This study aims to develop a model of aerosol fire suppression unit assembled to a quadcopter to protect the life of inhabitants and rescue workers and stop forest fires more quicky. In the field, unmanned aerial vehicles are mainly used for rescue missions, military and research purposes. Amongst unmanned aerial vehicles, quadcopters have distinct features such as carrying more load, covering more areas and flying more distance compared to previous types of aerial vehicles. Taking these distinct features into consideration, a prototype quadcopter with an aerosol fire suppression unit is designed and developed. It is experienced that the mass and weight of the attached unit, the total range and duration of the quadcopter are the main limitations in design and developmental stages. Upon designing the prototype, a plain quadcopter and a fire suppression unit equipped one are compared, contrasted and tested in terms of applicability and endurance. The system performance is also tested against air pressure, gravity, friction, total kinetic energy and wave function in an event of a possible forest fire.
Hava araçları insanlı ve insansız olarak iki kategoride sınıflandırılır. İnsansız hava araçları arama, kurtarma, araştırma, gözlemleme gibi görevler için tercih edilmektedir. Taşıyabileceği faydalı yük, uçuş süresi gibi durumlar hava aracının tasarımında limitler oluşmasına sebep olmaktadır. Geleneksel hava araçlarının seyir edemediği alanlara nüfuz edebilecek ve aynı faydalı yük kapasitesinde hava araçlarına ihtiyaç olmuştur. Bu ihtiyaç, doğadaki kuşların incelemeleri sonucunda şekil değiştirebilen sistemlerin uygulanabilirliği araştırmalara konu olmuştur. Bu çalışmada dört rotorlu insansız hava aracı ile aynı faydalı yük kapasitesi ve aynı uçuş süresine sahip şekil değiştirebilen dört rotorlunun sistem tasarımı ve kontrolü CAD ortamında gerçekleştirildi. Faydalı yüklerin yangın söndürme ekipmanları olarak tasarlandığı uçuş esnasında herhangi bir olası yangında sistemin aktif çalışması amaçlandı. Sistemin uçuş halinde yangın söndürme esnasında maruz kaldığı kuvvetler hız ve ivmelenmesi incendi. Elde edilen sonuçlar, bu kapsamda sunuldu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Machine Design and Machine Equipment, Mechanical Engineering (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 11, 2024 |
Acceptance Date | March 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
Publication of Erciyes University, Aviation Sciences Application and Research Center, 2021 | jasam@erciyes.edu.tr
This publication is licensed under Creative Commons CC BY-NC-SA 4.0.