Cutaneous Drug reactions (CDR) are adverse admissions or harmful effects of drugs according to the definition by the World Health Organization. One of the early lessons learned in dermatology training is âany drug, any rash.â Drug-related cutaneous reactions can be daunting, even for the experienced dermatologist and pediatrics. There have been more than 25 different patterns described in the literature. The most commonly affected organs are the skin in drug reactions and dermatological examination is very important in the diagnosis for drug reactions. Cutaneous drug reactions should be distinguished from viral exanthema which is the most commonly seen in children, and it often is not easily. In treatment of cutaneous drug reactions, the first step is to immediately discontinue the susceptible drug. In this article, the approach to cutaneous drug reactions in children will be evaluated in accordance with current literature. J Clin Exp Invest 2014; 5 (4): 632-638
Kutanöz İlaç Reaksiyonları (KİR) Dünya sağlık örgütü tanımlamasına göre ilaçların deride oluşturduğu istenmeyen ya da zararlı olabilen etkileridir. Dermatoloji eğitiminde ilk derslerden biri ''herhangi bir ilaç herhangi bir döküntüye yol açabilir'' dir. İlaca bağlı gelişen kutanöz reaksiyonlar bazen deneyimli dermatolog ve pediatristleri dahi zor durumda bırakabilecek nitelikte olabilirler. Literatürde şimdiye kadar 25\'ten fazla farklı klinik şekilde ilaca bağlı kutanöz reaksiyon tanımlanmıştır. İlaç reaksiyonlarında en sık etkilenen organ deridir ve ilaç reaksiyonu tanısını koymada dermatolojik muayene çok önemlidir. Çocuklarda KİR bu yaş grubunda çok sık görülen viral ekzantemlerden ayırt edilmelidir ve bu çoğu zaman kolay olmamaktadır. İlaç reaksiyonların tedavisinde ilk yapılması gereken şüphelenilen ilacın kesilmesidir. Bu makalede pediatrik kutanöz ilaç reaksiyonlarına yaklaşım güncel literatür eşliğinde sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Collection |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 5 Issue: 4 |