Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2022, , 9 - 16, 27.01.2022
https://doi.org/10.30621/jbachs.933572

Abstract

References

  • 1. Arslan I, Bektaş H. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun ölçülmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019;8:767-784.
  • 2. Karadağ E, Yücel C. (2017). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 2017;7:132-144.
  • 3. Arpat B. Türkiye'de Genç İşsizlikle Mücadelede Meslek Yüksekokullarında Uygulanan İşbaşı Eğitimlerinin Rolü ve Önemi: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. Calisma ve Toplum, 2018;59(4): 2193-2228
  • 4. Çam MO, Ekitli GB, Dökmetaş TB, Mercan N. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Tükenmişlik Düzeyinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2018;34(3):89-102.
  • 5. Tel FD, Sarı T. Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016;16(1): 292-304.
  • 6. Ayaz-Alkaya S, Yaman-Sözbir Ş, Bayrak-Kahraman B. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse education today, 2018; 68:19-22.
  • 7. Çapri B, Gündüz B, Gökçakan Z. Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu’nun (MTE-ÖF) Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011;40(1):134-147.
  • 8. Maslach C, Jackson SE. The Measurement Of Experienced Burnout. Journal Of Occupatıonal Behavıour,1981;2:99-113.
  • 9. Maslach C, Schaufeli WB. Leiter MP. Job Burnout. Annu. Rev. Psychol., 2001;52:397–422.
  • 10. Polat Ş, Ayyıldız Erkan H, Çınar G, Doğrusöz LA. Bir Üniversite Hastanesinde Klinik Uygulama Yapan Öğrenci Hemşirelerin Uygulama Alanlarına Yönelik Görüşleri (Opinions of Student Nurses Practicing in Clinics of a University Hospital about their Fields of Application), Journal of Health and Nursing Management 2018;5(2): 64-74.
  • 11. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim ve mesleğe yönelik düşünce ve beklentileri (Thought and expectations of nursing students through education and professional), Gaziantep Med J 2015;21(1):26-31.
  • 12. Şahin AE. Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009;37(37), 106-122.
  • 13. Koç K. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyum düzeyleri ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2018;1(2), 58-65.
  • 14. Eryılmaz A. Motivation And Amotivation at School: Developing the Scale of Expectations From Teacher About Class Engagement (Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: “Derse Katılmada Öğretmenden Beklentiler Ölçeği’nin” Geliştirilmesi), Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 2013;13(25): 1-18.
  • 15. Cladera M. Let’s ask our students what really matters to them, Journal of Applied Research in Higher Education, 2020;13(1):112-125
  • 16. Erdoğan E, Bulut E. İşletme bölümü öğrencilerinin memnuniyet düzeylerini etkileyen faktörlerin araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2015;11(26), 151-170.
  • 17. Ekiz T, Özdere NB, Şentürk E. Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenimlerine İlişkin Doyum Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Journal of International Management and Social Researches 2019;6(11):118-129.
  • 18. Yardimci F, Bektaş M, Özkütük N, Muslu GK, Gerçeker GÖ, Başbakkal, Z. A study of the relationship between the study process, motivation resources, and motivation problems of nursing students in different educational systems. Nurse education today, 2017;48, 13-18.
  • 19. Civci H, Şener E. Hemşire Adaylarının Mesleki Güdülenme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, Dokuz Eylül üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi 2012;5 (4):142-149.
  • 20. Taslak S, Işıkay Ç. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2015;6(3):108-115.
  • 21. Saeedi M, Parvizy S. Strategies to promote academic motivation in nursing students: A qualitative study. Journal of education and health promotion, 2019;8:86
  • 22. Hagger M S, Chatzisarantis NLD. Transferring motivation from educational to extramural contexts: a review of the trans-contextual model, Eur J Psychol Educ, 2012; 27:195–212.
  • 23. Günüç S, Odabaşı HF, Kuzu A. Factors Affecting Lifelong Learning (Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 2012;11(2):309 -325.
  • 24. Papastavrou E, Dimitriadou M, Tsangari H, Andreou C. Nursing students’ satisfaction of the clinical learning environment: a research study, BMC Nursing 2016;15(44): 1-10.
  • 25. Aktürk Z, Yılmaz B, Cansever Z. Öğrenciler Eğitimi Değerlendiriyor: Bir Eczacılık Fakültesi Uygulaması (Students Evaluate Education: Experiences of a School of Pharmacy), Tıp Eğitimi Dünyası; 2014;41: 5-12.
  • 26. Jeffers S, Mariani B. The effect of a formal mentoring program on career satisfaction and intent to stay in the faculty role for novice nurse faculty. Nursing Education Perspectives, 2017;38(1), 18-22.

Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels

Year 2022, , 9 - 16, 27.01.2022
https://doi.org/10.30621/jbachs.933572

Abstract

Objectives: This study was carried out to determine the extent to which the academic satisfaction of nursing students predicted their burnout levels.
Methods: This is a descriptive study. The sample consisted of 424 nursing students. Data collection tools were developed by the researchers by reviewing the literature. In the study, a Socio-Demographic Characteristics Questionnaire, a Faculty of Education Student Satisfaction Scale, and the Maslach Burnout Inventory-Student Survey were used.
Results: Results indicated that 71% (n = 301) of the students were female, 62.5% (n = 265) were in the 20-23 age group, 57.5% (n = 244) had selected nursing voluntarily, 63.9% (n = 271) were currently satisfied with their department, and that 77.1% (n = 327) had future unemployment concerns. Also, the burnout levels of nursing students were determined to be affected significantly by the attitudes of the instructors (β = -0.177), the satisfaction levels explained 13.8% of the depersonalization levels, and the accomplishment level was significantly affected by the course and the syllabus (β = 0.102).
Conclusion: The satisfaction of nursing students with the institution and education was determined to reduce their burnout levels significantly.

References

  • 1. Arslan I, Bektaş H. Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun ölçülmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2019;8:767-784.
  • 2. Karadağ E, Yücel C. (2017). Türkiye üniversite memnuniyet araştırması [TÜMA-2017]: Rapor özeti. Yükseköğretim Dergisi, 2017;7:132-144.
  • 3. Arpat B. Türkiye'de Genç İşsizlikle Mücadelede Meslek Yüksekokullarında Uygulanan İşbaşı Eğitimlerinin Rolü ve Önemi: Honaz Meslek Yüksekokulu Örneği. Calisma ve Toplum, 2018;59(4): 2193-2228
  • 4. Çam MO, Ekitli GB, Dökmetaş TB, Mercan N. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Öğrencilerinin Tükenmişlik Düzeyinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2018;34(3):89-102.
  • 5. Tel FD, Sarı T. Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2016;16(1): 292-304.
  • 6. Ayaz-Alkaya S, Yaman-Sözbir Ş, Bayrak-Kahraman B. The effect of nursing internship program on burnout and professional commitment. Nurse education today, 2018; 68:19-22.
  • 7. Çapri B, Gündüz B, Gökçakan Z. Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu’nun (MTE-ÖF) Türkçe’ye Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011;40(1):134-147.
  • 8. Maslach C, Jackson SE. The Measurement Of Experienced Burnout. Journal Of Occupatıonal Behavıour,1981;2:99-113.
  • 9. Maslach C, Schaufeli WB. Leiter MP. Job Burnout. Annu. Rev. Psychol., 2001;52:397–422.
  • 10. Polat Ş, Ayyıldız Erkan H, Çınar G, Doğrusöz LA. Bir Üniversite Hastanesinde Klinik Uygulama Yapan Öğrenci Hemşirelerin Uygulama Alanlarına Yönelik Görüşleri (Opinions of Student Nurses Practicing in Clinics of a University Hospital about their Fields of Application), Journal of Health and Nursing Management 2018;5(2): 64-74.
  • 11. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim ve mesleğe yönelik düşünce ve beklentileri (Thought and expectations of nursing students through education and professional), Gaziantep Med J 2015;21(1):26-31.
  • 12. Şahin AE. Eğitim fakültesinde hizmet kalitesinin eğitim fakültesi öğrenci memnuniyet ölçeği ile değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009;37(37), 106-122.
  • 13. Koç K. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin yaşam doyum düzeyleri ile akademik motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 2018;1(2), 58-65.
  • 14. Eryılmaz A. Motivation And Amotivation at School: Developing the Scale of Expectations From Teacher About Class Engagement (Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: “Derse Katılmada Öğretmenden Beklentiler Ölçeği’nin” Geliştirilmesi), Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 2013;13(25): 1-18.
  • 15. Cladera M. Let’s ask our students what really matters to them, Journal of Applied Research in Higher Education, 2020;13(1):112-125
  • 16. Erdoğan E, Bulut E. İşletme bölümü öğrencilerinin memnuniyet düzeylerini etkileyen faktörlerin araştırılması. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2015;11(26), 151-170.
  • 17. Ekiz T, Özdere NB, Şentürk E. Sağlık Yönetimi Bölümü Öğrencilerinin Öğrenimlerine İlişkin Doyum Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma, Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (Journal of International Management and Social Researches 2019;6(11):118-129.
  • 18. Yardimci F, Bektaş M, Özkütük N, Muslu GK, Gerçeker GÖ, Başbakkal, Z. A study of the relationship between the study process, motivation resources, and motivation problems of nursing students in different educational systems. Nurse education today, 2017;48, 13-18.
  • 19. Civci H, Şener E. Hemşire Adaylarının Mesleki Güdülenme Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi, Dokuz Eylül üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi 2012;5 (4):142-149.
  • 20. Taslak S, Işıkay Ç. Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Eğitim Algıları ile Kaygı ve Umutsuzluk Düzeylerine Yönelik Bir Araştırma: Sağlık Yüksekokulu Örneği, SDÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2015;6(3):108-115.
  • 21. Saeedi M, Parvizy S. Strategies to promote academic motivation in nursing students: A qualitative study. Journal of education and health promotion, 2019;8:86
  • 22. Hagger M S, Chatzisarantis NLD. Transferring motivation from educational to extramural contexts: a review of the trans-contextual model, Eur J Psychol Educ, 2012; 27:195–212.
  • 23. Günüç S, Odabaşı HF, Kuzu A. Factors Affecting Lifelong Learning (Yaşam Boyu Öğrenmeyi Etkileyen Faktörler), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi; 2012;11(2):309 -325.
  • 24. Papastavrou E, Dimitriadou M, Tsangari H, Andreou C. Nursing students’ satisfaction of the clinical learning environment: a research study, BMC Nursing 2016;15(44): 1-10.
  • 25. Aktürk Z, Yılmaz B, Cansever Z. Öğrenciler Eğitimi Değerlendiriyor: Bir Eczacılık Fakültesi Uygulaması (Students Evaluate Education: Experiences of a School of Pharmacy), Tıp Eğitimi Dünyası; 2014;41: 5-12.
  • 26. Jeffers S, Mariani B. The effect of a formal mentoring program on career satisfaction and intent to stay in the faculty role for novice nurse faculty. Nursing Education Perspectives, 2017;38(1), 18-22.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Nurten Alan 0000-0001-8555-0172

İlknur Bektaş 0000-0001-8048-9501

Murat Bektaş 0000-0003-3327-8204

Publication Date January 27, 2022
Submission Date May 6, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Alan, N., Bektaş, İ., & Bektaş, M. (2022). Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels. Journal of Basic and Clinical Health Sciences, 6(1), 9-16. https://doi.org/10.30621/jbachs.933572
AMA Alan N, Bektaş İ, Bektaş M. Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels. JBACHS. January 2022;6(1):9-16. doi:10.30621/jbachs.933572
Chicago Alan, Nurten, İlknur Bektaş, and Murat Bektaş. “Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by Their Academic Satisfaction Levels”. Journal of Basic and Clinical Health Sciences 6, no. 1 (January 2022): 9-16. https://doi.org/10.30621/jbachs.933572.
EndNote Alan N, Bektaş İ, Bektaş M (January 1, 2022) Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels. Journal of Basic and Clinical Health Sciences 6 1 9–16.
IEEE N. Alan, İ. Bektaş, and M. Bektaş, “Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels”, JBACHS, vol. 6, no. 1, pp. 9–16, 2022, doi: 10.30621/jbachs.933572.
ISNAD Alan, Nurten et al. “Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by Their Academic Satisfaction Levels”. Journal of Basic and Clinical Health Sciences 6/1 (January 2022), 9-16. https://doi.org/10.30621/jbachs.933572.
JAMA Alan N, Bektaş İ, Bektaş M. Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels. JBACHS. 2022;6:9–16.
MLA Alan, Nurten et al. “Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by Their Academic Satisfaction Levels”. Journal of Basic and Clinical Health Sciences, vol. 6, no. 1, 2022, pp. 9-16, doi:10.30621/jbachs.933572.
Vancouver Alan N, Bektaş İ, Bektaş M. Prediction of the Burnout Levels of Nursing Students by their Academic Satisfaction Levels. JBACHS. 2022;6(1):9-16.