In this study, it is aimed to examine the attitudes
of classroom teachers towards refugee students in terms of various variables.
The sample of the study consisted of 154 classroom teachers working in various
schools in Istanbul. Our developed Personal Information Form and Refugee
Student Attitude Scale were used as data collection tools. According to normality test results; Mann Whitney U test
for gender, education level, class of refugee students in the classroom,
Kruskal Wallis test for age and seniority distributions, independent groups t
test for seminar participation variable were used.
As a result of the study, it was found that the attitudes
of the teachers towards refugee students did not differ according to their gender,
age, education level, whether they were refugee students in their class, their
seniority and any education related to refugees and their participation in the
seminar.
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mülteci
öğrencilere yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İlindeki çeşitli okullarda
görev yapan 154 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak geliştirdiğimiz
Kişisel Bilgi Formu ve Mülteci Öğrenci Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Normallik testi sonuçlarına göre; cinsiyet, eğitim
düzeyi, sınıfta mülteci öğrenci olup olmama durumu değişkenleri için Mann Whitney
U testi, yaş ve mesleki kıdem dağılımları için Kruskal Wallis testi, seminere
katılma değişkeni için bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmenlerin mülteci öğrencilere yönelik tutumlarının cinsiyetlerine,
yaşlarına, eğitim düzeylerine, sınıflarında mülteci öğrenci olup olmamasına,
mesleki kıdemlerine ve mültecilerle ilgili herhangi bir eğitime, seminere
katılma durumlarına göre farklılaşmadığı bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2019 |
Submission Date | January 31, 2019 |
Acceptance Date | May 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training