Research Article
BibTex RIS Cite

RUSYA- UKRAYNA SAVAŞININ TÜRKİYE’DEKİ TURİZM SEKTÖRÜNE ETKİLERİ: KRİZ YÖNETİMİ STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANTALYA İLİ ÖRNEĞİ İNCELEMESİ

Year 2022, Issue: 1, 68 - 87, 31.08.2022

Abstract

Bu araştırmanın amacı Rusya-Ukrayna savaşının Türkiye’de turizm sektöründe yaratabileceği tehditleri incelemek ve
Türkiye’nin bu konudaki kriz yönetimi stratejilerini ortaya koymaktır. Bu amaçla, Rusya-Ukrayna savaşının turizme
etkisi Türkiye’deki önemli turizm destinasyonlarından biri olan Antalya ili üzerinden incelenmektedir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle, Rusya ve Ukrayna’nın Antalya
turizmindeki rolünü ortaya koymak amacıyla resmi istatistiklerden yararlanılmıştır. İkinci olarak, önemli turizm
paydaşlarının savaşın turizme yansımaları konusundaki değerlendirmeleri incelenmiş, sonuçlar yorumlanmış ve
raporlanmıştır. Araştırmanın bulguları, Rusya ve Ukrayna’nın Antalya turizminde kritik aktörler arasında olduklarını
göstermektedir. Bulgular, savaşın ardından Rusya’dan ve Ukrayna’dan gelen ziyaretçi sayısında düşüş olduğunu
göstermektedir. Türkiye, bu süreçte proaktif bir strateji benimseyerek savaşın bir turizm krizine dönüşmemesi için
önemli adımlar atmıştır. Proaktif stratejilerle Rusya ve Ukrayna’dan gelen ziyaretçi sayısı azalsa bile Antalya’ya gelen
toplam ziyaretçi sayısında artış sağlanmıştır. Araştırmanın Rusya-Ukrayna savaşının Türkiye turizm sektöründeki
etkilerini ve kriz yönetimi açısından benimsenen stratejileri tartışması bakımından kriz yönetimi ve turizm sektörüne
ilişkin literatüre katkı sağlaması hedeflenmektedir.

References

  • Acharya, V. V. ve Richardson, M. (2009). Causes of the Financial Crisis. Critical Review, 21(2-3): 195-210.
  • Acuner, E. ve Ergin, E. (2022). Covid-19 Küresel Salgın Sürecinde Turizm İşletmelerinin Kriz Yönetim Uygulamaları ile İşletme Performansı Arasındaki İlişkide İyimserliğin Düzenleyici Rolü: TR90 Bölgesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21(1): 397-418.
  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2022). Erişim Adresi https://antalya.ktb.gov.tr/
  • Alketbi, A. H. S. B., Jimber del Rio, J. A., ve Ibáñez Fernández, A. (2022). Exploring the Role of Human Resource Development Functions on Crisis Management: The case of Dubai-UAE During Covid-19 Crisis. PloS one, 17(3), 1-20.
  • Aşık, M. (2016). Turizm işletmelerinde kriz ve kriz yönetimi: Bodrum bölgesi’ndeki beş yıldızlı otel işletmelerine yönelik bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Avraham, E. (2015). Destination image repair during crisis: Attracting tourism during the Arab Spring uprisings. Tourism Management, 47, 224–232.
  • Banks, F. K. (2016). Crisis Communications: (5th ed.). New York, USA. Casebook approach. Routledge.
  • Bloomberg. (2022). Erişim Adresi https://www.bloomberght.com/rus-turistin-turkiye-de-tatil-talebi-arzi-asiyor-2308904
  • Cakar, K. (2018). Critical success factors for tourist destination governance in times of crisis: a case study of Antalya, Turkey. Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(6), 786–802.
  • Doğruol, D. (2021). 1990 ile 2021 yılları arasında yaşanan krizlerin Türkiye turizm sektörüne etkileri. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96–109.
  • DW Türkçe. (2022). Erişim Adresi https://www.youtube.com/watch?v=ylfFMMtWV2k
  • Ertaş, M., Sel, Z. G., Kırlar-Can, B., & Tütüncü, Ö. (2021). Effects of crisis on crisis management practices: a case from Turkish tourism enterprises. Journal of Sustainable Tourism, 29(9), 1490–1507.
  • Hacıoğlu, N. ve Çavuşoğlu, F. (2018). Türkiye’nin Karşılaştığı Küresel, Bölgesel ve Yerel Olaylar ve Turizm Sektörüne Etkilerinin İncelenmesi: Antalya ve İstanbul Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2(1): 23–40.
  • Hall, C. M. (2010). Crisis events in tourism: Subjects of crisis in tourism. Current issues in Tourism, 13(5), 401-417.
  • Henderson, J. C. (2007). Tourism crises: causes, consequences and management. Routledge.
  • Kesimli, I. G. (2011). Turizm Perspektifinden Politik Krizlerin Ekonomiye Yansımaları. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 25–42.
  • Köşker, H. (2017). Krizlerin turizm sektörüne etkileri üzerine bir araştırma: 2016 yılı Türkiye örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 216–230.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı turizm istatistikleri. (2021-2022). Erişim Adresi https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html
  • Mahfi Eğilmez.com. (2022). Erişim Adresi https://www.mahfiegilmez.com/2022/ 03/ukrayna-savasnn-ekonomik-etkileri.html Maser, B., ve Weiermair, K. (1998). Travel decision-making: From the vantage point of perceived risk and information preferences. Journal of Travel & Tourism Marketing, 7(4): 107–121.
  • Milliyet. (2022). Erişim Adresi https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/bakan-ersoy-42-milyon-turist-hedefine-sadigiz-6745851
  • Mitroff, I. I., ve Shrivastava, P. (1987). Effective Crisis Management. The Academy of Management Executive, 283-292.
  • NTV. (2022). Erişim Adresi https://www.ntv.com.tr/seyahat/2022de-42-milyon-turist-ve-35-milyar-dolar-gelir-hedefi,DQ7Hs0SsK06slpQeDwtAlA
  • Oktav, P. D. (2022). Ukrayna Savaşı’nın Türkiye-Rusya ilişkilerine olası etkileri: Fırsatlar ve krizler. Bilge Strateji, 17-22.
  • Parnell, J. A. (2014). Crisis Management and Strategic Orientation in Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) in Peru, Mexico and the United States. Journal of Contingencies and Crisis Management, 1-13.
  • Parsons, W. (1996), Crisis management, Career Development International, 1(5), 26-28.
  • Pavlatos, O., Kostakis, H., ve Digkas, D. (2021). Crisis management in the Greek hotel industry in response to COVID-19 pandemic. Anatolia, 32(1), 80-92.
  • Pecujlija, M., ve Cosic, D. (2019). Crisis Management: Introducing Companies Organizational Reactivity and Flexibility. Nova Science Publishers, Incorporated.
  • Preble, J. F. (1997). Integrating The Crisis Management Perspective Into The Strategic Management Process. Journal of Management Studies, 769-791.
  • Quarantelli, E. L. (1988). Disaster crisis management: A summary of research findings. Journal of management studies, 25(4), 373-385.
  • Rao, M. S. (2021). Action Steps to Overcome Organizational Crisis. The Journal of Values-Based Leadership, s. 1-8.
  • Roux-Dufort, C. (2007, June 2). Is Crisis Management (Only) a Management of Exceptions? Journal of Contingencies and Crisis Management, 105-114.
  • Shaluf, I.M., Ahmadun, F. and Mat Said, A. (2003), A review of disaster and crisis, Disaster Prevention and Management, 12(1), 24-32.
  • Solunoğlu, S., Yavuz, E., ve Solunoğlu, A. (2021). Konaklama Tesisi Yöneticilerinin Kriz Yönetimi Yaklaşımlarının Karşılaştırılması: Kırıkkale Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 1-15.
  • Sputnik Türkiye. (2022). Erişim Adresi https://tr.sputniknews.com/20220530/bakan-ersoy-ayasofyada-cok-ciddi-bir-tadilat-gerceklestirilecek-1056810613.html
  • Şahin, İ., ve Güzel, F. Ö. (2020). Olumsuz güncel gelişmelerin ve krizlerin Türk turizmine etkileri: profesyonel turist rehberlerinin değerlendirmeleri ve sektörel çözüm önerileri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2): 257–280.
  • T.C. Antalya Valiliği (2022). Erişim Adresi http://www.antalya.gov.tr/turist-sayisi-2021-yilina-gore-223artti#:~:text=%C5%9Eehri%20hava%20yoluyla%20ziyaret% 20eden,bin%20305%20ki%C5%9Fi%20olarak%20ger%C3%A7ekle%C5%9Fti
  • Treurniet, W. ve Wolbers, J. (2021). Codifying a crisis: Progressing from information sharing to distributed decision-making. J Contingencies and Crisis Management, 23-35.
  • TRT Haber. (2022). Erişim Adresi https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/bakan-ersoy-ayasofyada-cok-ciddi-bir-tadilat-gerceklestirilecek-684127.html
  • TÜİK. (2022). Erişim Adresi Türkiye İstatistik Kurumu. TÜİK Veri Portalı: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Turizm-Istatistikleri-IV.Ceyrek:-Ekim-Aralik-ve-Yillik,-2021-45785
  • Turizm Günlüğü. (2022). Erişim Adresi https://www.turizmgunlugu.com /2022/05/30/mehmet-nuri-ersoy-fox-tv-calar-saat/ UNWTO (2022). Erişim Adresi https://www.unwto.org/
  • Uslu, A., ve Akay, B. (2019). Assessing The Effect Of International Relations On Tourism Demand In The Context Of Turkey-Russia Aircraft Crisis. Journal of Tourism and Services, 10(18): 63–78.
  • VOA. (2022). Erişim Adresi https://www.amerikaninsesi.com/a/turizmde-umutlar-yerini-karamsarliga-birakti/6464658.html
  • Walters, G., Wallin, A., & Hartley, N. (2019). The threat of terrorism and tourist choice behavior. Journal of travel research, 58(3), 370–382.
  • Yıldız, Ö. ve Işıldar, P. (2020). 2016 Türkiye Turizm Krizi Üzerine Bir İnceleme. Journal of Yaşar University, 15(59): 407–425.

THE EFFECTS OF THE RUSSIA AND UKRAINE WAR ON THE TOURISM SECTOR IN TURKEY: CASE OF ANTALYA IN THE CONTEXT OF CRISIS MANAGEMENT STRATEGIES

Year 2022, Issue: 1, 68 - 87, 31.08.2022

Abstract

This study investigates the threats that the Russia-Ukraine war may create in the tourism sector in Turkey and identifies
the steps Turkey took in terms of crisis management strategies. Accordingly, Antalya, one of the important touristic
destinations in Turkey, is analyzed to address the effect of the war between Russia and Ukraine on tourism in Turkey.
The document analysis method was used in the research. First, descriptive data were used to indicate the role of Russia
and Ukraine in Antalya tourism. Second, the interpretation and comments of main tourism stakeholders' concerning the
effect of the war between Russia and Ukraine on tourism were analyzed, interpreted, and reported. Research findings
show that Russia and Ukraine are two critical actors for tourism in Antalya. However, the number of visitors from
Russia and Ukraine decreased after the war. Therefore, Turkey adopted a proactive strategy and took important steps
to prevent the war from becoming a tourism crisis. As a result of proactive strategies, although the number of visitors
from Russia and Ukraine decreased, the total number of visitors to Antalya increased. It is expected that this research
will contribute to the literature by revealing the effects of the Russia-Ukraine war on the tourism sector in Turkey and
strategies adopted in terms of crisis management.

References

  • Acharya, V. V. ve Richardson, M. (2009). Causes of the Financial Crisis. Critical Review, 21(2-3): 195-210.
  • Acuner, E. ve Ergin, E. (2022). Covid-19 Küresel Salgın Sürecinde Turizm İşletmelerinin Kriz Yönetim Uygulamaları ile İşletme Performansı Arasındaki İlişkide İyimserliğin Düzenleyici Rolü: TR90 Bölgesi Örneği. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 21(1): 397-418.
  • Antalya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2022). Erişim Adresi https://antalya.ktb.gov.tr/
  • Alketbi, A. H. S. B., Jimber del Rio, J. A., ve Ibáñez Fernández, A. (2022). Exploring the Role of Human Resource Development Functions on Crisis Management: The case of Dubai-UAE During Covid-19 Crisis. PloS one, 17(3), 1-20.
  • Aşık, M. (2016). Turizm işletmelerinde kriz ve kriz yönetimi: Bodrum bölgesi’ndeki beş yıldızlı otel işletmelerine yönelik bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Avraham, E. (2015). Destination image repair during crisis: Attracting tourism during the Arab Spring uprisings. Tourism Management, 47, 224–232.
  • Banks, F. K. (2016). Crisis Communications: (5th ed.). New York, USA. Casebook approach. Routledge.
  • Bloomberg. (2022). Erişim Adresi https://www.bloomberght.com/rus-turistin-turkiye-de-tatil-talebi-arzi-asiyor-2308904
  • Cakar, K. (2018). Critical success factors for tourist destination governance in times of crisis: a case study of Antalya, Turkey. Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(6), 786–802.
  • Doğruol, D. (2021). 1990 ile 2021 yılları arasında yaşanan krizlerin Türkiye turizm sektörüne etkileri. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96–109.
  • DW Türkçe. (2022). Erişim Adresi https://www.youtube.com/watch?v=ylfFMMtWV2k
  • Ertaş, M., Sel, Z. G., Kırlar-Can, B., & Tütüncü, Ö. (2021). Effects of crisis on crisis management practices: a case from Turkish tourism enterprises. Journal of Sustainable Tourism, 29(9), 1490–1507.
  • Hacıoğlu, N. ve Çavuşoğlu, F. (2018). Türkiye’nin Karşılaştığı Küresel, Bölgesel ve Yerel Olaylar ve Turizm Sektörüne Etkilerinin İncelenmesi: Antalya ve İstanbul Örneği. International Journal of Contemporary Tourism Research, 2(1): 23–40.
  • Hall, C. M. (2010). Crisis events in tourism: Subjects of crisis in tourism. Current issues in Tourism, 13(5), 401-417.
  • Henderson, J. C. (2007). Tourism crises: causes, consequences and management. Routledge.
  • Kesimli, I. G. (2011). Turizm Perspektifinden Politik Krizlerin Ekonomiye Yansımaları. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(1), 25–42.
  • Köşker, H. (2017). Krizlerin turizm sektörüne etkileri üzerine bir araştırma: 2016 yılı Türkiye örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 216–230.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı turizm istatistikleri. (2021-2022). Erişim Adresi https://yigm.ktb.gov.tr/TR-9851/turizm-istatistikleri.html
  • Mahfi Eğilmez.com. (2022). Erişim Adresi https://www.mahfiegilmez.com/2022/ 03/ukrayna-savasnn-ekonomik-etkileri.html Maser, B., ve Weiermair, K. (1998). Travel decision-making: From the vantage point of perceived risk and information preferences. Journal of Travel & Tourism Marketing, 7(4): 107–121.
  • Milliyet. (2022). Erişim Adresi https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/bakan-ersoy-42-milyon-turist-hedefine-sadigiz-6745851
  • Mitroff, I. I., ve Shrivastava, P. (1987). Effective Crisis Management. The Academy of Management Executive, 283-292.
  • NTV. (2022). Erişim Adresi https://www.ntv.com.tr/seyahat/2022de-42-milyon-turist-ve-35-milyar-dolar-gelir-hedefi,DQ7Hs0SsK06slpQeDwtAlA
  • Oktav, P. D. (2022). Ukrayna Savaşı’nın Türkiye-Rusya ilişkilerine olası etkileri: Fırsatlar ve krizler. Bilge Strateji, 17-22.
  • Parnell, J. A. (2014). Crisis Management and Strategic Orientation in Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs) in Peru, Mexico and the United States. Journal of Contingencies and Crisis Management, 1-13.
  • Parsons, W. (1996), Crisis management, Career Development International, 1(5), 26-28.
  • Pavlatos, O., Kostakis, H., ve Digkas, D. (2021). Crisis management in the Greek hotel industry in response to COVID-19 pandemic. Anatolia, 32(1), 80-92.
  • Pecujlija, M., ve Cosic, D. (2019). Crisis Management: Introducing Companies Organizational Reactivity and Flexibility. Nova Science Publishers, Incorporated.
  • Preble, J. F. (1997). Integrating The Crisis Management Perspective Into The Strategic Management Process. Journal of Management Studies, 769-791.
  • Quarantelli, E. L. (1988). Disaster crisis management: A summary of research findings. Journal of management studies, 25(4), 373-385.
  • Rao, M. S. (2021). Action Steps to Overcome Organizational Crisis. The Journal of Values-Based Leadership, s. 1-8.
  • Roux-Dufort, C. (2007, June 2). Is Crisis Management (Only) a Management of Exceptions? Journal of Contingencies and Crisis Management, 105-114.
  • Shaluf, I.M., Ahmadun, F. and Mat Said, A. (2003), A review of disaster and crisis, Disaster Prevention and Management, 12(1), 24-32.
  • Solunoğlu, S., Yavuz, E., ve Solunoğlu, A. (2021). Konaklama Tesisi Yöneticilerinin Kriz Yönetimi Yaklaşımlarının Karşılaştırılması: Kırıkkale Örneği. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (42), 1-15.
  • Sputnik Türkiye. (2022). Erişim Adresi https://tr.sputniknews.com/20220530/bakan-ersoy-ayasofyada-cok-ciddi-bir-tadilat-gerceklestirilecek-1056810613.html
  • Şahin, İ., ve Güzel, F. Ö. (2020). Olumsuz güncel gelişmelerin ve krizlerin Türk turizmine etkileri: profesyonel turist rehberlerinin değerlendirmeleri ve sektörel çözüm önerileri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2): 257–280.
  • T.C. Antalya Valiliği (2022). Erişim Adresi http://www.antalya.gov.tr/turist-sayisi-2021-yilina-gore-223artti#:~:text=%C5%9Eehri%20hava%20yoluyla%20ziyaret% 20eden,bin%20305%20ki%C5%9Fi%20olarak%20ger%C3%A7ekle%C5%9Fti
  • Treurniet, W. ve Wolbers, J. (2021). Codifying a crisis: Progressing from information sharing to distributed decision-making. J Contingencies and Crisis Management, 23-35.
  • TRT Haber. (2022). Erişim Adresi https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/bakan-ersoy-ayasofyada-cok-ciddi-bir-tadilat-gerceklestirilecek-684127.html
  • TÜİK. (2022). Erişim Adresi Türkiye İstatistik Kurumu. TÜİK Veri Portalı: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Turizm-Istatistikleri-IV.Ceyrek:-Ekim-Aralik-ve-Yillik,-2021-45785
  • Turizm Günlüğü. (2022). Erişim Adresi https://www.turizmgunlugu.com /2022/05/30/mehmet-nuri-ersoy-fox-tv-calar-saat/ UNWTO (2022). Erişim Adresi https://www.unwto.org/
  • Uslu, A., ve Akay, B. (2019). Assessing The Effect Of International Relations On Tourism Demand In The Context Of Turkey-Russia Aircraft Crisis. Journal of Tourism and Services, 10(18): 63–78.
  • VOA. (2022). Erişim Adresi https://www.amerikaninsesi.com/a/turizmde-umutlar-yerini-karamsarliga-birakti/6464658.html
  • Walters, G., Wallin, A., & Hartley, N. (2019). The threat of terrorism and tourist choice behavior. Journal of travel research, 58(3), 370–382.
  • Yıldız, Ö. ve Işıldar, P. (2020). 2016 Türkiye Turizm Krizi Üzerine Bir İnceleme. Journal of Yaşar University, 15(59): 407–425.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Mahmut Demirkıran 0000-0002-7962-9877

Mehmet Hekim 0000-0002-1725-6462

Nergiz Çetin Kılıç 0000-0002-1521-789X

Gül Eser 0000-0003-1377-2635

Publication Date August 31, 2022
Submission Date July 20, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 1

Cite

APA Demirkıran, M., Hekim, M., Çetin Kılıç, N., Eser, G. (2022). RUSYA- UKRAYNA SAVAŞININ TÜRKİYE’DEKİ TURİZM SEKTÖRÜNE ETKİLERİ: KRİZ YÖNETİMİ STRATEJİLERİ AÇISINDAN ANTALYA İLİ ÖRNEĞİ İNCELEMESİ. Journal of Economics Business and International Relations-JEBI, 1(1), 68-87.