Günümüzde internetin bir ticaret aracı olarak kullanılması, elektronik ticaret ve mobil teknoloji kavramının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Havacılık endüstrisi de yeni teknolojileri benimsemiş ve teknolojiyi en çok kullanan lider sektörlerden biri olması nedeniyle kullanmaya başlamıştır. Havacılık internet bilgi teknolojilerinin kullanımının havayolu sektöründeki dağıtım maliyetleri üzerinde olumlu bir etkisi vardır. Ayrıca aracılar ve müşteriler arasındaki ilişkilere yeni bir biçim kazandırmıştır. Havayolu şirketleri de bu teknolojiyi Türkiye'de etkin bir rekabet aracı olarak görüyor ve bu alana büyük yatırım yapıyor. Mobil teknolojinin havacılık endüstrisinin geleceğini şekillendireceği tahmin edilmektedir. Bu araştırma, yeni nesil teknolojilerin havayolu şirketlerinin satış ve pazarlama stratejileri üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlayan tanımlayıcı nicel tasarım olarak yürütülmüştür. Araştırmacı tarafından geliştirilen ankete katılan 400 kişi, Türkiye'de araştırmanın örneklemini oluşturdu. Çalışmanın sonuçları, teknolojiyi kullanan ve indirimleri ve kampanyaları yakından takip eden 18-35 (Y Kuşağı) yaş grubuna müşteri odaklı pazarlama faaliyetlerinde önem verilmesi gerektiğini göstermektedir. Ayrıca, müşteriler için makul biletler bulmanın ve zamandan tasarruf etmenin önemli olduğu ve havayolu satış ve pazarlama stratejilerinin gelecekte cep telefonu aracılığıyla şekillendirileceği görülmektedir.
Today, the use of the internet as a trading tool has led to the emergence of the concept of electronic commerce and mobile technology. The aviation industry has also adopted new technologies and has started to use it because of the fact that it is one of the leading sectors that use technology the most. The use of basing internet information technologies has a positive impact on distribution costs in airline sector. It has also given a new format to the relationships between intermediaries and customers. Airline companies also see this technology as an effective means of competition in Turkey and invest heavily in this area. It is predicted that mobile technology will shape the future of the aviation industry. This research was conducted as descriptive quantitative design aiming to determine that the effects of new generation technologies on sales and marketing strategies of the airline companies. 400 people, who participated in the survey developed by the researcher, formed the sample of the research in the Turkey. The results of the study indicate that the 18-35 (Generation Y) age group, which uses the technology and closely follows the discounts & the campaigns should be given importance in customer-oriented marketing activities. In addition, it is seen that finding reasonable tickets and saving time parameters are important for the customers and that the airline sales and marketing strategies will be shaped through the mobile in the future.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aerospace Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2020 |
Submission Date | January 17, 2020 |
Acceptance Date | May 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence