Amaç: Bu araştırma, sağlığı geliştirme modeline göre zihinsel engelli çocuklar ve annelerinin uyku hijyeni eğitiminin uyku kalitesine etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya yaşları 2 ile 18 arasında olan zihinsel engelli 80 çocuk ve anneleri (deney ve kontrol grupları ) dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak anne ve çocuğun sosyo-demografik veri formu, Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi (CSHQ), Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi (PSQI) ve uyku sensörü cihazı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizinde SPSS 25.0 veri analiz programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde ki-kare testi, t-testi, Mann U Whitney testi ve Pearson korelasyonu kullanılmıştır.
Bulgular: Deney ve kontrol grubundaki çocuk ve annelerin kendi grupları içinde homojen olduğu, deney ve kontrol grubundaki zihinsel engelli çocukların uyku hijyeni eğitimi öncesi ve sonrası uyku verileri ile puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Deney grubundaki annelerin eğitim öncesi ve sonrası uyku verileri ile ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Uyku hijyeni eğitiminin zihinsel engelli çocuklarda ve annelerinde düzenli uyku davranışlarının gelişimini arttırdığı saptanmıştır.
Objective: This study was conducted to investigate the effect of sleep hygiene education on sleep quality of children with intellectual disabilities and their mothers according to the health promotion model.
Materials and Methods: The study enrolled 80 children with intellectual disabilities ranging in age from 2 to 18 years and their mothers (intervention and control groups ). The socio-demographic data form of the mother and child, Child Sleep Habits Questionnaire (CSHQ), Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), and sleep sensor device were used for data collection. The SPSS 25.0 data analysis program was used in the statistical analysis of the data obtained in the study, and the chi-square test, t-test, Mann U Whitney test and Pearson correlation were used for data analysis.
Results: The children and mothers in the intervention and control groups were found to be homogeneous within their respective groups, and there was a statistically significant difference between the sleep data and the mean scores of children with intellectual disabilities in the intervention and control groups before and after sleep hygiene education (p<0.05). It was determined that there was a statistically significant difference between the sleep data and the mean scores of the mothers in the intervention group before and after the education (p<0.05).
Conclusion: Sleep hygiene education has been shown to enhance the development of regular sleep behaviours in children with intellectual disabilities and their mothers.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Podiatry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |