2025 |
Acceptance Date | July 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 2 |
Digital International Journal of Architecture, Art & Heritage by https://aybu.edu.tr/jah/en is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.