This study aims to analyze how accounting education can be reshaped with artificial intelligence technologies in today's world where digitalization is accelerating. In particular, the potential, usage areas, advantages and limitations of ChatGPT, a natural language processing-based artificial intelligence application, in the context of accounting education are discussed in a comprehensive manner. First, the theoretical relationship between artificial intelligence and accounting education is explained and then the current state of accounting education in Turkey and the world is evaluated. Through SWOT analysis, strengths and weaknesses are identified and opportunities and threats are detailed. The original contribution of the research is the modeling of the Accounting Hackathon teaching technique proposed by ChatGPT, which offers an experiential learning-based approach to accounting education. This teaching model aims to enable students to use digital tools effectively, participate in teamwork, think analytically and develop ethical reasoning skills. In addition, strategic recommendations for the future of accounting education in Turkey focusing on digital curriculum reform, sectoral collaborations, academic competency development and lifelong learning are also included.
Bu çalışma, dijitalleşmenin hız kazandığı günümüzde muhasebe eğitiminin yapay zekâ teknolojileri ile nasıl yeniden şekillenebileceğini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Özellikle doğal dil işleme tabanlı bir yapay zekâ uygulaması olan ChatGPT’nin muhasebe eğitimi bağlamındaki potansiyeli, kullanım alanları, avantajları ve sınırlılıkları kapsamlı bir biçimde ele alınmıştır. Çalışmada öncelikle yapay zekâ ve muhasebe eğitimi arasındaki kuramsal ilişki açıklanmış, ardından Türkiye’deki ve dünyadaki muhasebe eğitiminin mevcut durumu değerlendirilmiştir. SWOT analizi yoluyla güçlü ve zayıf yönler belirlenmiş, fırsatlar ve tehditler detaylandırılmıştır. Araştırmanın özgün katkısı, ChatGPT tarafından önerilen ve muhasebe eğitiminde deneyimsel öğrenme temelli bir yaklaşım sunan muhasebe hackathonu öğretim tekniğinin modellenmesidir. Bu öğretim modeli, öğrencilerin dijital araçları etkin kullanmasını, takım çalışmasına katılmasını, analitik düşünmesini ve etik muhakeme becerisi geliştirmesini hedeflemektedir. Ayrıca Türkiye’de muhasebe eğitiminin geleceği için dijital müfredat reformu, sektörel iş birlikleri, akademik yeterlik gelişimi ve yaşam boyu öğrenme odaklı stratejik önerilere de yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 29, 2025 |
Submission Date | July 12, 2025 |
Acceptance Date | August 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 1 |