BibTex RIS Cite

SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ PERSPECTIVES FOR FORMAL AND INFORMAL SCIENCE AND TECHNOLOGY LEARNING: YOZGAT SAMPLE

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 51 - 62, 01.03.2013

Abstract

This research aims, taking into account demographic characteristics such as grade levels, gender and age, to determine the secondary school students’ perspectives of science and technology experiments, to reveal their views about formal (in school) and informal (out of school) science and technology. The research, a descriptive survey study, was carried out under the Mobilim project implementation of Bozok University and conducted in ten secondary schools of Yozgat with the participation of 350 students. In the research as a data collection tool was used a questionnaire, developed by Barmby, Kind, Jones, and Bush (2005), parts on identifying the students’ perspectives about science and technology experiments and formal and informal science and technology. The obtained data were analyzed using SPSS 17.0 statistical program. The reliability study of the scale was made under this research and reliability of the sample was calculated as = 0.88. In the results of research, it was determined that the students had positive attitudes about science and technology experiments and formal and informal science and technology and the gender variable did not constitute significantly different in the average attitude scores (p> 0.05). Age differences significantly affected students' attitudes toward formal and informal science and technology (p

References

  • Altınok, H. (2004a). İşbirlikli Öğrenme, Kavram Haritalama, Fen Başarısı, Strateji Kullanımı ve Tutum, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Altınok, H. (2004b). “Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 81-91.
  • Ayas, A., Çepni, S. & Akdeniz, A. R. (1994). “Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarın Yeri ve Önemi (II): Laboratuvar Uygulamalarında Amaçlar ve Yaklaşımlar”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 19: 7-12.
  • Azizoğlu, N. & Çetin, G. (2009). “6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Arasındaki İlişki”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171-182.
  • Barmby, P., Kind, P. M., Jones, K. & Bush, N. (2005). Evaluation of Lab in a Lorry, Final Report, Durham University, Centre of School and Education.
  • Bıkmaz, H. F. (2001). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarılarını Etkileyen Faktörler, Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çağlar, A. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Kavramı, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çakır, (Kozcu) N., Şenler, B. & Taşkın, (Göçmen) B. (2007). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4): 637-655.
  • Dieck, A. P. (1997). An Effect of a Newsletter on Children’s İnterest in an Attitude Toward Science, Master’s Thesis, Arizona State University.
  • Francis, L. J. & Greer, J.E. (1999). Measuring Attitude Toward Science Among Secondary School Students: The Affective Domain, Research in Science and Technological Education, 17(2), 219-226.
  • George, R. (2000). Measuring Change in Students’ Attitudes Toward Science Over Time: An Application of Latent Variable Growth Modeling, Journal of Science Education and Technology, 9(3), 213-225.
  • Gardner, P. (1997). The Roots of Technology and Science: A Philosophical And Historical View, International Journal Of Technology And Design Education, 7: 13-20.
  • Gürkan, T. & Gökçe, E. (2001). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi, 6-8 Eylül 2000, Milli Eğitim Basım Evi, Ankara, 188-192.
  • Hendley, D., Stables, S. & Stables, A. (1996). Pupils' Subject Preferences At Key Stage 3 In South Wales, Educational Studies, 22 (2): 177-186.
  • Kaptan, F. & Kuşakçı, F. (2002). Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Öğrenci Yaratıcılığına Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildirileri Kitabı, ODTÜ, Ankara:197-202.
  • Kavak, G. K. (2008). Öğrencilerin Bilime ve Bilim İnsanına Yönelik Tutumlarını ve İmajlarını Etkileyen Faktörler, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Külçe, C. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Maddock, M. N. (1982). Evaluating Of Achievement And Attitudes Toward Science: A Three-Year Study, Australian Science Teacher Journal, 28, 49-56.
  • Martin, L. M. W. (1996). “Learning in context”, Association of Science-Technology Centers Newsletter, 24 (2): 2-5.
  • MEB, (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Neathery, M. F. (1991). Relationship Between Science Achievement and Attitudes Toward Science and The Relationship Of Attitudes Toward Science and Additional School Subjects, PhD. Dissertation, Texas A&M University, Texas, USA.
  • Simpson, R. D. & Oliver, J. S. (1990). “A Summary of Major Influences on Attitude Toward and Achievement in Science Among Adolescent Students”, Science Education, 74, 1-18.
  • Stoclmayer, S. & Gilbert, J. (2003). Informal Chemical Education In International Handbook of Science Education, Part One, By Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
  • Weinburgh, M. H. (1993). Achievement, Grade-Level, And Gender As Predictors Of Student Attitudes Toward Science, PhD. Dissertation, Emory University, Atlanta, GE.
  • Yalvaç, B. & Sungur, S. (2000). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuar Derslerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12): 44-56.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. & Temur, A. (2005). “İlköğretim Fen Laboratuarı İçin Tutum Anketi Geliştirilmesi ve Uygulanması”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 17: 23-37.
  • Yılmaz, K. (2007). “İlköğretim Okulu 6, 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşleri”, Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, s. 485-490.

İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 51 - 62, 01.03.2013

Abstract

Bu arastırma, ilkögretim ikinci kademe ögrencilerinin sınıf seviyesi, cinsiyet ve yas gibi demografik özellikleri dikkate alınarak, fen ve teknoloji deneylerine yönelik bakıs açılarını belirlemeyi, formal (okuldaki) ve informal (okul dısındaki) fen ve teknoloji ögrenimi hakkındaki görüslerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Arastırma Bozok Üniversitesi Mobilim projesi uygulamaları kapsamında gerçeklestirilen tarama modelinde betimsel bir çalısma olup, Yozgat İli’nde bulunan ilkögretim okullarının ikinci kademesinde ögrenim gören 350 ögrencinin katılımıyla gerçeklestirilmistir. Arastırmada veri toplama aracı olarak Barmby, Kind, Jones ve Bush (2005) tarafından gelistirilmis olan anket formunun ögrencilerin fen ve teknoloji deneyleri ile formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimine bakıs açılarını belirlemeye yönelik kısmı kullanılmıstır. Uygulanan ölçegin güvenirlik çalısması bu arastırma kapsamında yapılmıs ve güvenirligi örneklem için =0.88 olarak hesaplanmıstır. Elde edilen veriler, SPSS 17.0 istatistik programı kullanılarak analiz edilmistir. Arastırma sonucunda ögrencilerin fen ve teknoloji deneyleri ile formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimi hakkında olumlu tutuma sahip oldukları ve cinsiyet degiskeninin anket genelindeki ortalama tutum puanlarında anlamlı bir farklılık olusturmadıgı belirlenmistir (p>0.05). Yas farklılıgı ögrencilerin formal ve informal fen ve teknoloji ögrenimine yönelik tutumlarını anlamlı düzeyde etkilerken (p0.05).

References

  • Altınok, H. (2004a). İşbirlikli Öğrenme, Kavram Haritalama, Fen Başarısı, Strateji Kullanımı ve Tutum, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Altınok, H. (2004b). “Cinsiyet ve Başarı Durumlarına Göre İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 81-91.
  • Ayas, A., Çepni, S. & Akdeniz, A. R. (1994). “Fen Bilimleri Eğitiminde Laboratuarın Yeri ve Önemi (II): Laboratuvar Uygulamalarında Amaçlar ve Yaklaşımlar”, Çağdaş Eğitim Dergisi, 19: 7-12.
  • Azizoğlu, N. & Çetin, G. (2009). “6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Motivasyonları Arasındaki İlişki”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 171-182.
  • Barmby, P., Kind, P. M., Jones, K. & Bush, N. (2005). Evaluation of Lab in a Lorry, Final Report, Durham University, Centre of School and Education.
  • Bıkmaz, H. F. (2001). İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarılarını Etkileyen Faktörler, Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çağlar, A. (2010). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Dersine Yönelik Tutumları ve Akademik Benlik Kavramı, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Çakır, (Kozcu) N., Şenler, B. & Taşkın, (Göçmen) B. (2007). “İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4): 637-655.
  • Dieck, A. P. (1997). An Effect of a Newsletter on Children’s İnterest in an Attitude Toward Science, Master’s Thesis, Arizona State University.
  • Francis, L. J. & Greer, J.E. (1999). Measuring Attitude Toward Science Among Secondary School Students: The Affective Domain, Research in Science and Technological Education, 17(2), 219-226.
  • George, R. (2000). Measuring Change in Students’ Attitudes Toward Science Over Time: An Application of Latent Variable Growth Modeling, Journal of Science Education and Technology, 9(3), 213-225.
  • Gardner, P. (1997). The Roots of Technology and Science: A Philosophical And Historical View, International Journal Of Technology And Design Education, 7: 13-20.
  • Gürkan, T. & Gökçe, E. (2001). İlköğretim Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, IV. Fen Bilimleri Eğitim Kongresi, 6-8 Eylül 2000, Milli Eğitim Basım Evi, Ankara, 188-192.
  • Hendley, D., Stables, S. & Stables, A. (1996). Pupils' Subject Preferences At Key Stage 3 In South Wales, Educational Studies, 22 (2): 177-186.
  • Kaptan, F. & Kuşakçı, F. (2002). Fen Öğretiminde Beyin Fırtınası Tekniğinin Öğrenci Yaratıcılığına Etkisi, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildirileri Kitabı, ODTÜ, Ankara:197-202.
  • Kavak, G. K. (2008). Öğrencilerin Bilime ve Bilim İnsanına Yönelik Tutumlarını ve İmajlarını Etkileyen Faktörler, Selçuk Üniversitesi, Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Külçe, C. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Maddock, M. N. (1982). Evaluating Of Achievement And Attitudes Toward Science: A Three-Year Study, Australian Science Teacher Journal, 28, 49-56.
  • Martin, L. M. W. (1996). “Learning in context”, Association of Science-Technology Centers Newsletter, 24 (2): 2-5.
  • MEB, (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Neathery, M. F. (1991). Relationship Between Science Achievement and Attitudes Toward Science and The Relationship Of Attitudes Toward Science and Additional School Subjects, PhD. Dissertation, Texas A&M University, Texas, USA.
  • Simpson, R. D. & Oliver, J. S. (1990). “A Summary of Major Influences on Attitude Toward and Achievement in Science Among Adolescent Students”, Science Education, 74, 1-18.
  • Stoclmayer, S. & Gilbert, J. (2003). Informal Chemical Education In International Handbook of Science Education, Part One, By Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
  • Weinburgh, M. H. (1993). Achievement, Grade-Level, And Gender As Predictors Of Student Attitudes Toward Science, PhD. Dissertation, Emory University, Atlanta, GE.
  • Yalvaç, B. & Sungur, S. (2000). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Laboratuar Derslerine Karşı Tutumlarının İncelenmesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (12): 44-56.
  • Yeşilyurt, M., Kurt, T. & Temur, A. (2005). “İlköğretim Fen Laboratuarı İçin Tutum Anketi Geliştirilmesi ve Uygulanması”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 17: 23-37.
  • Yılmaz, K. (2007). “İlköğretim Okulu 6, 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşleri”, Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:15, s. 485-490.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ugur Böyük This is me

Mustafa Erol This is me

Ayse KOÇ Senol

Publication Date March 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Böyük, U., Erol, M., & Senol, A. K. (2013). İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ. Journal of Educational Science, 1(1), 51-62.
AMA Böyük U, Erol M, Senol AK. İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ. Journal of Educational Science. March 2013;1(1):51-62.
Chicago Böyük, Ugur, Mustafa Erol, and Ayse KOÇ Senol. “İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ”. Journal of Educational Science 1, no. 1 (March 2013): 51-62.
EndNote Böyük U, Erol M, Senol AK (March 1, 2013) İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ. Journal of Educational Science 1 1 51–62.
IEEE U. Böyük, M. Erol, and A. K. Senol, “İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ”, Journal of Educational Science, vol. 1, no. 1, pp. 51–62, 2013.
ISNAD Böyük, Ugur et al. “İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ”. Journal of Educational Science 1/1 (March 2013), 51-62.
JAMA Böyük U, Erol M, Senol AK. İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ. Journal of Educational Science. 2013;1:51–62.
MLA Böyük, Ugur et al. “İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ”. Journal of Educational Science, vol. 1, no. 1, 2013, pp. 51-62.
Vancouver Böyük U, Erol M, Senol AK. İLKÖGRETİM İKİNCİ KADEME ÖGRENCİLERİNİN FORMAL VE İNFORMAL FEN VE TEKNOLOJİ ÖGRENİMİNE YÖNELİK TUTUMLARI: YOZGAT ÖRNEGİ. Journal of Educational Science. 2013;1(1):51-62.