The gap between skills individuals have and skills required in labor market is called skills-mismatch. According to Manpower Group’s Talent Shortage Survey published in 2019, 54% of enterprises in Turkey cannot find qualified talent they are looking for, causing issues such as unemployment or inefficiency. When designed right, Vocational Education and Training can educate people on skills missing in the labor market. But this is possible only after correct identification of the skills missing. Purpose of this study is to uncover skills that employers think are missing in Turkish Labor Market and to guide future Vocational Education and Training policies. Employers’ opinions on this matter are reached by Ministry of Industry and Technology of Turkey in 2016, for their own project of Sectoral and Regional Mapping of Productivity and Development in Turkey via a survey conducted on 10063 enterprises. This paper will first analyze the current situation in Turkish Labor Markets and Vocational Education and Training Policies, followed by the presentation and analysis of survey results. In the end, these results will be discussed in light of other data and research done in this area.
Bireylerin sahip olduğu beceriler ile işgücü piyasasında ihtiyaç duyulan beceriler arasındaki farka beceri uyuşmazlığı denmektedir. Manpower Group’un 2019 yılında yayınladığı Yetenek Açığı Araştırması’na göre Türkiye’deki işletmelerin %54’ü aradıkları kalifiye işgücüne erişememektedir. Bu durum işsizlik ve verimsizlik gibi sorunlara sebep olmaktadır. Doğru tasarlandığında piyasada eksik olan beceriler işsiz bireylere mesleki ve teknik eğitim ile kazandırılabilir. Fakat bunun için öncelikle piyasada eksik olan becerilerin tespiti gereklidir. Bu çalışmanın amacı işverenlerin çalışanlarında ve Türkiye işgücü piyasalarında eksik olduğunu düşündükleri becerileri tespit etmektir. Çalışma gelecekteki mesleki ve teknik eğitim politikalarına ışık tutmayı hedeflemektedir. İşverenlerin bu alanlardaki fikirlerine, 2016 yılında Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Türkiye Bölgesel ve Sektörel Verimlilik Gelişim Haritalarının Oluşturulması Projesi kapsamında 10063 işletme ile gerçekleştirdiği anket çalışması aracılığıyla erişilmiştir. Makale ilk olarak günümüz Türkiye İşgücü Piyasalarının ve sunulan mesleki ve teknik eğitimlerin durumunu anlatacak, daha sonra anket sonuçlarını sunacak ve analiz edecektir. Son bölümde ise bu bulgular daha önce yürütülen farklı çalışmalar ve veriler ışığında tartışılarak gelecekteki mesleki ve teknik eğitim politikaları için önerilerde bulunulacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Digest |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2020 |
Submission Date | May 12, 2020 |
Acceptance Date | July 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training