Research Article
BibTex RIS Cite

GİYSİ KALIPLARI DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 40

Abstract

Bu araştırmada Giysi Kalıp Dersine Yönelik öğrenci tutumunu belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bunun için basit tesadüfi örnekleme tekniği ile üç ayrı örneklem grubundan veri toplama yoluna gidilmiştir. İlk olarak literatür taraması yapılmış ve birinci çalışma grubu ile Giysi Kalıp Dersine yönelik tutuma ilişkin görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Madde havuzunun oluşturulmasından sonra ölçme aracının faktör yapısını belirlemek adına ikinci örneklem grubu üzerinde ilk uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi uygulanmış ve 3 faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Oluşan yapının test edilmesi adına doğrulayıcı faktör analizi yapılabilmesi için ayrı bir örneklem grubundan veri toplanmıştır. Bu veri seti üzerinde Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Daha sonra ölçme aracının güvenirlik çalışmaları bağlamında iç tutarlık katsayısı hesaplama, çıkarılan ortalama varyans, kompozit güvenirlik ve test tekrar test işlemlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak mesleki eğitim literatürüne 3 faktör ve 16 maddeden oluşan Giysi Kalıp Dersine yönelik tutumun belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçek kazandırılmıştır.

References

  • Aliaga, M., & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. Sage Publications.
  • Aytaç, K. (2006). Çağdaş eğitim akımları (Yabancı Ülkelerde). Mevsimsiz Yayınları.
  • Bedük, S., & Yıldız, Ş. (2004). Giysi tasarımında drapaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 169–177.
  • Bınıcı, H., & Arı, N. (2004). Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 383–396.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Sage.
  • Burrell, G., & Morgan, G. (1979). Sociological paradigms and organizational analysis. Heinemann Educational.
  • Büyüköztürk, S. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470–483.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Aygün, Ö., & Karadeniz, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22 Ed.). Pegem Akademi.
  • Carpenter, S. (2018). Ten steps in scale development and reporting: a guide for researchers. Communication Methods and Measures, 12(1), 25–44. https://doi.org/10.1080/19312458.2017.1396583
  • Clark, L. A., & Watson, D. (1995). Constructing validity: Basic issues in objective scale development. Psychological Assessment, 7(3), 309–319. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.3.309
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1–9.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publication.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194–197. https://doi.org/10.1016/S0897-1897(05)80008-4
  • Deveci Topal, A., & Akhisar, Ü. (2018). Ters yüz öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına Etkisi: Mikroişlemci/Mikrodenetleyiciler II dersinin uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 135–148. https://doi.org/10.33400/kuje.461041
  • EBA. (2022). Moda tasarım teknolojileri alanı dönemlere ve dallara göre haftalık ders çizelgesi. https://maol.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_11/02135720_moda.pdf
  • Eriş, E. (2024). Meslek lisesi moda tasarımı teknolojisi bölümü kalıp dersinin öğretiminde ters yüz sınıf modelinin kullanımı [Master Thesis]. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Pegem Akademi.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272–299. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.3.272
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). Sage Publications.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39. https://doi.org/10.2307/3151312
  • Ganiyeva, G. A., Ryskulova, B. R., & Tashpulatov, S. S. (2015). Selection of special clothes design parameters on the basis of optimisation of dynamic conformance parameters. International Journal of Applied Engineering Research, 10(19), 40603–40606.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Pearson.
  • Gül, Y. E. (2023). A theoretical perspective on survey method from quantitative research methods. Universum:Psychology & Education, 106(4), 64–68. https://doi.org/10.32743/UniPsy.2023.106.4.15254
  • Gül, Y. E., & Eriş, E. (2023). Okul-işletme iş birliği kapsamında giyim üretim teknolojisi öğretmenlerinin işletmelerden beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241), 183–208. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1212366
  • Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. Pearson Education.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26–42.
  • Katz, R. L. (2001). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review in Management, 1(985), 19–38.
  • Kısa, S. (2012). İŞKUR ve Yerel Yönetimlerde Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Eğitim-İstihdam İlişkisi Yönünden Analizi: Ankara İli İŞKUR İl Müdürlüğü ve Ankara Büyükşehir Belediyesi Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Karşılaştırmalı Analizi.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis. In Y. Petscher, C. Schatschneider, & D. L. Compton (Eds.), Applied quantitative analysis education and the social sciences (pp. 171–207). Routledge.
  • MEGEP. (2006). Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Melek, E., & Sözüer Doğan, Z. (2023). Moda tasarımında sanal giysi tasarım süreci: CLO3D örneği. Multidisipliner Akademik Yaklaşım Araştırmaları, 3(2), 1–8.
  • Obidile, I. J. (2014). Vocational and technical education (VTE) in the 21st century: The way forward. NAU Journal of Technology and Vocational Education, 1(1), 1–6.
  • Ogata, Y., & Onisawa, T. (2008). Interactive clothes design support system. In Neural Information Processing (pp. 657–665). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-69162-4_68
  • Ojimba, D. P. (2013). Technical and vocational education: Imperatives for socio-economic and political stability in Nigeria. European Scientific Journal , 9(19), 9–18.
  • Olowe, M. O. (2024). Vocational and technical education: A functional education for sustainable development in a global turbulent era. International Journal of Vocational and Technical Education Research, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.37745/ijvter.15/vol10n1111
  • Ozlu, P. (2009). Altın oran ve temel giysi kalıbı çizimi. Vocational Education, 4(2), 55–65.
  • Sharipova, G., & Madaminjonova, M. (2022). Basic consept in clothes design. International Scientific and Current Research Conferences, 12–15.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics . Allyn and Bacon.
  • Tama, D., Şen Kılıç, A., Öndoğan, Z., & Nizamoğlu, S. (2016). Vücudu saran giysilerin tasarımında ve giysi kalıbı hazırlığında 3 boyutlu açınım sistemlerinin kullanılabilirliği. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 31(ÖS2), 169–174. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.316750
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınevi.
  • T.C. MEB. (2015). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi Ağustos EK 2015.
  • T.C. MEB. (2018). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü.
  • Uluğ, F. (2013). Mesleki ve teknik eğitim [Master Thesis]. Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Ünal, N. (2019). Postürü problemli vücutların giysi kalıbı açısından incelenmesi. The Journal of Social Science, 3(6), 474–487.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research. The Counseling Psychologist, 34(6), 806–838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127
  • Yıldırım, A., & Çarıkçı, O. (2017). Mesleki eğitimin gelecek vizyonu; insan kaynakları planlaması açısından bir bürokratik model denemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(29), 397–413.

Attitude Scale Towards Clothing Patterns Lesson: Validity And Reliability Study

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 22 - 40

Abstract

In this study, it was aimed to develop a valid and reliable measurement tool to determine student attitudes towards the Clothing Pattern Course. For this purpose, data were collected from three different sample groups with simple random sampling technique. First, a literature review was conducted and interviews were conducted with the first study group regarding the attitude towards the Clothing Pattern Course. After the creation of the item pool, the first application was made on the second sample group to determine the factor structure of the measurement tool. Exploratory Factor Analysis was applied on the data obtained and a 3-factor structure was reached. In order to test the resulting structure, data were collected from a separate sample group for confirmatory factor analysis. Confirmatory Factor Analysis was conducted on this data set. Then, in the context of reliability studies of the measurement tool, internal consistency coefficient calculation, average variance extracted, composite reliability and test-retest procedures were utilized. As a result, a valid and reliable scale consisting of 3 factors and 16 items was introduced to the vocational education literature to determine the attitude towards the Clothing Pattern Course.

References

  • Aliaga, M., & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. Sage Publications.
  • Aytaç, K. (2006). Çağdaş eğitim akımları (Yabancı Ülkelerde). Mevsimsiz Yayınları.
  • Bedük, S., & Yıldız, Ş. (2004). Giysi tasarımında drapaj. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 169–177.
  • Bınıcı, H., & Arı, N. (2004). Mesleki ve teknik eğitimde arayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 383–396.
  • Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 136–162). Sage.
  • Burrell, G., & Morgan, G. (1979). Sociological paradigms and organizational analysis. Heinemann Educational.
  • Büyüköztürk, S. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 470–483.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Aygün, Ö., & Karadeniz, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22 Ed.). Pegem Akademi.
  • Carpenter, S. (2018). Ten steps in scale development and reporting: a guide for researchers. Communication Methods and Measures, 12(1), 25–44. https://doi.org/10.1080/19312458.2017.1396583
  • Clark, L. A., & Watson, D. (1995). Constructing validity: Basic issues in objective scale development. Psychological Assessment, 7(3), 309–319. https://doi.org/10.1037/1040-3590.7.3.309
  • Costello, A. B., & Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 10(7), 1–9.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage Publication.
  • Davis, L. L. (1992). Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Applied Nursing Research, 5(4), 194–197. https://doi.org/10.1016/S0897-1897(05)80008-4
  • Deveci Topal, A., & Akhisar, Ü. (2018). Ters yüz öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına Etkisi: Mikroişlemci/Mikrodenetleyiciler II dersinin uygulaması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(2), 135–148. https://doi.org/10.33400/kuje.461041
  • EBA. (2022). Moda tasarım teknolojileri alanı dönemlere ve dallara göre haftalık ders çizelgesi. https://maol.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_11/02135720_moda.pdf
  • Eriş, E. (2024). Meslek lisesi moda tasarımı teknolojisi bölümü kalıp dersinin öğretiminde ters yüz sınıf modelinin kullanımı [Master Thesis]. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Pegem Akademi.
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C., & Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272–299. https://doi.org/10.1037/1082-989X.4.3.272
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd Edition). Sage Publications.
  • Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39. https://doi.org/10.2307/3151312
  • Ganiyeva, G. A., Ryskulova, B. R., & Tashpulatov, S. S. (2015). Selection of special clothes design parameters on the basis of optimisation of dynamic conformance parameters. International Journal of Applied Engineering Research, 10(19), 40603–40606.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Pearson.
  • Gül, Y. E. (2023). A theoretical perspective on survey method from quantitative research methods. Universum:Psychology & Education, 106(4), 64–68. https://doi.org/10.32743/UniPsy.2023.106.4.15254
  • Gül, Y. E., & Eriş, E. (2023). Okul-işletme iş birliği kapsamında giyim üretim teknolojisi öğretmenlerinin işletmelerden beklentileri. Milli Eğitim Dergisi, 53(241), 183–208. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1212366
  • Hair, J. F., Black, C. W., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. Pearson Education.
  • İlhan, M., & Çetin, B. (2014). LISREL ve AMOS programları kullanılarak gerçekleştirilen yapısal eşitlik modeli (YEM) analizlerine ilişkin sonuçların karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 5(2), 26–42.
  • Katz, R. L. (2001). Skills of an effective administrator. Harvard Business Review in Management, 1(985), 19–38.
  • Kısa, S. (2012). İŞKUR ve Yerel Yönetimlerde Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Eğitim-İstihdam İlişkisi Yönünden Analizi: Ankara İli İŞKUR İl Müdürlüğü ve Ankara Büyükşehir Belediyesi Mesleki Eğitim Faaliyetlerinin Karşılaştırmalı Analizi.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. The Guilford Press.
  • Kline, R. B. (2013). Exploratory and confirmatory factor analysis. In Y. Petscher, C. Schatschneider, & D. L. Compton (Eds.), Applied quantitative analysis education and the social sciences (pp. 171–207). Routledge.
  • MEGEP. (2006). Mesleki ve Teknik Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Melek, E., & Sözüer Doğan, Z. (2023). Moda tasarımında sanal giysi tasarım süreci: CLO3D örneği. Multidisipliner Akademik Yaklaşım Araştırmaları, 3(2), 1–8.
  • Obidile, I. J. (2014). Vocational and technical education (VTE) in the 21st century: The way forward. NAU Journal of Technology and Vocational Education, 1(1), 1–6.
  • Ogata, Y., & Onisawa, T. (2008). Interactive clothes design support system. In Neural Information Processing (pp. 657–665). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-69162-4_68
  • Ojimba, D. P. (2013). Technical and vocational education: Imperatives for socio-economic and political stability in Nigeria. European Scientific Journal , 9(19), 9–18.
  • Olowe, M. O. (2024). Vocational and technical education: A functional education for sustainable development in a global turbulent era. International Journal of Vocational and Technical Education Research, 10(1), 1–11. https://doi.org/10.37745/ijvter.15/vol10n1111
  • Ozlu, P. (2009). Altın oran ve temel giysi kalıbı çizimi. Vocational Education, 4(2), 55–65.
  • Sharipova, G., & Madaminjonova, M. (2022). Basic consept in clothes design. International Scientific and Current Research Conferences, 12–15.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics . Allyn and Bacon.
  • Tama, D., Şen Kılıç, A., Öndoğan, Z., & Nizamoğlu, S. (2016). Vücudu saran giysilerin tasarımında ve giysi kalıbı hazırlığında 3 boyutlu açınım sistemlerinin kullanılabilirliği. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 31(ÖS2), 169–174. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.316750
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınevi.
  • T.C. MEB. (2015). T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi Ağustos EK 2015.
  • T.C. MEB. (2018). Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Görünümü.
  • Uluğ, F. (2013). Mesleki ve teknik eğitim [Master Thesis]. Türkiye ve Ortadoğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Ünal, N. (2019). Postürü problemli vücutların giysi kalıbı açısından incelenmesi. The Journal of Social Science, 3(6), 474–487.
  • Worthington, R. L., & Whittaker, T. A. (2006). Scale development research. The Counseling Psychologist, 34(6), 806–838. https://doi.org/10.1177/0011000006288127
  • Yıldırım, A., & Çarıkçı, O. (2017). Mesleki eğitimin gelecek vizyonu; insan kaynakları planlaması açısından bir bürokratik model denemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(29), 397–413.
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators, Development of Vocational Education
Journal Section Articles
Authors

Yavuz Ercan Gül 0000-0002-8191-2647

Emine Eriş 0000-0003-2002-8513

Early Pub Date August 4, 2024
Publication Date
Submission Date June 15, 2024
Acceptance Date July 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Gül, Y. E., & Eriş, E. (2024). GİYSİ KALIPLARI DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Journal of Continuous Vocational Education and Training, 7(1), 22-40.

Journal of Continuous Vocational Education and Training