Amaç: Ebeveynler, araç içinde bebek ve çocukların güvenli yolculuk etmesini sağlamak için öncelikle Çocuk Oto Güvenlik Koltuğunu ÇOGK tanımalı ve kullanımının gerekli olduğuna inanmalıdır. Bu araştırma ÇOGK hakkında bilgi, kullanım sıklığı, kullanımı etkileyen faktörler ve yasa hakkındaki farkındalığın saptanması amaçlanmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma; Ankara’da iki cadde esnafının bazılarıyla yüzyüze anket uygulanması yöntemiyle yapılmıştır. “Sosyodemografik özellikler”, “ÇOGK kullanımı ve etkileyen faktörler” ve “ÇOGK bilgi durumu” bölümlerinden olmak üzere toplam 32 soruluk bir anket formu kullanılmıştır. Form, görsel materyal ile desteklenmiştir. Araştırmada 83 işletmede bulunan, 300 kişiye ulaşılmıştır. Analizlerde 15.0 SPSS Paket Programı; frekans dağılımları, ki-kare testi kullanılmıştır. Bulgular: Katılımcıların % 67’si erkek, % 47’si 30 yaş altı ve % 52’si lise mezunudur. Çocuklarda ÇOGK kullanımı düşüktür. Sıfır-4 yaş grubu çocukların % 56’sı ön koltukta ve anne kucağında, 5-12 yaş grubunda iki çocuktan biri arka-yan koltukta yalnız, emniyet kemeri kullanmadan seyahat etmektedirler. Katılımcıların 113 çocuğundan yalnızca 11’i halen ÇOGK kullanmaktadır. Kullananların 10’u güvenlik nedeniyle, 1’i yasal zorunluluk olduğu için kullanmaktadır. ÇOGK hakkındaki bilgi düzeyi 36 yaş ve üstü olan grupta ve öğrenim düzeyi yüksek olan katılımcılarda daha yüksektir. Sürücü belgesi olanların, sürücüyken ve ön koltukta emniyet kemeri kullanımların bilgileri daha fazladır. Kişinin 12 yaş altı çocuğunun olması bilgi düzeyini arttırmamaktadır p
Purpose: In order to use child car seats CCS , parents must acknowledge and believe that the CCS is necessary for baby and child to travel safely. The aim of this research is to determine CCS knowledge, frequency of use, and related influential factors and awareness about legal issues. Method: A descriptive study conducted with 300 craftsmen working at 83 enterprises at two streets in Ankara. Face to face interviews done with some craftsmen, using a standard questionnaire consisting of 32 questions about sociodemographical issues, CCS knowledge, CCS use and factors effecting its use. This form was supported with visual material. SPSS Package Program version 15.0, distribution of frequencies and chi-square tests were used for the analyses. Results: In the study, 67 % were men, 47 % were under 30 years of age, and 52 % of them were graduated from high school. Incidence of CCS use was at a lower level, and 56 % of 1-4 year old children were usually seated at the front seat at mother’s bosom, and approximately half of 5-12 year old were sitting alone at the back seat with their seat belts unfastened. Only 11 out of 113 children of the participants were currently using seat belt. There were two reasons for using seat belts, namely security 10 children and compulsory law 1 child . Level of knowledge about CCS was higher with participants over 36 year old and those with higher educational status. Drivers, participants with a driving license, and those sitting at the front seat were highly informed Having a child younger than 12 years of age do not contribute to the awareness of the parents p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 |