Erken çocukluk gelişimi çocukların ilkokul dönemine kadar olan fiziksel, bilişsel, dil ve sosyoduygusal gelişimini içerir. Temel bir çocuk hakkı olmasına karşın ne yazık ki pekçok çocuk doğuştan getirdiği potansiyeline erişememektedir. Çocuk hekimi, temel olarak çocuğun sağlığı, refahı ve gelişimi ile ilgilenen hekimdir. Çocuk hekiminin erken çocukluk gelişimini desteklemenin yanı sıra, gelişimsel izlem ve tarama ile erken tanı koyma sorumluluğu da vardır. DSÖ/UNICEF’in “geliştiren bakım” çerçeve programı erken çocukluk gelişimi için 5 temel alan belirlemiştir; sağlık, beslenme, duyarlı bakım, güvenli-güvenilir çevre ve erken eğitim olanaklarına erişim. Çocuk hekiminin hizmet sunucu, savunucu, araştırmacı ve eğitimci olarak tüm bu alanlarda görev ve sorumlulukları vardır. Tüm bu alanlardaki çalışmalar çocuk hekimlerinin çok yatkın olduğu mulidisipliner işbirliği ile başarılabilir.
YOK
YOK
YOK
Early childhood development is the physical, cognitive, linguistic, and socioemotional development of young children until primary school. Although a child right, unfortunately many children cannot reach their developmental potential. A pediatrician is a physician who is concerned primarily with the health, welfare, and development of children. Pediatricians have the responsibility to promote early childhood development as well as developmental surveillance and screening for early diagnosis. The WHO/UNICEF Nurturing Care framework has specified 5 main strategies/domains: health, nutrition, responsive care giving, secure-safe environment and early education opportunities for early childhood development. The pediatrician plays the role of service provider, advocate, researcher or educator in all these domains. All these domains can only be successfully fulfilled through multidisciplinary collaboration, a way of working that pediatricians are accustomed to using.
YOK
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Review |
Authors | |
Project Number | YOK |
Publication Date | January 14, 2022 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 21 Issue: 3 |