Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship between Gender and Emotional Labor: A Research on Flight Attendants

Year 2022, , 55 - 60, 23.03.2022
https://doi.org/10.30518/jav.1023651

Abstract

One of the most important values to be given importance by the businesses has been the human factor. The human factor is affected by both the physical and emotional characteristics of the individuals. The businesses inspect the human factor carefully because whether individuals are affected positively or negatively will also affect the businesses positively or negatively. In this study, the rates of emotional labor of the flight attendants as employees of airlines were analyzed according to gender differences. The analysis shows that there is not a significant relationship between the gender and the emotional labor. Nevertheless, it is observed that females have higher level of emotional labor compared to males.

References

  • Barutçugil, İ. (2003). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Basım, N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Büyükbeşe, T., & Aslan, H. (2019). Psikolojik Sermaye ve Duygusal Emeğin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 949-963.
  • Diefendorf, J. e. (2005). The Dimensionality and Antecedents of Emotional Labor Strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339-357.
  • Dursunova, N.-K., & Geylan, A. (2021). Cinsiyet Yönelimlerinin Duygusal Emek Üzerindeki Etkisi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 332-349.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Grandey, A. A. (2003). When "The Show Must Go On": Surface Acting and Deep Acting as Determinants of Emotional Exhaustion and Peer-Rated Service Delivery. The Academy of Management Journal, 46(1).
  • Güngör, M. (2009). Duygusal Emek Kavramı: Süreci ve Sonuçları. Kamu-İş Dergisi, 11(1), 174.
  • Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
  • Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
  • Islamoğlu, H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4. ed.). Beta Yayımevi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Keskin, H. e. (2013). Örgütlerde Duygusal Zeka ve Yetenekler. Der Yayınları.
  • Köse, S., & Lale, O. (2011). Hekimlerin Duygusal Emek Kullanımı ile İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 470.
  • Kruml, S. M., & Geddes, D. (2000). Exploring the Dimensions of Emotional Labor. Management Communication Quarterly, 14(1).
  • Lord, R. G. (2002). Emotions in the Workplace. San Francisco: Josey-Bass.
  • Morris, J. A., & C., F. D. (1996). The Dimensions, Antecedents, and Consequences of Emotional Labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Oktuğ, Z. (2013). Algılanan Örgütsel Destek ile Duygusal Emek Davranışları Arasındaki İlişkide Algılanan Örgütsel Prestijin Biçimlendirme Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 370-381.
  • Savaşkan, Y., & Göktaş Kulualp, H. (2019). Kadın Çalışanlarda İş-Aile Çatışması, Duygusal Emek ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki. UIIID-IJEAS, 25, 215-234.
  • Terzioğlu, M. (2010). Ekip Kaynak Yönetimi. Cinius Yayınları.
  • Vainik, E. (2002). Emotions, Emotion Terms and Emotion Concepts in an Estonian Folk Model. Trames Journal, 6(56), 322-341.
  • Vygotsky, L. S. (1980). The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Year 2022, , 55 - 60, 23.03.2022
https://doi.org/10.30518/jav.1023651

Abstract

References

  • Barutçugil, İ. (2003). Organizasyonlarda Duyguların Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayınları.
  • Basım, N., & Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 19(1), 77-90.
  • Büyükbeşe, T., & Aslan, H. (2019). Psikolojik Sermaye ve Duygusal Emeğin Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(2), 949-963.
  • Diefendorf, J. e. (2005). The Dimensionality and Antecedents of Emotional Labor Strategies. Journal of Vocational Behavior, 66(2), 339-357.
  • Dursunova, N.-K., & Geylan, A. (2021). Cinsiyet Yönelimlerinin Duygusal Emek Üzerindeki Etkisi. Anadolu Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 332-349.
  • Grandey, A. A. (2000). Emotion Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor. Journal of Occupational Health Psychology, 5(1), 95-110.
  • Grandey, A. A. (2003). When "The Show Must Go On": Surface Acting and Deep Acting as Determinants of Emotional Exhaustion and Peer-Rated Service Delivery. The Academy of Management Journal, 46(1).
  • Güngör, M. (2009). Duygusal Emek Kavramı: Süreci ve Sonuçları. Kamu-İş Dergisi, 11(1), 174.
  • Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American Journal of Sociology, 85(3), 551-575.
  • Hochschild, A. R. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
  • Islamoğlu, H., & Alnıaçık, Ü. (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (4. ed.). Beta Yayımevi.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Keskin, H. e. (2013). Örgütlerde Duygusal Zeka ve Yetenekler. Der Yayınları.
  • Köse, S., & Lale, O. (2011). Hekimlerin Duygusal Emek Kullanımı ile İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 470.
  • Kruml, S. M., & Geddes, D. (2000). Exploring the Dimensions of Emotional Labor. Management Communication Quarterly, 14(1).
  • Lord, R. G. (2002). Emotions in the Workplace. San Francisco: Josey-Bass.
  • Morris, J. A., & C., F. D. (1996). The Dimensions, Antecedents, and Consequences of Emotional Labor. Academy of Management Review, 21(4), 986-1010.
  • Oktuğ, Z. (2013). Algılanan Örgütsel Destek ile Duygusal Emek Davranışları Arasındaki İlişkide Algılanan Örgütsel Prestijin Biçimlendirme Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 370-381.
  • Savaşkan, Y., & Göktaş Kulualp, H. (2019). Kadın Çalışanlarda İş-Aile Çatışması, Duygusal Emek ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişki. UIIID-IJEAS, 25, 215-234.
  • Terzioğlu, M. (2010). Ekip Kaynak Yönetimi. Cinius Yayınları.
  • Vainik, E. (2002). Emotions, Emotion Terms and Emotion Concepts in an Estonian Folk Model. Trames Journal, 6(56), 322-341.
  • Vygotsky, L. S. (1980). The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Seçil Ulufer Kansoy 0000-0002-5522-324X

Publication Date March 23, 2022
Submission Date November 15, 2021
Acceptance Date February 16, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Ulufer Kansoy, S. (2022). The Relationship between Gender and Emotional Labor: A Research on Flight Attendants. Journal of Aviation, 6(1), 55-60. https://doi.org/10.30518/jav.1023651

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence