Letter to Editor
BibTex RIS Cite

Are healthcare workers ready for artificial intelligence?

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 35 - 35, 15.04.2021

Abstract

Sağlık Çalışanları Yapay Zekaya Hazır mı?

Year 2021, Volume: 1 Issue: 1, 35 - 35, 15.04.2021

Abstract

Sayın Editör,Sağlık bilimlerinde yapay zeka araştırmaları ile bu araştırma sonuçlarından yararlanı-larak geliştirilip sağlık hizmeti kullanımına sunulan ürünler ve uygulamalar geniş bir yelpazeye yayılmaktadır. Sağlık verilerinin toplanması, sınıflanması, yorumlanması, bu verileri kullanarak laboratuvar verilerinin (örneğin, radyolojik ve patolojik görüntüle-rin) işlenmesi ile elde edilen bilgilerin tıbbi ve cerrahi tedaviyi destekleyici olarak kul-lanılması bu geniş çerçevenin içinde yer almaktadır. Ayrıca tüm bu aşamalar hakkında hastanın ve ilgili sağlık çalışanlarının bilgilendirilmesi, gerektiğinde erken uyarılması da sürecin önemli bir parçasıdır. Bu çerçeveden bakıldığında tıp ve sağlık bilimleri ala-nında yapay zekanın kullanımı ve görünürlüğü giderek artmaktadır.Yapay zeka birçok meslek için ciddi bir tehdit unsuru olarak algılanırken yapay zekanın özellikle sağlık bakım hizmetinde birincil araç, doğrudan teşhis koyucu veya tedaviye ilişkin karar verici olmasını engelleyen nedir? Bu sorunun öncelikli yanıtı, hekimlerin hastanın durumu ile uyum gösteren (adaptif), hastayı anladığını açık ve anlaşılır biçimde sergileyebilmesini sağlayan, uzun evrim sürecinde kazandığı “doğal” iletişim ve empati yetenekleridir.Buna ek olarak; sağlık çalışanlarının tanı koyarken, tedavi planlarken veya girişimsel uygulamalar sırasında -yapay zekanın eğitim veri setlerinde yer almayan farklılıklar ne-deniyle göz ardı edebileceği- gerçek dünyaya ilişkin çok değişkenli durumları da klinik karar verme sürecinde kullanabilmesi gibi bilişsel becerileri de önemli unsurlardır. Bu soruya verilebilecek diğer bir yanıt ise yapay zeka uygulamaları sonucu oluşabilecek hatalı tıbbi uygulamalar (tıbbi malpraktis) ve sonuçlarının sorumlusunun kim olacağına ilişkin etik boyut tartışmasıdır.Yapay zeka uygulamaları aslında; tanı koymada, tedavi planlamada, cerrahi girişimlerde sağlık çalışanlarının destek olan yararlı bir asistan, bir kolaylaştırıcı ve daha geniş kitle-lere sağlık hizmeti sunulmasını sağlayan bir yardımcı, tıbbi malpraktis oranını azaltıcı rolü olan araçlardır. Sağlık alanında mesleklerarası iletişimin verimli yürütüldüğü bir klinikte sağlık hizmetine katkı sunan yapay zeka uygulamasını, klinik ortamda çalışan bir (sanal) sağlık profesyoneli gibi görmek gerektiğini bir betimleme olarak sunmak, sağlıkta yapay zeka dönüşümünün yarattığı “sağlık çalışanlarının yerine geçebilir” algı-sını değiştirmek için çok yararlı olacaktır.Bu çerçeveden bakıldığında tüm sağlık çalışanlarının ve öğrencilerinin yapay zeka uy-gulamaları ve sağlık hizmetlerinde kullanılması konusunda farkındalıklarının artırılması için çalışmalar yapılması, eğitim programları geliştirilerek mezuniyet öncesi, mezuniyet sonrası ve sürekli mesleki gelişim etkinliği olarak uygulanmasına gereksinim vardır. Bu çalışmalar sağlık çalışanlarının yapay zeka uygulamaları konusunda bilgi ve dene-yimlerini artırarak onların bu konuda kendilerini daha yetkin ve “hazır” hissetmelerini sağlayacaktır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Artificial Intelligence (Other)
Journal Section Letter to the editor
Authors

S. Ayhan Çalışkan

Ozan Karaca This is me

Kadir Demir

Publication Date April 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 1

Cite

Vancouver Çalışkan SA, Karaca O, Demir K. Sağlık Çalışanları Yapay Zekaya Hazır mı?. JAIHS. 2021;1(1):35-.