Amaç: Çocukluk çağında yaralanmalar önemli bir halk sağlığı sorunudur. Çalışmamızda, ailelerin hem iç, hem de dış mekanlarda kaza/yaralanma riskleri konusundaki farkındalıklarını değerlendirmeyi ve çevre güvenliği ile ilgili araçlar kullanarak anne baba eğitimi kapsamında danışmanlık vermeyi amaçladık. Gereç ve Yöntemler: Çalışmamız, beş yaşından küçük çocuğu olan anne babaların katılımı ile yürütülen iki merkezli, ileriye dönük bir çalışmadır. Başlangıçta, anket kullanılarak ön değerlendirme yapıldı. Çocuk Sağlığı Derneği (https://cocuksagligidernegi.org/) tarafından hazırlanan “İlk 5 Yaşta Çocuk Sağlığı ve Güvenliği İçin Ailelere Temel Bilgiler” kitapçığından hazırlanan bir infografik broşür kullanılarak yüz yüze eğitim verildi. Anne babalara evlerinde çocuk güvenliğini değerlendirebilmeleri için bir “Güvenlik Kontrol Listesi” verildi. Üçüncü ve altıncı aylarda aileler aranarak kazaları/yaralanmaları önlemeye yönelik tutum ve davranışlarını değerlendiren sorular tekrar soruldu. Bulgular: Çalışmaya toplam 157 anne baba alındı. Eğitimden sonra; araç içi güvenlik, uykuda güvenlik, oyun ve oyuncak güvenliği, mutfak ve banyo güvenliği ve iç mekan düzenlemelerine ilişkin güvenli davranış oranlarının istatistiksel olarak arttığı saptandı. Sonuç: Aile danışmanlığı ve eğitimi, çocuklar için güvenli bir ortam yaratmak ve kazaları/yaralanmaları önlemek için davranış değişikliğine yol açabilmektedir. İnfografik materyallerin kullanılması, eğitimin sürekliliğinin sağlanması, evde uygulanacak kontrol listelerinin hazırlanması ve ailelerle paylaşılması eğitimin etkinliğini artıracağından çok yönlü girişimlerin evdeki yaralanmaları başarılı bir şekilde azaltması daha olasıdır.
Çocuk Sağlığı derneği
Çalışmaya destek veren Gökçe Keskindemirci ve Mete Yılmazbaş'a teşekkür ederiz.
Objective: Childhood injury is a significant public health problem. This study aimed to evaluate the awareness of families about accident/injury risks both indoors and outdoors and provide counselling within the scope of parent education by using tools related to environmental safety. Material and Methods: This study was a two-centered, prospective study conducted with the participation of parents with children under the age of five. Initially, a preliminary assessment was made using a questionnaire. Then, face-to-face training was provided using an infographic brochure from the “Basic Information for Families for Child Health and Safety in the First 5 Years” booklet created by the Child Health Association (https:// cocuksagligidernegi.org/). Parents were given a “Safety Checklist” so they could assess child safety at home. In the third and sixth months, families were called and asked questions again about their attitudes and behaviors towards preventing accidents/injuries. Results: A total of 157 parents were included in the study. It was determined that the rates of safe behavior in-car safety, sleep safety, toy safety, kitchen and bathroom safety, and indoor arrangements increased statistically. Conclusion: Family counseling and education can lead to behavioral change to create a safe environment for children and prevent accidents/ injuries. Multifaceted initiatives are more likely to successfully reduce injuries at home and increase the effectiveness of education with the use of infographic materials, continuity of education, preparing checklists to be applied at home and sharing them with families.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 3 |