Students who will provide healthcare services are expected to have good communication and empathy skills while meeting with patients. The purpose of this study is to investigate the impact of integrating communication skills training, combined with creative drama (CD), on physiotherapy students, specifically examining its effects on their communication and empathy skills with patients, as well as their perceived anxiety, stress, and motivation levels. In this study, second-year students were randomly classified into two groups: those who did not receive CD education (control group, n=20) and those who received CD education (CD group, n=20). At the beginning and after 14 weeks of the training period, all students were assessed using the interpersonal communication questionnaire (ICQ) and Jefferson Scale of Empathy-Health Professional Students (JSE-HS); the assessments of anxiety, stress, and motivation levels were conducted using the visual analog scale. Regarding the ICQ results, communication anxiety (p=0.027) and confidence score (p=0.050) were positive changes in the CD group than in the control group. With respect to the scores of the JSE-HS questionnaire, no intergroup or intragroup differences were identified between the two groups (p>0.05). Anxiety and stres levels were significantly lower in the CD group than in the control group (p=0.032, p=0.007). Physiotherapy students have participated the effective communication course with CD in healthcare demonstrated a positive change in communication anxiety and perceived anxiety and stres levels, as well as increased confidence. However, no significant difference was found in empathy skills. Nonetheless, further research is needed in this area.
Acıbadem Healthcare Institutions Medical Research Ethics Committee (reference number: ATADEK-2021/22/06
yoktur
Yoktur
yoktur
Giriş: Geleceğin sağlık hizmetlerini verecek öğrencilerin, hasta ile karşılaştıkları zaman iletişim ile empati yeteneklerinin yüksek olması beklenir. Mevcut çalışmada, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerinde yaratıcı drama (YD) ile bütünleştirilmiş iletişim becerileri eğitiminin, öğrencilerin hasta ile kuracakları iletişime ve empati becerisine, algılanan anksiyete, stres ile motivasyon seviyesine olan etkisini araştırmak amaçlanmaktadır.
Yöntem: Bu çalışmada ikinci sınıftaki öğrenciler randomize olarak; YD eğitimini almayan (Kontrol Grubu, n=20) ve eğitimi alan (YD Grubu, n=20) olarak iki gruba ayrıldı. Eğitim döneminin başında ve 14 haftalık eğitim döneminin sonunda tüm öğrencilere kişilerarası iletişim anketi (KİA), Jefferson empati ölçeği-sağlık meslekleri öğrencileri (JE-SMÖ) ve görsel analog skala yardımı ile anksiyete, stres ve motivasyon seviyeleri değerlendirmeleri yapıldı.
Sonuçlar: YD grubu KİA sonuçlarında iletişim anksiyetesi (p=0,027) ve kendine güven puanı (p=0,050) kontrol grubuna gore daha iyi sonuçlar gösterdi. JE-SMÖ’de grup içi ve gruplar arasında fark görülmedi (p>0,05). Eğitim grubunda, kontrol grubuna göre anksiyete ve stres seviyeleri anlamlı şekilde düşük olarak saptandı (p=0,032 ve p=0,007).
Tartışma: Sağlıkta yaratıcı drama ile etkili iletişim dersini alan Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerin dersi aldıktan sonra iletişim anksiyetesi ve özyeterliliklerinde, algılanan anksiyete ile stres seviyelerinde olumlu yönde değişim bulunurken, empati becerilerinde bir fark bulunamamıştır. Yine de bu konuda yapılacak daha fazla çalışmaya ihtiyaç bulunmaktadır.
Acıbadem Healthcare Institutions Medical Research Ethics Committee (reference number: ATADEK-2021/22/06
Yoktur
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Services and Systems (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Yoktur |
Early Pub Date | December 27, 2023 |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |