In today's global world where borders have disappeared, technological developments have made a breakthrough and information has reached a more important position than ever before, culture, which is a dominant issue for organizations, has emerged as one of the basic elements for businesses to survive. When we look at the studies on culture, it is seen that its unifying and holding together feature is at the forefront and it also determines the view of the future. As culture varies according to nations, it also varies according to the geography in which organizations operate and pushes businesses to adapt. It is seen that all for-profit and non-profit organizations, i.e. businesses, associations, companies, foundations, public institutions, etc. have a unique culture. Among the most important reasons for this is the founding leader factor, but it is also observed that the culture develops itself according to time and place. This, of course, has to be analysed as a detail reflecting on performance and competitiveness. In this study, the effect of organizational culture on competitiveness in enterprises has been examined, the relevant researches have been reached by reviewing the national and international literature, and some results have been tried to be obtained by considering field studies and theoretical contributions. Considering the researches in the literature, it is seen that there is a need for more research on the effect of culture on competition, but it is also revealed that it is a very important factor in terms of competition. It is thought that this review will be a guide for researchers and business managers.
Sınırların ortadan kalktığı, teknolojik gelişmelerin çığır açtığı ve bilginin her zamankinden daha önemli bir konuma ulaştığı günümüz küresel dünyasında örgütler için başat bir konu olan kültür, işletmelerin yaşamlarını sürdürebilmeleri için temel unsurlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Zira kültür üzerine yapılan çalışmalara bakıldığında onun birleştirici, bir arada tutucu özelliği ön planda yer almakta, geleceğe bakışı da tayin ettiği görülmektedir. Kültür, uluslara göre değiştiği gibi örgütler açısından faaliyette bulunulan coğrafyaya göre de farklılık göstermekte, işletmeleri adapte olmaya itmektedir. Kâr amacı güden ve gütmeyen tüm örgütlerin yani işletmelerin, derneklerin, şirketlerin, vakıfların, kamu kurumlarının vb. kendilerine özgün bir kültüre sahip olduğu görülmektedir. Bu özgünlüğün en önemli nedenleri arasında kurucu lider faktörü gelmekle birlikte zamana ve mekana göre kültürün kendini geliştirdiği de gözlemlenmektedir. Bu, elbette performansa ve rekabet gücüne de yansıyan bir detay olarak incelenmek durumundadır. Bu çalışmada örgüt kültürünün, işletmelerde rekabete yansıyan etkisi irdelenmiş, ulusal ve uluslararası literatür taranarak ilgili araştırmalara ulaşılmış, saha incelemeleri ve teorik katkılar göz önünde bulundurularak bazı sonuçlar elde edilmeye çalışılmıştır. Literatürde yer alan araştırmalar göz önüne alındığında kültürün rekabete etkisi ile ilgili daha çok araştırmaya muhtaç olduğu görülmekle birlikte rekabet açısından çok önemli bir faktör olduğu da ortaya çıkmıştır. Bu incelemenin, araştırmacılara ve işletme yöneticilerine yol gösterici nitelik taşıyacağı düşünülmektedir.
İlgili inceleme makalesi bilimsel etik elkelerine uygun hazırlanmış olup, etik kurul raporu gerektiren bir çalışma değildir.
Herhangi bir kurum desteği bulunmamaktadır.
| Primary Language | Turkish | 
|---|---|
| Subjects | Business Administration, Organizasyon, Organizational Culture | 
| Journal Section | Reviews | 
| Authors | |
| Early Pub Date | July 11, 2025 | 
| Publication Date | July 28, 2025 | 
| Submission Date | October 28, 2024 | 
| Acceptance Date | April 29, 2025 | 
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |