Objective: The aim of this study was to examine the relationship between sleep habits and maternal psychopathology in children with autism spectrum disorder, and to compare them with children with developmental delay and typically developing children.
Materials and Methods: In this cross-sectional study, 131 children aged 18-42 months who applied to the neurodevelopmental delay clinic were evaluated. The Childhood Autism Rating Scale was administered by a clinician. Child Sleep Habits Questionnaire and Symptom Checklist 90 were filled in by mothers.
Results: Children with Autism Spectrum Disorder were found to have more sleep onset delay and sleep anxiety than children with developmental delay and typical development. A relationship was found between sleep problems in children and psychiatric problems of mothers.
Conclusion: A comprehensive evaluation including sleep problems and parental mental health evaluation while performing neurodevelopmental evaluation provides important data both in the diagnosis and the rehabilitation processes.
Amaç: Bu çalışmanın amacı otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda uyku alışkanlıkları ile anne psikopatolojisi arasındaki ilişkiyi incelemek ve gelişimsel gecikmesi olan çocuklar ve tipik gelişim gösteren çocuklar ile karşılaştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel araştırmada, nörogelişimsel gecikme kliniğine başvuran 18-42 ay arasındaki 131 çocuk değerlendirilmiştir. Klinisyen tarafından Çocukluk Otizmi Derecelendirme Ölçeği uygulanmıştır. Anneler tarafından Çocuk Uyku Alışkanlıkları Anketi ve Belirti Tarama Listesi 90 doldurulmuştur.
Bulgular: Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda uykuya geçişte gecikme ve uyku anksiyetesinin gelişimsel gecikmesi olan ve tipik gelişim gösteren çocuklardan daha fazla olduğu bulunmuştur. Çocuklarda uyku problemleri ile annelerin psikiyatrik problemleri arasında ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Nörogelişimsel değerlendirme yapılırken uyku problemleri ve ebeveyn ruh sağlığı değerlendirmesini de içeren kapsamlı bir değerlendirme hem tanı hem de rehabilitasyon sürecinde önemli veriler sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paediatrics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 3 |