Tasarım sürecinde tespit edilemeyen hata etkenleri, uygun şekilde tanımlanarak; önlem alınmadığında, tasarıma ait olgun ürün sürecinde, ürün kalitesini doğrudan olumsuz etkileme potansiyeline sahiptir. Havacılık özelinde, tasarımın ürün haline dönüşümü gerçekleştikten sonra, ilk bakışta küçük ölçekli kabul edilebilir olarak görülen kalite hataları, büyük etkileri olan uçuş güvenliği ve emniyetini etkileyen sorunlara yol açabilmektedir. Bu nedenle, tasarım süresince tespit edilen hataların kök neden analiz yöntemiyle incelenerek önlem alınması; ürünün kalitesi, emniyeti ve tasarım sürecinin etkin yönetilmesi açısından büyük önem taşımaktadır.
Bu çalışmanın amacı, havacılık tasarım sürecinde kök neden analizinin öneminin vurgulanması ve çoğunlukla kullanılan yöntemlerin örneklerle ifade edilerek farklılıkların anlatılmasıdır. Çalışma kapsamında kök neden analizine atıflarda bulunan uluslararası havacılık regülasyonlarından örneklemeler yapılarak, kullanılan yöntemlerin çözüme yönelik etkinliği değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda hatalarıntehlike sınıfına göre kullanılabilecek olan uygun metodlar sınıflandırılmış ve ifade edilmiştir.
Fault modes, which aren’t detected throughout the design phase if they are not defined with precautions have the crucial potential on the quality of mature products. At first glance, impression of the quality failures may be underestimated, before the design of aviation parts are implemented to production. But these failures may cause some problems on aviation safety and reliability. Therefore, the failures during the project phase, should be investigated by root cause analysis and defining the precautions both increase effectivity of design and quality of the outputs.
The aim of this study is, emphasizing importance of root cause analysis on design of aviation parts, and stating the analysis methods, which have been used mainly. In the scope of this effort, aviation regulations are researched which encourages the root cause analysis accordingly, related methods are evaluated for the resolutions. The common methods are classified based on the hazard review of the failures and explained in order to point out for the researchers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aerospace Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Submission Date | May 2, 2020 |
Acceptance Date | December 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence