Lise öğrencilerinin sağlık okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi
amacıyla TSOY- 32 ve SOY SEN Senaryo Ölçekleri esas alınarak gerçekleştirilmiş
bu çalışmada; katılım sağlayan öğrenci grubunun yetersiz ve sorunlu sağlık
okuryazarlık kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir.
Araştırmaya
katılım sağlayan öğrenci grubunun yalnızca % 4,3’ü sağlık durumunu ‘’kötü’’
olarak değerlendirmiş %70,9’u da uzun süreli sağlık sorunu yaşamadığını ifade
etmiştir. Öte yandan herhangi bir sağlık sorununda ilk önce aile
hekimine(%50,4) başvurulduğu ve bu başvurunun aylık bazda en az bir kez(%59)
gerçekleştiği görülmektedir. SOY SEN Ölçeği yanıtları incelendiğinde
öğrencilerin %49,8’inin sağlıkla
ilgili bilgiye ulaşma, %31,85’inin bilgiyi alma, %43,15’inin bilgiyi
değerlendirme %40,62’sinin ise bilgiyi uygulama konusunda tam doğru sayılan
ifadeleri bilebildikleri anlaşılmıştır. Katılımcı grubun sağlık okuryazarlığı
senaryo ölçeği alt boyutlarının tümünde
tam doğru ifadeyi bulma oranı ise %41,30 olarak gerçekleşmiştir.
Öğrencilerin TSOY-32
Ölçeği genel puan ortalaması 20,20 bulunmuştur. Araştırma sonuçları katılımcı
öğrenci grubun sağlık okuryazarlık düzeyinin 30,40 olan Türkiye ortalamasının çok
gerisinde kaldığını göstermektedir.
This study was conducted
in order to determine the health literacy levels of high school students who
continue their education outside the field of health. The research sample
consisted of 117 students. The age average of the participants was 16.13. The
survey data prepared through the literature were obtained by the TSOY-32 and
SOY SEN scales.
Only 4.3% of the
students who participated in the study evaluated their health status as “bad”
and 70.9% stated that they did not have long term health problems. On the other
hand, it is seen that the family physician (50.4%) was first applied to any
health problem and this application was realized at least once (59%) on a
monthly basis. When SOY SEN Scale responses were examined, it is understood
that only the 49.8% of the students’ access to health related information,
31.85% of the students’ receiving information, 43.15% of the students’
consideration of knowledge, and 40.62% of the students’ application of
informationknowledge can be considered to be true. The ratio of finding the
correct statement in the total of the sub-dimensions of the health literacy
scenario scale of the participant group was 41.30%.
According to the
research data, the average score of the TSOY - 32 was found to be 21.45 ±
19.07, and on the basis of SOY SEN scale, it is considered that health literacy
levels could be evaluated in inadequate and problematic health literacy
category.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |