Higher education institutions are the foundation of society. They are also the key to progressing toward a perfect culture that connects the past with the future. The provision of good service by institutions is the cornerstone of all talents and individual or collective achievements. Therefore, prioritizing and implementing all quality management systems are crucial for positioning a business among large organizations worldwide. Learning new practices from international institutions and adapting to these innovations is vital for the success and long-term stability of the organization.
This study sought to promote knowledge about how comprehensive quality management concepts might be more effectively utilized to improve the performance of academic and administrative staff at universities. At this moment, the purpose of this research is to investigate the impact of overall quality management on employee performance in higher education institutions. For this objective, data were collected from 400 Samarra University employees using an online survey. The dependent variable in the study is employee performance, whereas the independent variables are TQM and its sub-variables, Leadership, Continuous Improvement, and Employee Involvement. The study included descriptive, reliability, and validity analyses, as well as factor analysis, correlation analysis, and regression analysis.
The results show a statistically significant direct association between leadership, continuous improvement, employee engagement, and employee performance. Total quality management in higher education, including the sub-dimensions of leadership, continuous improvement, and employee involvement, has a significant and positive impact on employee performance. Consequently, all hypotheses were accepted.
Yüksek öğretim kurumları, toplumun temelidir. Ayrıca, geçmişle gelecek arasında bağ kuran kusursuz bir kültüre doğru ilerlemesinin anahtarıdır. Kurumların sunacağı iyi bir hizmet, tüm yeteneklerin ve bireysel veya kolektif başarıların temel taşıdır. Bu nedenle, tüm kalite yönetim sistemlerini önceliklendirmek ve uygulamak, bir işletmeyi dünya çapında büyük organizasyonlar arasına yönlendirecektir. Örgütün başarısı ve uzun vadeli istikrarı için uluslararası kurumlardan yeni uygulamalar öğrenmek ve bu yeniliklere uyum sağlamak hayati önem taşımaktadır.
Bu çalışma, kapsamlı kalite yönetimi kavramlarının üniversitedeki akademik ve idari personelin performansını artırmak için nasıl daha etkili bir şekilde kullanılabileceği konusunda bilgi yaymayı amaçlamaktadır. Bu aşamada, araştırmanın amacı yükseköğretim kurumlarında toplam kalite yönetiminin çalışan performansı üzerindeki etkisini incelemektir. Bu amaçla, 400 Samarra Üniversitesi çalışanından çevrimiçi anket aracılığıyla veri toplanmıştır. Çalışmada bağımlı değişken çalışan performansı, bağımsız değişkenler ise toplam kalite yönetimi ve onun alt değişkenleri olan liderlik, sürekli iyileştirme ve çalışan katılımıdır. Çalışma, tanımlayıcı istatistik, güvenilirlik ve geçerlilik analizlerinin yanı sıra faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizini de içermektedir.
Sonuçlar, liderlik, sürekli iyileştirme, çalışan katılımı ve çalışan performansı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir doğrudan ilişki olduğunu göstermektedir. Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi, liderlik, sürekli iyileştirme ve çalışan katılımı alt boyutları da dahil olmak üzere, çalışan performansı üzerinde önemli ve olumlu bir etkiye sahiptir. Sonuç olarak, tüm hipotezler kabul edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 25, 2024 |
Acceptance Date | November 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |