The importance of teaching Turkish to foreigners is increasing day by day and in parallel to this, teaching Turkish to foreigners with effective lesson materials is also gaining importance. It is obvious that lesson books which are the main materials most commonly used in teaching Turkish to foreigners have increased recently. Thus, it is needed to scientific studies about which order and which context the subjects are given in these books. In this study, it is researched that which order and context the usage features of plural suffix are given in New Hitit Turkish lesson book for foreigners I and Lale Turkish lesson book for foreigners I. In this study document analysis method is used and the usage features of plural suffix in Turkish teaching lesson books for foreigners are emphasized. According to research results, there are differences about the order and context of teaching plural suffix in New Hitit Turkish lesson book for foreigners I and Lale Turkish lesson book for foreigners I. With the data obtained from this study, the differences in question are evaluated sorted by the unit in which the plural suffix is taught, grammar, its scope and appeared form in books . At the end of this study, it is hoped that the suggestions developed in the light of these data will contribute to the teaching of plural suffix in books teaching Turkish to foreigners.
Yabancılara Türkçe ögretiminin önemi gün geçtikçe artmakta, Türkçenin yabancılara etkili ders araçlarıyla ögretimi de buna paralel olarak önem kazanmaktadır. Yabancılara Türkçe ögretiminde en sık kullanılan araçların basında gelen ders kitaplarının son yıllarda sayıca arttıgı görülmektedir. Bu nedenle bu kitaplardaki konuların hangi sıra ve baglamla nasıl verildigi üzerine bilimsel çalısmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalısmada Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı 1 ve Lale Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı 1’de çokluk ekinin kullanım özelliklerinin nasıl bir sıralama ve baglamla verildigi arastırılmıstır. Çalısmada doküman analizi yöntemi kullanılmıs ve çokluk ekinin yabancılara Türkçe ögretimi ders kitaplarındaki kullanım özellikleri üzerinde durulmustur. Çalısma sonuçlarına göre, Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı 1 ve Lale Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitaplarında çokluk ekinin verilisi sırası ve baglamıyla ile ilgili farklar bulunmaktadır. Çalısmada elde edilen verilerinden hareketle söz konusu farklar çokluk ekinin islendigi ünite, dil bilgisi konusu, kapsamı ve kitaplarda yer alıs biçimleri seklinde sıralanarak degerlendirilmistir. Çalısma sonunda bu veriler ısıgında gelistirilen önerilerin yabancılara Türkçe ögretimi kitaplarında çokluk ekinin ögretimine katkı saglaması umulmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |