Bu araştırmada Giysi Kalıp Dersine Yönelik öğrenci tutumunu belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bunun için basit tesadüfi örnekleme tekniği ile üç ayrı örneklem grubundan veri toplama yoluna gidilmiştir. İlk olarak literatür taraması yapılmış ve birinci çalışma grubu ile Giysi Kalıp Dersine yönelik tutuma ilişkin görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Madde havuzunun oluşturulmasından sonra ölçme aracının faktör yapısını belirlemek adına ikinci örneklem grubu üzerinde ilk uygulama yapılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde Açımlayıcı Faktör Analizi uygulanmış ve 3 faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Oluşan yapının test edilmesi adına doğrulayıcı faktör analizi yapılabilmesi için ayrı bir örneklem grubundan veri toplanmıştır. Bu veri seti üzerinde Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Daha sonra ölçme aracının güvenirlik çalışmaları bağlamında iç tutarlık katsayısı hesaplama, çıkarılan ortalama varyans, kompozit güvenirlik ve test tekrar test işlemlerinden yararlanılmıştır. Sonuç olarak mesleki eğitim literatürüne 3 faktör ve 16 maddeden oluşan Giysi Kalıp Dersine yönelik tutumun belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçek kazandırılmıştır.
In this study, it was aimed to develop a valid and reliable measurement tool to determine student attitudes towards the Clothing Pattern Course. For this purpose, data were collected from three different sample groups with simple random sampling technique. First, a literature review was conducted and interviews were conducted with the first study group regarding the attitude towards the Clothing Pattern Course. After the creation of the item pool, the first application was made on the second sample group to determine the factor structure of the measurement tool. Exploratory Factor Analysis was applied on the data obtained and a 3-factor structure was reached. In order to test the resulting structure, data were collected from a separate sample group for confirmatory factor analysis. Confirmatory Factor Analysis was conducted on this data set. Then, in the context of reliability studies of the measurement tool, internal consistency coefficient calculation, average variance extracted, composite reliability and test-retest procedures were utilized. As a result, a valid and reliable scale consisting of 3 factors and 16 items was introduced to the vocational education literature to determine the attitude towards the Clothing Pattern Course.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Development of Vocational Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 4, 2024 |
Publication Date | December 8, 2024 |
Submission Date | June 15, 2024 |
Acceptance Date | July 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 1 |
Journal of Continuous Vocational Education and Training