The aim of the
present study is to compare the identity development among gifted and talented
students who are studying at various Arts and Science Centers with normally
developing students who are attending Anatolian High School, Vocational High
School and Vocational Education Center. The total sample consisted of 115 adolescents attending four different school
types in 2017-2018 educational year; gifted and talented students attending
Arts And Science Centers (N= 28), Anatolian High School Students (N=25),
Vocational and Technical High School students (N=31) and Vocational Education
Center (N=32). Data was collected using Utrecht Management of Identity
Commitment Scale (U-MICS). The data was analyzed using One-Way ANOVA. The
results showed that gifted adolescents differed from non-gifted peers in that
they have higher scores in commitment and in-depth exploration dimensions of
identity development than their non-gifted peers. The results supported that
they have different identity development than their non-gifted peers.
Bu
çalışmanın amacı Üç Boyutlu Kimlik Modeli çerçevesinde, üstün yetenek tanısı
almış ve bilim sanat merkezlerine devam eden öğrencilerin kimlik gelişimi
düzeylerinin tanı almamış ve Anadolu lisesi, Meslek Lisesi, Mesleki Eğitim
Merkezi olmak üzere üç farklı okul türüne devam eden normal gelişim gösteren ergenlerin
kimlik gelişim düzeyleri ile karşılaştırılmasıdır. Araştırmanın örneklemini
2017-2018 öğretim yılında Ankara’ da çeşitli bilim ve sanat merkezlerine devam
eden üstün yetenekli ergenler (N=28) ile Anadolu Lisesi (N=25), Meslek Lisesi
(N=31) ve Mesleki Eğitim Merkezine (N=31) devam eden toplam 116 ergen
oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında Utrecht Kimlik Bağlanma Ölçeği (U-MICS)
kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi uygulanmıştır.
Sonuçta, üstün yetenekli ergenlerin normal gelişim gösteren akranlarından
kimlik gelişimi alanında farklılaştığı ve kimlik bağlanma ve derinlemesine
keşif düzeyleri, üstün yetenekli olmayan akranlarından daha yüksek olduğunu
göstermektedir. Sonuçlar üstün yetenekli öğrencilerin kimlik gelişiminde üstün
olmayan akranlarına göre farklılıklar gösterdiği varsayımını desteklemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Submission Date | January 8, 2019 |
Acceptance Date | January 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training