The study is a descriptive study since it aims to present an existing situation. Case study, one of the qualitative research techniques, was used in the study to collect data. “Embedded single-case design” was used as a case study design in the study. There may be more than one sub strata or unit in a single case in embedded single-case design. The present study addresses the bureaucratic structure and functioning at schools. Criterion sampling and maximum variation sampling, methods of purposive sampling, were used in the identification of the study sample. The criterion was defined as working at the school as a principal for at least for five years on the permanent staff. This criterion was determined based on the thought that experienced principals would have increased awareness, knowledge and skills regarding the bureaucratic procedures at schools. A study group composed of a total of 18 school principals from each school type (pre-school (4), primary (4), secondary school (3), general high school (3) and vocational high school (4)) was formed in order to provide maximum variety in the study. Based on study findings, in terms of bureaucracy, educational institutions have unique characteristics such as harsh hierarchical structure, immense paperwork, strict rules, slow pace of procedures, workload, slow pace of procedures, quality of personnel and difficulty of assessment. Bureaucracy is experienced at school in the following areas: student affairs, personnel services, educational services, management affairs and financial affairs.
Keywords: school, bureaucracy, school principal
Araştırma var olan durumu ortaya koymayı amaçladığından betimsel bir araştırmadır. yöntemlerinden durum çalışması temel alınarak yapılandırılmıştır. Araştırmada desen olarak, durum çalışması desenlerinden birisi olan “iç içe geçmiş tek durum” deseni kullanılmıştır. İç içe geçmiş tek durum deseninde, tek bir durum içinde çoğu kez birden fazla alt tabaka veya birim olabilmektedir. Yapılan araştırmada, ele alınan durum, okullardaki bürokratik yapı ve işleyiştir. Araştırmanın örneklem grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada okulda asil müdür olmak ve en az beş yıl müdür olarak görev yapmak ölçütleri esas alınmıştır. Araştırmaya katılan okul müdürlerinde aranan asil müdürlük ve en az beş yıl kıdemine sahip olma gerekçesi, bu müdürlerin okullardaki bürokratik iş ve işlemlerde bilgi, beceri, farkındalık düzeylerinin daha fazla olacağı düşüncesinden kaynaklanmaktadır. Araştırmada maksimum çeşitliliği sağlayabilmek için her okul türünü (okulöncesi (4), ilkokul (4), ortaokul (3), genel lise (3), meslek lisesi (4)) toplam 18 okul müdüründen ibaret çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; eğitim kurumları bürokratik olarak, katı hiyerarşi, kırtasiyecilik, katı kurallar, iş yoğunluğu, işlerin yavaş işlemesi, personel kalitesi ve değerlendirme zorluğu şeklinde kendine özgü özelliklere sahiptirler. Okullarda bürokrasi; öğrenci işleri, personel hizmetleri, eğitimöğretim hizmetleri, yönetim işleri ve mali işler alanlarında yaşanmaktadır
Primary Language | En |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 7 |
If necessary, you can send an e-mail to jef.editor@gmail.com to contact the editor-in-chief.