Research Article
BibTex RIS Cite

Okul öncesi çocuklarda ailelerin ev kazalarına yönelik farkındalık durumlarının belirlenmesi

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 21 - 30, 15.12.2022

Abstract

Okul öncesi yaş grubunda bulunan çocukların çevrelerini keşfetme merakları, sürekli hareket halinde olmaları, tehlikeler ve risklere karşı deneyimsiz olmaları ve yetişkinleri taklit etme çabaları nedeniyle en fazla kaza riski taşıyan yaş grubudur. Ev kazaları en fazla 3-6 yaş arası grupta görüldüğü bilinmektedir. Ebeveyn gözlem ve denetimi, farkındalık düzeyleri ev kazalarının önlenmesinde oldukça önemlidir. Bu çalışma okul öncesi dönem çocukların ev kazaları prevalansı, okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin ev kazaları farkındalık durumları ve ev kazaları ile ilgili eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma kesitsel tanımlayıcı özelliktedir. Okul öncesi dönemde çocuğu bulunan aileler araştırma popülasyonunu oluşturmuştur. Araştırma örneklemi Aile Sağlığı merkezine kayıtlı3-6 yaş arası çocuklardan seçilmiştir. Toplam 396 aile araştırma kapsamına alınmıştır. Son bir yıl içerisinde kaza geçirme oranı %16.7 olarak bildirilmişken, tüm yaşamı boyunca en az bir defa kaza geçirenler ise %44.6 olarak belirlenmiştir. Çocukların sıklıkla deneyimledikleri kazalar; düşme (%68.8), delici-kesici (%13.6), yanma (%8.3) olarak bildirilmiştir. Ailelerin kaza riski olabilecek faktörleri belirlemede yetersiz oldukları görülmüştür. Araştırma sonucunda elde edilen veriler ailelerin büyük çoğunluğunun ev kazaları konusunda herhangi bir eğitim almadığı ve bir eğitime ihtiyaç duyduklarını ortaya çıkarmaktadır.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

-

References

  • Akın, S., & Elmas, E. G. (2020). Çocuğu Olan Annelerin Ev Kazalarına Yönelik Güvenlik Önlemleri ve İlk Yardım Uygulamaları Konusundaki Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. JAREN Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 267-79.
  • Aktaş B. (2010). 0-6 Status Of Mothers With 0-6 Age Group Children Regarding Safety Measures for Home Accidents. Journal Of Continuing Medical Education, 19, 146–149.
  • Altundağ S., & Öztürk M. C. (2007). The Effects Of Home Safety Education on Taking Precautions and Reducing the Frequency Of Home Accidents. National Trauma and Emergency Surgery Journal, 13(3), 180–185.
  • Amadi, A. G., & Azunwena, R. N. (2020). Effective Parental Supervision And Child Proofing As Accident Prevention Strategies for Physical Wellbeing of Preschool Children in Port Harcourt Metropolis, Rivers State. International Journal of Home Science, 6(3), 500-505.
  • Atak, N., Karaoglu, L., Korkmaz, Y., & Usubütün, S. (2010). A household survey: unintentional injury frequency and related factors among children under five years in Malatya. The Turkish journal of pediatrics, 52(3), 285.
  • Balibey, M., Polat S., Ertem, I., Beyazova, U. & Şahin F. (2011). Factors Leading to Home Accidents During Childhood. Journal of Continuing Medical Education, 20, 3–89.
  • Bressan, S., Gallo, E., Tirelli, F., Gregori, D., & Da Dalt, L. (2020). Lockdown: more domestic accidents than COVID-19 in children. Arch Dis Child, 106 (3).
  • Catron, C.E., & Ailen, J. (1993). Early Childhood Curriculum. NY: Merrill Macmillan Publishing Co.
  • CDC, Centers for Disease Control and Prevention. National Action Plan for Child Injury Prevention. 2012, Atlanta. s. 1-82. Çınar N., & Görak G. (2003). “0-6 Yaş Çocuklarda Annenin Ev Kazalarına Yönelik Güvenlik Önlemlerini Tanılama Ölçeği”nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Çocuk Formu, 6 (1): 22-7.
  • Dhall, D.C. (2008). Role Of Family Environment and Value Education for Student Development. Kalpaz Publications. Dorothy, M., & Barbara A. (1969). Text Book ff Pediatric Nursing, 6th Ed. New Delhi WB Saunders; 588-906.
  • Gholap, P.R. (2017). A Study To Assess Mothers Knowledge And Their Practices İn Prevention Of Home Accidents Among Toddler. International Journal of Life Sciences Scientific Research, 3(3): 992-994. DOI:10.21276/İjlssr.2017.3.3.5.
  • Güven, S., & Cerit, G. (2002). Yaşlıların evde karşılaştıkları kazalar ve önlenmesi. Sağlık ve Toplum, 2, 66-71.
  • Gür K., Erol S., Sezer A., & Şişman F. N. (2013). Determination Of Home Accidents Risk Factors Through Home Visits And The Characteristics Of Them. Journal of Continuing Medical Education, 22, 226.
  • Hendrickson, S.G. (2005). Reaching An Underserved Population With A Randomly Assigned Home Safety Intervention. Injury Prevention, 11, 313-7.
  • Nour, MO., Alharbi WD., Alawneh SM., Ansari AZ., Luqmani AD., Alharbi AF., Sonari MA., Hassani HK., & Malki, AH. (2018). Knowledge, attitude and practices of mothers towards home accidents among children, makkah, ksa ejpmr, European Journal of Pharmaceutical and Medical Research, 5(2), 139-147.
  • Odendaal, W., Atkins, S., & Van Niekerk, A. (2004). A South African Process Evaluation. African Safety Promotion: A Journal Of Injury And Violence Prevention, 2, 15–27.
  • Özcebe H. (2006). Yaralanma kontrol ve korunma programları ve güvenli toplumlar. İçinde: Güler, Ç. & Akın, L., editörler. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; s. 686-698.
  • Özmen, D., Ergin, D., Şen, N., & Çetinkaya, A.Ç. (2007). 0-6 Yaş grubu çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. Aile Ve Toplum Dergisi, 9(3), 13-20.
  • Patchala, A., Phanindra, D., & Jagannath, R. D. (2020). A study on prevalence of domestic accidents in a rural community. International Journal Of Advanced Community Medicine, 3(2): 53-58.
  • Peden, M. (2009). World report on child ınjury prevention calls for evidence-based ınterventions. International Journal Of Injury Control And Safety Promotion, 16, 57-58.
  • Suchitra, B.S. (2015). Knowledge Of Mother Regarding Prevention Of Under Five Accidents. Journal of International Academic Research Multidisciplinary, 2, 12.
  • Sudhir, Deepa K., Ashok N.C., & Madhuri, D. (2014). Prevalence of Domestic Accidents in Rural India: A Cross Sectional Study. Journal of Applied Medical Sciences, 2, 657-59.
  • Şahiner, P., Özkan, Ö., & Hamzaoğlu, O. (2011). Incidence and risk factors of home accidents in the houses with low socioeconomic level in the city of Kocaeli and risk factors. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10, 257–268.
  • Uskun, E., Alptekin, F., Öztürk, M., & Kişioğlu, A.N. (2008). Ev hanımlarının ev kazalarını önlemeye yönelik tutum ve davranışları ile ev kazalarına yönelik ilkyardım bilgi düzeyleri. Ulusal Travma ve Acil Cerrahi Derneği Dergisi, 14(1): 46-52.
  • Üçüncü, M.M. (2017). 0-6 Yaş grubu çocuğu olan annelerin ev kazaları ve korunma yolları konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ile sosyo-demografik özelliklerin buna etkisi. Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Aile Hekimliği Kliniği Uzmanlık Tezi. İstanbul.
  • Törüner, E. K., & Büyükgönenç L. (2011). Child Health Basic Nursing Approaches. Ankara, Turkey: Göktuğ Publisher. Türkiye İstatistik kurumu, 2021 URL: http://kahramanmaras.gov.tr/nufus Erişim Tarihi 04.02.2022
  • Turan, T., Dündar, A. S., Yorgancı, M., & Yıldırım Z. (2010). Prevention of home accidents in children aged 0–6. National Trauma And Emergency Surgery Journal, 16, 552–557.
  • Yalaki, Z., Taşar, M. A., Kara, N., & Dallar Y. (2010). Measuring the knowledge level of families with low socioeconomic status knowledge about home accidents. Academic Emergency Medicine Journal, 9, 129–133.
  • WHO, World Health Organisation; UNICEF. World Report On Child Injury Prevention, (2008). Available:Onlinehttp://Www.Who.İnt/Violence_İnjury_Prevention/Child/İnjury/World_Report/En/ (Accessed On 30 April 2019).
  • WHO, World Health Organization, (2008). New York Preventable İnjuries Kill 2000 Children Everyday. URL:Http://Www.Who.İnt/Violence_İnjury_Prevention/Child/İnjury/World_Report/World_Report.Pdf. (Accessed On 30 April 2019).

Determining Families' Awareness of Home Accidents and for Preschoolers

Year 2022, Volume: 5 Issue: 1, 21 - 30, 15.12.2022

Abstract

Children in the preschool age group are at the highest risk group of accidents due to their curiosity to explore their environment, being constantly on the move, being inexperienced against dangers and risks, and their efforts to imitate adults. It is known that home accidents are mostly seen in the 3-6 age group. Parental observation and supervision, awareness levels are very important in preventing home accidents. This study was conducted to determine the prevalence of home accidents in preschool children, the awareness of home accidents of parents with preschool children and their educational needs regarding home accidents. The research has a cross-sectional descriptive feature. Families with children in the pre-school period constituted the research population. The research sample was selected from children aged 3-6 years registered at the Family Health Center. A total of 396 families were included in the study. While the rate of having an accident in the last year was 16.7%, it was determined as 44.6% of those who had an accident at least once in their entire life. Accidents that children frequently experience; falling (68.8%), penetrating-cutting (13.6%) and burning (8.3%) were reported. It has been observed that families are insufficient in determining the factors that may be at risk of accident. The data obtained as a result of the research reveal that the majority of the families have not received any training on home accidents and they need an education.

Project Number

yok

References

  • Akın, S., & Elmas, E. G. (2020). Çocuğu Olan Annelerin Ev Kazalarına Yönelik Güvenlik Önlemleri ve İlk Yardım Uygulamaları Konusundaki Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirilmesi. JAREN Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 6(2), 267-79.
  • Aktaş B. (2010). 0-6 Status Of Mothers With 0-6 Age Group Children Regarding Safety Measures for Home Accidents. Journal Of Continuing Medical Education, 19, 146–149.
  • Altundağ S., & Öztürk M. C. (2007). The Effects Of Home Safety Education on Taking Precautions and Reducing the Frequency Of Home Accidents. National Trauma and Emergency Surgery Journal, 13(3), 180–185.
  • Amadi, A. G., & Azunwena, R. N. (2020). Effective Parental Supervision And Child Proofing As Accident Prevention Strategies for Physical Wellbeing of Preschool Children in Port Harcourt Metropolis, Rivers State. International Journal of Home Science, 6(3), 500-505.
  • Atak, N., Karaoglu, L., Korkmaz, Y., & Usubütün, S. (2010). A household survey: unintentional injury frequency and related factors among children under five years in Malatya. The Turkish journal of pediatrics, 52(3), 285.
  • Balibey, M., Polat S., Ertem, I., Beyazova, U. & Şahin F. (2011). Factors Leading to Home Accidents During Childhood. Journal of Continuing Medical Education, 20, 3–89.
  • Bressan, S., Gallo, E., Tirelli, F., Gregori, D., & Da Dalt, L. (2020). Lockdown: more domestic accidents than COVID-19 in children. Arch Dis Child, 106 (3).
  • Catron, C.E., & Ailen, J. (1993). Early Childhood Curriculum. NY: Merrill Macmillan Publishing Co.
  • CDC, Centers for Disease Control and Prevention. National Action Plan for Child Injury Prevention. 2012, Atlanta. s. 1-82. Çınar N., & Görak G. (2003). “0-6 Yaş Çocuklarda Annenin Ev Kazalarına Yönelik Güvenlik Önlemlerini Tanılama Ölçeği”nin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması, Çocuk Formu, 6 (1): 22-7.
  • Dhall, D.C. (2008). Role Of Family Environment and Value Education for Student Development. Kalpaz Publications. Dorothy, M., & Barbara A. (1969). Text Book ff Pediatric Nursing, 6th Ed. New Delhi WB Saunders; 588-906.
  • Gholap, P.R. (2017). A Study To Assess Mothers Knowledge And Their Practices İn Prevention Of Home Accidents Among Toddler. International Journal of Life Sciences Scientific Research, 3(3): 992-994. DOI:10.21276/İjlssr.2017.3.3.5.
  • Güven, S., & Cerit, G. (2002). Yaşlıların evde karşılaştıkları kazalar ve önlenmesi. Sağlık ve Toplum, 2, 66-71.
  • Gür K., Erol S., Sezer A., & Şişman F. N. (2013). Determination Of Home Accidents Risk Factors Through Home Visits And The Characteristics Of Them. Journal of Continuing Medical Education, 22, 226.
  • Hendrickson, S.G. (2005). Reaching An Underserved Population With A Randomly Assigned Home Safety Intervention. Injury Prevention, 11, 313-7.
  • Nour, MO., Alharbi WD., Alawneh SM., Ansari AZ., Luqmani AD., Alharbi AF., Sonari MA., Hassani HK., & Malki, AH. (2018). Knowledge, attitude and practices of mothers towards home accidents among children, makkah, ksa ejpmr, European Journal of Pharmaceutical and Medical Research, 5(2), 139-147.
  • Odendaal, W., Atkins, S., & Van Niekerk, A. (2004). A South African Process Evaluation. African Safety Promotion: A Journal Of Injury And Violence Prevention, 2, 15–27.
  • Özcebe H. (2006). Yaralanma kontrol ve korunma programları ve güvenli toplumlar. İçinde: Güler, Ç. & Akın, L., editörler. Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları; s. 686-698.
  • Özmen, D., Ergin, D., Şen, N., & Çetinkaya, A.Ç. (2007). 0-6 Yaş grubu çocuğu olan annelerin ev kazalarına yönelik güvenlik önlemlerinin tanılanması. Aile Ve Toplum Dergisi, 9(3), 13-20.
  • Patchala, A., Phanindra, D., & Jagannath, R. D. (2020). A study on prevalence of domestic accidents in a rural community. International Journal Of Advanced Community Medicine, 3(2): 53-58.
  • Peden, M. (2009). World report on child ınjury prevention calls for evidence-based ınterventions. International Journal Of Injury Control And Safety Promotion, 16, 57-58.
  • Suchitra, B.S. (2015). Knowledge Of Mother Regarding Prevention Of Under Five Accidents. Journal of International Academic Research Multidisciplinary, 2, 12.
  • Sudhir, Deepa K., Ashok N.C., & Madhuri, D. (2014). Prevalence of Domestic Accidents in Rural India: A Cross Sectional Study. Journal of Applied Medical Sciences, 2, 657-59.
  • Şahiner, P., Özkan, Ö., & Hamzaoğlu, O. (2011). Incidence and risk factors of home accidents in the houses with low socioeconomic level in the city of Kocaeli and risk factors. TAF Preventive Medicine Bulletin, 10, 257–268.
  • Uskun, E., Alptekin, F., Öztürk, M., & Kişioğlu, A.N. (2008). Ev hanımlarının ev kazalarını önlemeye yönelik tutum ve davranışları ile ev kazalarına yönelik ilkyardım bilgi düzeyleri. Ulusal Travma ve Acil Cerrahi Derneği Dergisi, 14(1): 46-52.
  • Üçüncü, M.M. (2017). 0-6 Yaş grubu çocuğu olan annelerin ev kazaları ve korunma yolları konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ile sosyo-demografik özelliklerin buna etkisi. Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Aile Hekimliği Kliniği Uzmanlık Tezi. İstanbul.
  • Törüner, E. K., & Büyükgönenç L. (2011). Child Health Basic Nursing Approaches. Ankara, Turkey: Göktuğ Publisher. Türkiye İstatistik kurumu, 2021 URL: http://kahramanmaras.gov.tr/nufus Erişim Tarihi 04.02.2022
  • Turan, T., Dündar, A. S., Yorgancı, M., & Yıldırım Z. (2010). Prevention of home accidents in children aged 0–6. National Trauma And Emergency Surgery Journal, 16, 552–557.
  • Yalaki, Z., Taşar, M. A., Kara, N., & Dallar Y. (2010). Measuring the knowledge level of families with low socioeconomic status knowledge about home accidents. Academic Emergency Medicine Journal, 9, 129–133.
  • WHO, World Health Organisation; UNICEF. World Report On Child Injury Prevention, (2008). Available:Onlinehttp://Www.Who.İnt/Violence_İnjury_Prevention/Child/İnjury/World_Report/En/ (Accessed On 30 April 2019).
  • WHO, World Health Organization, (2008). New York Preventable İnjuries Kill 2000 Children Everyday. URL:Http://Www.Who.İnt/Violence_İnjury_Prevention/Child/İnjury/World_Report/World_Report.Pdf. (Accessed On 30 April 2019).
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Derya Kayıran 0000-0002-0137-2119

Mehtap Sönmez 0000-0001-6975-0262

Feyza Nazik 0000-0003-3865-6868

Project Number yok
Early Pub Date December 12, 2022
Publication Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Kayıran, D., Sönmez, M., & Nazik, F. (2022). Okul öncesi çocuklarda ailelerin ev kazalarına yönelik farkındalık durumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimlerinde Eğitim Dergisi, 5(1), 21-30.

Flag Counter