The concept of sustainability in the aviation sector has three basic dimensions: environmental, economic, and social. Issues such as emission reduction, fuel efficiency, and cost-effectiveness are the environmental and economic dimensions of sustainability, at the same time, passenger satisfaction, employee health, and harmonious relations with society are the social dimensions that directly affect the sector's success. Investments made in the social dimension of sustainability create a wide range of positive effects, from customer satisfaction to employee productivity and from social brand awareness to brand reputation, and thus positively affect the overall sustainability performance of the sector. Therefore, to ensure social sustainability in the aviation sector, awareness should be increased by coordinating studies between the public, private sector, and academic circles. In this context, this paper aims to examine the social dimension of sustainability in the aviation sector within the framework of passenger comfort, employee health, and activities compatible with society in light of studies in the relevant literature and national and international practices. For this purpose, to make a description with a situation analysis on the topics within the scope of the research, the studies in the relevant literature will be examined using the systematic literature review method. Since it aims to define and classify existing studies in an orderly manner toward a specific topic or question, the research model is descriptive. Document analysis technique was used in the research designed to examine the social sustainability practices of leading airline companies and airports operating in the aviation sector. The research findings are important as they will contribute to future studies.
Havacılık sektöründe sürdürülebilirlik kavramı çevresel, ekonomik ve sosyal olmak üzere üç temel boyuta sahiptir. Emisyon azaltımı, yakıt verimliliği ve maliyet etkinlik gibi konular sürdürülebilirliğin çevresel ve ekonomik boyutunu, yolcu memnuniyeti, çalışanların sağlığı ve toplumla kurulan uyumlu ilişkiler sosyal boyutu olup sektörün başarısını doğrudan etkilemektedir. Sürdürülebilirliğin sosyal boyutuna yapılan yatırımlar, müşteri memnuniyetinden çalışan verimliliğine, toplumsal marka bilinirliğinden marka itibarına kadar geniş bir yelpazede olumlu etkiler yaratarak sektörün genel sürdürülebilirlik performansını da olumlu etkilemektedir. Bu nedenle, havacılık sektöründe sosyal sürdürülebilirliğin sağlanabilmesi için kamu, özel sektör ve akademik çevreler arasında koordineli çalışmalar yürütülerek farkındalık artırılmalıdır. Bu bağlamda bu bildiri çalışmasının amacı, havacılık sektöründe sürdürülebilirliğin sosyal boyutunu yolcu konforu, çalışan sağlığı ve toplumla uyumlu faaliyetler çerçevesinde ulusal ve uluslararası uygulamalar ışığında incelemektir. Havacılık sektöründe faaliyet gösteren önde gelen havayolu şirketlerinin ve havalimanlarının sosyal sürdürülebilirlik kapsamındaki uygulamalarını incelemek amacıyla tasarlanan araştırmada döküman analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma bulguları gelecekte gerçekleştirilecek çalışmalara katkı sağlayacağı için önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Organisation |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 29, 2025 |
Publication Date | August 30, 2025 |
Submission Date | April 29, 2025 |
Acceptance Date | July 18, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 2 |