Astım, çocukluk çağının en sık kronik hastalığıdır. Günümüzde hâlen astım hastalığını ortadan kaldıracak bir tedavi olmaması nedeni ile astım hastalarının atak yakınmaları ile karşımıza çıkmaları kaçınılmazdır. Astım atakları acil servis başvuruları ve hastane yatışlarının önemli bir nedenidir. Aynı zamanda çocukların okul kaybına, ailelerde endişeye ve tedavi masraflarında artışa neden olmaktadır. Atakta olan her hastanın öncelikle kısa öyküsü alınarak, muayenesi yapılmalı ve atak şiddeti belirlenmelidir. Ardından hızlıca hastanın tedavisine başlanmalıdır. Beş yaş altında ve üstünde olan çocukların anatomik ve fizyolojik özellikleri birbirinden oldukça farklı olduğundan hem kronik astım tedavisi hem de atak sırasında yapılması gerekenler bazı farklılıklar göstermektedir. Tedavi planı belirlenirken hastanın yaşı göz önünde bulundurulmalıdır.
Asthma is the most frequently seen chronic disease in childhood. With our current treatment options asthma is not a curable disease, so it is not inevitable for asthma patients to seek medical care for exacerbations. Asthmatic exacerbation is a major cause for patients to visit emergency services and may even cause hospitalization. Increased treatment-cost, anxiety among parents and missed school days for children are other adverse events that are caused by asthma exacerbations. Quick anamnesis, physical examination and evaluation of frequency of exacerbations followed by early initiation of the therapy, is the simple algorithm for approaching asthma exacerbations. Children who are older than 5 years differ both anatomically and physiologically from younger ones, so the procedures which should be performed during both the treatment of asthma, and demonstrate differences this changes controlling-therapy as well as exacerbation-therapy approach for these patients. While determining the treatment plan patient’s age should be taken into consideration.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 16 Issue: 2 |