Bu çalışmanın amacı Gıda reklamlarının 4-6 yaş çocuklarının beslenmesi üzerindeki etkilerini incelemektir. İstanbul ili Kadıköy İlçesinde izin alınan ana okullarındaki tüm çocukların velilerine anket uygulanmıştır. Velilerin % 92,8i kadındır. Çocukların % 55,4 ü çocuk kanalları izlemekte, % 38,6 sı televizyonda reklam izlememekte, % 28,9 u da en fazla oyuncak reklamı izlemektedir. Çocukların % 56,6 sı TV den reklamları izlemekte, % 37,3 ü de insan karakteri içeren çizgi kahramanları sevmektedir. Ankete katılan velilerde ortalama yaş 36, çocuk yaşı 4,6, çocuk boyu 107,84 cm, çocuk kilosu 18 kg ve ortalama TV izleme süresi 75,74 dakika olarak bulunmuştur. Anne eğitim düzeyi ile çocukların sahip olduğu beslenme kuralları arasında pozitif bir ilişki vardır. Anne eğitim düzeyi ile çocukların TV izleme süresi arasında ilişkinin de anlamlı olduğu saptanmıştır ( p=0,026 < 0,05 ).
yoktur
yoktur
Prof Dr Sinan Canan
The aim of this paper is to investigate the effects of food advertising on the feeding of children aged 4-6, and the effect of advertising on food preferences, purchase direction in order to investigate whether they had an effect. In the survey, 92.8% of the parents who came to kindergarten for their child were females. 55.4% of the children are watching children channels, and only 2.4 are not watching television. 38.6% of the children are not watching commercials on TV and 28.9% are watching the most toy advertisements. 56.6% of children watch TV ads. 37.3% of the children also love cartoon heroes with human characters. The average age of the participating parents was 36, the age of the child was 4.6, the height of the child was 107.84 cm, the weight of the child was 18 kg and the average time of watching TV was 75.74 minutes.
There is a positive relationship between maternal education level and the nutritional rules that children have. Children of university graduates have more healthy nutrition rules. It was found that the relationship between the mother education level and the duration of TV watching of children was significant (p = 0,026 <0,05).
yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Behaviour-Personality Assessment in Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | yoktur |
Publication Date | April 12, 2021 |
Submission Date | January 4, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |