İnsanların kendini geliştirmesi, erken çocukluk döneminde ve öğrenmenin
doğasındaki fırsatlar, davranışçı yaklaşımdan yapılandırmacı yaklaşıma geçiş,
modern okul öncesi eğitim modelinden beklentileri ve okul öncesi öğretmeninin
değişen rolünü yansıtmaktadır. Çocuklarda özendirilecek ve geliştirilecek olan
yetenekler ile geliştirmeleri gereken yeni beceriler konusunda okul öncesi
öğretmenlik mesleği son yıllarda çok değişmiştir. Okul öncesi öğretmenleri, alan
bilgisi ve modern öğretim yöntemleri bilgisine sahip olmaya ek olarak, okul öncesi
öğretmeni öğretim programlarının etkililiğini değerlendirme, öğretim programını
geliştirme ve uygulamadaki temel stratejileri de bilmek zorundadır.
Eğitimdeki değişiklikler sonucunda okul öncesi öğretmenlerin görevleri ve
sahip olmaları gereken yeterlikler daha karmaşık hale gelmiştir. Okul öncesi
öğretmenlerin sahip olmaları gereken yeterlikler; mesleki yeterlikler, içeriğin eğitsel
sürecini yönetme becerileri, iletişim yeterliği, danışma kapasitesi, değerlendirme
yeterliği ve değişime hazırlık olarak belirtilebilir.
Ülkemizde, eğitim sistemindeki tüm değişikliklerin yeni gereklilikleri
doğrultusunda, eğitim sürecindeki kişilerin belirlenen ihtiyaçları ile uygulamadaki
mevcut değişiklikler ışığında, hizmet öncesi öğretmenlerinin geliştirilmesine
gereksinim duyulmuştur.
Ülkemizde, ilköğretim gelişmektedir ancak uygulama boyutunun araştırma
ve geliştirmeden yoksun olması nedeniyle uygulama boyutu hala teorik ve akademik
yaklaşımın gölgesindedir.
Karadağ Eğitim Hizmetleri Bürosu’nun sorumluluğunda olan mesleki
gelişimin, Karadağ’ın kendine özgü eğitim sisteminde genel mesleki gelişim
bağlamında daha önemli bir yer tuttuğu mesleki gelişim katalogunun analiziyle
onaylanmıştır (okul öncesi öğretmenlerin mesleki gelişmelerini amaçlayan
programlarda 4’ten 19’a bir artış olmuştur). Tüm etkinliklerin öğretici üslupta küçük
okul türü planlamasındaki yavaş değişiklikler ve gelişmeye rağmen, Karadağ’daki
mevcut okul öncesi ortam, çocukların gerçek deneyimleri ve ihtiyaçları, katılımcılar
ve çevre ile tutarlı açık, esnek öğrenim ortamının önemli özelliklerini daha fazla
göstermektedir. Okul öncesi öğretmenleri kendi uygulamalarının araştırmacıları ve
kendine özgü eğitsel ortamın yaratıcıları olmaya teşvik edilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 1 |