Bu çalışmada, eğrisel fiber kompozit çift eğimli panelin temel doğal frekansları optimize edilmiştir. Hava-uzay araçlarının yapısal çerçevelerinin çeşitli bileşenlerinde çift kıvrımlı paneller kullanılmaktadır. Değişken sertlik davranışı, kompozit laminatlarda eğrisel fiber yol fonksiyonuna göre fiber açılarının sürekli olarak değiştirilmesiyle elde edilir. Yapısal model sanal çalışma prensibine dayalı olarak kullanılmaktadır. Amaç, kompozit paneller için maksimize edilmiş temel frekanslar veya düzlem içi güçler ile en iyi fiber yollarını elde etmektir. Bu araştırmada, iki tür sınır koşuluna sahip sekiz katmanlı bir kompozit çift eğimli panel bir vaka çalışması olarak kabul edilir. Sınır koşulları şunları içerir; CCCC, FCFC burada C kelepçeli anlamına gelir ve F serbest kenarlar için. Von-Karman kinematik gerinim ilişkileri kullanılır ve enine kesme etkileri dahil orta derecede kalın çift eğimli panel için formülasyonu genelleştirmek için birinci dereceden kesme deformasyon teorisi (FSDT) kullanılır. Genelleştirilmiş Diferansiyel Quadrature (GDQ) çözüm yöntemi, hareketin yönetim denklemlerini çözmek için kullanılır. Sayısal sonuçlar, kompozit panelin doğal frekansları üzerindeki fiber açı yolu ve sınır koşullarının etkinliğini gösterir. Her katmanın optimum fiber açısı yolları, yukarıdaki durumlar için serbest titreşim analizinde sunulmuştur.
In the present study, the fundamental natural frequencies of curvilinear fiber composite doubly curved panel are optimized. Doubly curved panels are used in various components of the structural frames of the aerospace vehicles. The variable stiffness behavior is obtained by altering the fiber angles continuously according to curvilinear fiber path function in the composite laminates. Structural model is utilized based on the virtual work principle. The aim is to achieve the best fiber paths with maximized fundamental frequencies or in-plane strengths for a composite panels. An eight-layer composite doubly curved panel with two types of boundary conditions are considered as a case study in this research. The boundary conditions include; CCCC, FCFC where C stands for clamped, and F for free edges. Von-Karman kinematic strain relations are used and the first order shear deformation theory (FSDT) is employed to generalize the formulation for the moderately thick doubly curved panel including transverse shear effects. Generalized Differential Quadrature (GDQ) method of solution is employed to solve the governing equations of motion. Numerical results demonstrate the effectiveness fiber angle path and boundary conditions on the natural frequencies of the composite panel. The optimal fiber angle paths of each layer are presented for the above cases in free vibration analysis.
Doubly curved panel, Curvilinear fiber path Generalized Differential Quadrature Free Vibration Optimization
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Aerospace Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Submission Date | August 28, 2020 |
Acceptance Date | December 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence