Within the scope of the Education of Values Project conducted by Turgut Özal University and the Ankara Directorate of National Education, 200 preschool teachers were trained during the 2012-2013 academic year. In accordance with the positive feedback from these teachers in terms of their applications in their classrooms, the training is generalized in 19 districts of Ankara. As part of this project, 19 teachers who attended previous trainings were trained as formatter teachers. These formatter teachers educated teachers within the districts. These teachers in the districts applied the program in their classrooms during the education process. The purpose of the present study was to gain information about the results that might come up regarding the ideas of the teachers who were trained by the formatters when they applied the Program of Education of Values in their classrooms. In the present study, 237 teachers were asked to evaluate the training they had via the Project Evaluation Form after completing the training regarding the Education of Values. From the pool of these 237 teachers, 88 of these forms were completed and returned to the researchers, so that the opinions of the teachers’ trainings given by formatters were evaluated depending on these forms. Considering the training they had and the program applied, the Teacher Evaluation and Personal Information Forms developed by the researchers, were the tools used to collect the data. In the present study the teachers generally stated positive opinions, and considered the program useful even when it is extended and taught not only by teachers but also by the formatters. You need to insert findings and results of the study into this section by taking the word limit into account. You need to insert findings and results of the study into this section by taking the word limit into account. You need to insert findings and results of the study into this section by taking the word limit into account. The applications in the classrooms were fruitful so the generalized study of the program could begin in Turkey.
Keywords: education of values, preschool, teacher training
2012-2013 eğitim-öğretim yılında Turgut Özal Üniversitesi ve Ankara Milli Eğitim Müdürlüğü’nün ortaklaşa yürüttüğü “Değerler Eğitimi Projesi” kapsamında 200 okul öncesi öğretmenine eğitim verilmiştir. Öğretmenlerin sınıflarında uygulamaları ve olumlu dönütler elde ettiklerini belirtmeleriyle okul öncesi öğrencileri için geliştirilen Değerler Eğitimi Programı, 2013-2014 eğitim öğretim yılında öğretmenlerden ve Ankara Milli Eğitim Müdürlüğü’nden gelen talepler doğrultusunda Ankara’nın 19 ilçesinde yaygınlaştırılmıştır. Bu yaygınlaştırma çalışması kapsamında daha önce eğitim almış olan 19 öğretmen formatör olarak yetiştirilmiştir. Formatör öğretmenler ilçelerde bulunan öğretmenlere eğitim vermişlerdir. İlçelerdeki öğretmenler eğitim sürecinde programı sınıflarında uygulamışlardır. Bu araştırmada formatör öğretmenlerden eğitim alarak programı sınıflarında uygulayan öğretmenlerin Değerler Eğitimi Programına yönelik düşüncelerini ortaya koymak ve buradan yola çıkılarak programın formatörler tarafından eğitim verilmesi suretiyle yaygınlaştırılması durumunda ortaya çıkabilecek sonuçlarla ilgili bilgi sahibi olunması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, eğitimler ve öğretmenler tarafından sınıfta gerçekleştirilen uygulamalar tamamlandıktan sonra Değerler Eğitimi Programı eğitimi almış olan 237 öğretmenden aldıkları eğitimi ve programı değerlendirmeleri istenmiş ve öğretmenler proje değerlendirme Araştırmacılara 88 form ulaşmıştır. Öğretmenlerin program ve formatör öğretmenlerden almış oldukları eğitime yönelik görüşleri bu 88 form kapsamında değerlendirilmiştir. Öğretmenlerin uyguladıkları program ve aldıkları eğitime yönelik görüşlerine yönelik olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Öğretmen Değerlendirme Formu ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bazı öğretmenlerin yaşamış oldukları birtakım zorluklar olmakla birlikte genelde programa ilişkin olumlu görüş belirttikleri, programın yaygınlaştırılması ve araştırmacıların değil formatörlerin eğitim vermesi durumunda da eğitime katılan öğretmenlerin olumlu kazanımlar elde ettiği, sınıflarındaki uygulamaların sonuçlarından verim aldıklarını düşündükleri dolayısıyla programın Türkiye genelinde yaygınlaştırma çalışmalarına başlanabileceği düşünülmektedir
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 7 |
If necessary, you can send an e-mail to jef.editor@gmail.com to contact the editor-in-chief.