Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Issue: 1, 1 - 12, 01.04.2019
https://doi.org/10.35344/japss.527080

Abstract

References

  • Referans1 Akan, V., (2003). “Birey Ve Toplum”, Sosyolojiye Giriş, Edit. İhsan Sezal, Martı Yay., Ankara.
  • Referans2 Atkinson, R. L., (2002). Psikolojiye Giriş, Çev.: Yavuz Alogan, Arkadaş Yay., Ankara.
  • Referans3 Atlı H, Karacık A, Oral E., (2001). “Sağlık Sistemlerine Alternatif Bir Model Olarak Hmo Sisteminin İncelenmesi Ve Üsküdar Bölgesinde Uygulama Örneği”,
  • Referans4 4. Ulusal Sağlık Ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, M.Ü. Sağlık Eğitim Fakültesi.
  • Referans5 Çezik,L.F.,(2015). Sağlık Hizmeti Kullanım Kültürünün Belirlenmesi. Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Referans6 Dirican R, Bilgel N., (1993). Halk Sağlığı, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 2.Baskı, Bursa,
  • Referans7 Ellison, C. G., Jason, D. B., Williams, D. R., James, S. J., (2001). “Religious İnvolvement,
  • Referans8 Stres And Mental Health”, Social Forces,80(1), 216-223.
  • Referans9 Erefe, İ.; Bayık, A., Kocaman, G., Bahar, Z., Aydemir, G., (1996). Halk Sağlığı
  • Referans10 Hemşireliği Ders Notları, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, İzmir.
  • Referans11 Güler Ç, Benli D., Halk Sağlığı, Bertan M, Güler Ç (Editörler), Halk Sağlığı Temel Bilgiler
  • Referans12 Güneş Kitabevi, Ankara, 1997., 231.
  • Referans13 Hayran O., Aksayan S., Kayhan M., (1991). Kentsel Bir Bölgede Halkın Sağlık Kuruluşları Seçimini Etkileyen Etkenler. Klinik Gelişim, 3(4):1052-1055.
  • Referans14 House, J.S., Umberson, D., Landis, K.R., (1988). “Structures And Processes Of Social Support”, Annual Review Sociology, 14, 293-318.
  • Referans15 Koenig, H.G., Mccullough, M.E. And Larson, D.B., (2001). Handbook Of Religion And Health, New York: Oxford University Pres, Akt Loren Marks, A.G.M., s. 177.Referans16 Karacoşkun, D, M., (2004). “Dini İnanç-Dini Davranış İlişkisine Sosyo-Psikolojik Yaklaşımlar”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi İv. 2, s. 23.
  • Referans17 Mechanic, D., (1978.) Medical Sociology, The Free Pres, New York,
  • Referans18 Oskay, Ü., (1993) “Medikal Sosyolojide Bazı Kavramsal Açıklamalar”, Sosyoloji Dergisi, EgeÜniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., Sayı. 4, İzmir, s.89-140.
  • Referans19 Öztek Z, Eren N., (1995). Sağlık Yönetimi, Içinde, Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı.
  • Referans20 Öztek Z. “Sağlıkta Kavramlar”, Yeni Türkiye Dergisi Sağlık Özel Sayısı, 2001, 39(2):1-2.
  • Referans21 Potter, P.; Perry, A.; Fundamentals Of Nursing Concepts, Process And Practice, ThirdEdition, Mosby Year Book, 1993.
  • Referans22 Sağlık Bakanlığı, “Herkese Sağlık: Türkiye’nin Hedef Ve Stratejileri” Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001.Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı, “İstatistik Yıllığı 2000”, Yayın No: 639
  • Referans23 Soyer A., (1998). “Bir Araştırma Nedeni İle Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı İle Sağlık Ocakları”, Toplum Ve Hekim, 2(1):362-363.
  • Referans24 Şener, O., (2005). Türkiye’de 1980 Sonrası Sağlık Politikaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Todaie, Ankara,
  • Referans25 Tekin, A. (2007).Sağlık-Hastalık Olgusu Ve Toplumsal Kökenleri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans26 Türkdoğan, O., (1991). Kültür Ve Sağlık-Hastalık Sistemi, Millî Eğitim Bakanlığı Yay., İstanbul,
  • Referans27 Yazıcıoğlu, Y. Ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Referans28 Yurtseven, N. Y., (2003). Sosyal Destek Ağları: Cebeci Hastanesi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Ankara.

SAĞLIK KURUMLARINDA HASTALARIN SAĞLIK HİZMETİ KÜLTÜRÜNÜN BELİRLENMESİ

Year 2019, Issue: 1, 1 - 12, 01.04.2019
https://doi.org/10.35344/japss.527080

Abstract

İnsanların sağlığının korunması ve
geliştirilmesi için sağlık hizmetleri gerekli ve önemli bir faktördür. Bireyler
sağlıklı olmak için en iyi hizmet veren yeri bulmak arzusundadır. Yaşanılan
toplumun özelliğine göre en iyi hizmet algısı değişiklik göstermektedir. Aynı zamanda Yaşanılan toplum tercih
edilen tedavi biçimlerini de şekillendirmektedir. Bu araştırmada bireylerin bir
sağlık hizmeti kullanımına etki eden faktörlerin etki derecelerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Konya-Selçuklu ilçesinde hizmet veren
sağlık kurumunda tedavi görüp ayrılan 294 hastayla yüz yüze görüşerek anket
uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre tedavi görüp
ayrılan hastaların hekimler haricinde, alternatif tıp denilen, geleneksel
iyileştiricilere başvurmayıp, tedavi gören hastaların sağlıklarına dini inanç
ve uygulamalarının olumlu katkıda bulunduğu görülmüştür. Bireylerin gözünde
etkin bir sağlık hizmeti kültürünün oluşmasında algılanan hizmet sunumunun
etkisi önemli olması sebebi ile sağlık kurumlarında çalışanların eğitimine de
dikkat edilmesi gerekmektedir. Özellikle hizmet sektöründe çalışanların
hastalarla yüz yüze etkileşiminin olmasından dolayı i
nsanların sağlığının korunması ve
geliştirilmesi için sağlık hizmetleri gerekli ve önemli bir faktördür. Bireyler
sağlıklı olmak için en iyi hizmet veren yeri bulmak arzusundadır. Yaşanılan
toplumun özelliğine göre en iyi hizmet algısı değişiklik göstermektedir
. Aynı zamanda Yaşanılan toplum tercih
edilen tedavi biçimlerini de şekillendirmektedir. Bu araştırmada bireylerin bir
sağlık hizmeti kullanımına etki eden faktörlerin etki derecelerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Konya-Selçuklu ilçesinde hizmet veren
sağlık kurumunda tedavi görüp ayrılan 294 hastayla yüz yüze görüşerek anket
uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre tedavi görüp
ayrılan hastaların hekimler haricinde, alternatif tıp denilen, geleneksel
iyileştiricilere başvurmayıp, tedavi gören hastaların sağlıklarına dini inanç
ve uygulamalarının olumlu katkıda bulunduğu görülmüştür. Bireylerin gözünde
etkin bir sağlık hizmeti kültürünün oluşmasında algılanan hizmet sunumunun
etkisi önemli olması sebebi ile sağlık kurumlarında çalışanların eğitimine de
dikkat edilmesi gerekmektedir. Özellikle hizmet sektöründe çalışanların
hastalarla yüz yüze etkileşiminin olmasından dolayı sa
ğlık hizmetinin sunum kalitesinin
iyileştirilmesi konusunda da çalışmalar gerçekleştirilmelidir.

References

  • Referans1 Akan, V., (2003). “Birey Ve Toplum”, Sosyolojiye Giriş, Edit. İhsan Sezal, Martı Yay., Ankara.
  • Referans2 Atkinson, R. L., (2002). Psikolojiye Giriş, Çev.: Yavuz Alogan, Arkadaş Yay., Ankara.
  • Referans3 Atlı H, Karacık A, Oral E., (2001). “Sağlık Sistemlerine Alternatif Bir Model Olarak Hmo Sisteminin İncelenmesi Ve Üsküdar Bölgesinde Uygulama Örneği”,
  • Referans4 4. Ulusal Sağlık Ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, M.Ü. Sağlık Eğitim Fakültesi.
  • Referans5 Çezik,L.F.,(2015). Sağlık Hizmeti Kullanım Kültürünün Belirlenmesi. Okan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Referans6 Dirican R, Bilgel N., (1993). Halk Sağlığı, Uludağ Üniversitesi Basımevi, 2.Baskı, Bursa,
  • Referans7 Ellison, C. G., Jason, D. B., Williams, D. R., James, S. J., (2001). “Religious İnvolvement,
  • Referans8 Stres And Mental Health”, Social Forces,80(1), 216-223.
  • Referans9 Erefe, İ.; Bayık, A., Kocaman, G., Bahar, Z., Aydemir, G., (1996). Halk Sağlığı
  • Referans10 Hemşireliği Ders Notları, Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, İzmir.
  • Referans11 Güler Ç, Benli D., Halk Sağlığı, Bertan M, Güler Ç (Editörler), Halk Sağlığı Temel Bilgiler
  • Referans12 Güneş Kitabevi, Ankara, 1997., 231.
  • Referans13 Hayran O., Aksayan S., Kayhan M., (1991). Kentsel Bir Bölgede Halkın Sağlık Kuruluşları Seçimini Etkileyen Etkenler. Klinik Gelişim, 3(4):1052-1055.
  • Referans14 House, J.S., Umberson, D., Landis, K.R., (1988). “Structures And Processes Of Social Support”, Annual Review Sociology, 14, 293-318.
  • Referans15 Koenig, H.G., Mccullough, M.E. And Larson, D.B., (2001). Handbook Of Religion And Health, New York: Oxford University Pres, Akt Loren Marks, A.G.M., s. 177.Referans16 Karacoşkun, D, M., (2004). “Dini İnanç-Dini Davranış İlişkisine Sosyo-Psikolojik Yaklaşımlar”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi İv. 2, s. 23.
  • Referans17 Mechanic, D., (1978.) Medical Sociology, The Free Pres, New York,
  • Referans18 Oskay, Ü., (1993) “Medikal Sosyolojide Bazı Kavramsal Açıklamalar”, Sosyoloji Dergisi, EgeÜniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., Sayı. 4, İzmir, s.89-140.
  • Referans19 Öztek Z, Eren N., (1995). Sağlık Yönetimi, Içinde, Ankara: Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı.
  • Referans20 Öztek Z. “Sağlıkta Kavramlar”, Yeni Türkiye Dergisi Sağlık Özel Sayısı, 2001, 39(2):1-2.
  • Referans21 Potter, P.; Perry, A.; Fundamentals Of Nursing Concepts, Process And Practice, ThirdEdition, Mosby Year Book, 1993.
  • Referans22 Sağlık Bakanlığı, “Herkese Sağlık: Türkiye’nin Hedef Ve Stratejileri” Sağlık Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2001.Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı, “İstatistik Yıllığı 2000”, Yayın No: 639
  • Referans23 Soyer A., (1998). “Bir Araştırma Nedeni İle Sağlık Hizmetlerinin Kullanımı İle Sağlık Ocakları”, Toplum Ve Hekim, 2(1):362-363.
  • Referans24 Şener, O., (2005). Türkiye’de 1980 Sonrası Sağlık Politikaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Todaie, Ankara,
  • Referans25 Tekin, A. (2007).Sağlık-Hastalık Olgusu Ve Toplumsal Kökenleri, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Referans26 Türkdoğan, O., (1991). Kültür Ve Sağlık-Hastalık Sistemi, Millî Eğitim Bakanlığı Yay., İstanbul,
  • Referans27 Yazıcıoğlu, Y. Ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Referans28 Yurtseven, N. Y., (2003). Sosyal Destek Ağları: Cebeci Hastanesi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Ankara.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Behaviour-Personality Assessment in Psychology
Journal Section Articles
Authors

Zührem Yaman 0000-0001-9796-7063

Büşra Kavuncu

Publication Date April 1, 2019
Submission Date February 14, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 1

Cite

APA Yaman, Z., & Kavuncu, B. (2019). SAĞLIK KURUMLARINDA HASTALARIN SAĞLIK HİZMETİ KÜLTÜRÜNÜN BELİRLENMESİ. Journal of Academic Perspective on Social Studies(1), 1-12. https://doi.org/10.35344/japss.527080