This research aims, taking into account demographic characteristics such as grade levels, gender and age, to determine the secondary school students’ perspectives of science and technology experiments, to reveal their views about formal (in school) and informal (out of school) science and technology. The research, a descriptive survey study, was carried out under the Mobilim project implementation of Bozok University and conducted in ten secondary schools of Yozgat with the participation of 350 students. In the research as a data collection tool was used a questionnaire, developed by Barmby, Kind, Jones, and Bush (2005), parts on identifying the students’ perspectives about science and technology experiments and formal and informal science and technology. The obtained data were analyzed using SPSS 17.0 statistical program. The reliability study of the scale was made under this research and reliability of the sample was calculated as = 0.88. In the results of research, it was determined that the students had positive attitudes about science and technology experiments and formal and informal science and technology and the gender variable did not constitute significantly different in the average attitude scores (p> 0.05). Age differences significantly affected students' attitudes toward formal and informal science and technology (p
Bu arastırma, ilkögretim ikinci kademe ögrencilerinin sınıf seviyesi, cinsiyet ve yas gibi demografik özellikleri dikkate alınarak, fen ve teknoloji deneylerine yönelik bakıs açılarını belirlemeyi, formal (okuldaki) ve informal (okul dısındaki) fen ve teknoloji ögrenimi hakkındaki görüslerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Arastırma Bozok Üniversitesi Mobilim projesi uygulamaları kapsamında gerçeklestirilen tarama modelinde betimsel bir çalısma olup, Yozgat İli’nde bulunan ilkögretim okullarının ikinci kademesinde ögrenim gören 350 ögrencinin katılımıyla gerçeklestirilmistir. Arastırmada veri toplama aracı olarak Barmby, Kind, Jones ve Bush (2005) tarafından gelistirilmis olan anket formunun ögrencilerin fen ve teknoloji deneyleri ile formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimine bakıs açılarını belirlemeye yönelik kısmı kullanılmıstır. Uygulanan ölçegin güvenirlik çalısması bu arastırma kapsamında yapılmıs ve güvenirligi örneklem için =0.88 olarak hesaplanmıstır. Elde edilen veriler, SPSS 17.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmistir. Arastırma sonucunda ögrencilerin fen ve teknoloji deneyleri ile formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimi hakkında olumlu tutuma sahip oldukları ve cinsiyet degiskeninin anket genelindeki ortalama tutum puanlarında anlamlı bir farklılık olusturmadıgı belirlenmistir (p>0.05). Yas farklılıgı ögrencilerin formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimine yönelik tutumlarını anlamlı düzeyde etkilerken (p0.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |