Bu araştırma, öğretmenlerin ödevler ile ilgili ve ödevlerin nasıl / ne
kadar verileceğine ilişkin aldıkları eğitimi belirlemeyi ve bu konudaki görüşlerini
saptamayı amaçlayan bir çalışmadır. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim
yılında, yeni mezun olmuş ve halen öğretmenlik yapan 56 sınıf öğretmeni ile
gerçekleştirilmiştir. Gönüllülük esasına göre görüşlerine başvurulan
öğretmenlerin 37’si kadın, 19’u ise erkektir. Öğretmenlerin ödevlere ilişkin görüşlerini
toplamak amacıyla görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu katılımcıların
görüşlerini kısıtlamadan konunun dışına çıkmasını engellenmeye çalışan
sorulardan oluşturulmuştur. Bu sorular; öğretmenlerin “ödev hakkındaki
görüşleri”, “ödevin gerekliliği”, “ödevin etkililiği/önemi”, “ödevlerle ilgili
aldığı dersleri”, “ne kadar/nasıl ödev verileceğini nereden öğrendiği” ve
“öğrencilik yıllarında ona verilen ödevlerden en rahatsız eden şeyin ne olduğu”
biçimindedir. Araştırmanın sonunda öğretmenler; ödevlerin öğrencilerin
öğrendiklerini pekiştirdiği, tekrar etmesi açısından gerekli olduğu, öğrenciye
sorumluluk duygusu kazandırdığı yönünde görüş belirtmişlerdir. Ancak sayfalarca
ve amaçsız verilen ödevlerin öğrenciyi yıldırarak başarısızlık duygusu yaşamasına,
okuldan soğumasına hatta kendisine saygısının azalmasına kadar götürebileceği
görüşünde olduklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler ödevlerin; bunaltıcı ve
sıkıcı olmaması gerektiği, çocuğu yormayacak şekilde olması gerektiğini
söylemişlerdir. Verilen ödevlerin veliler tarafından yapılmaması gerektiği de
dile getirilenler arasındadır. Ev ödevinin gereksiz olduğu düşüncesi en az
ifade edilenler arasında yer almaktadır. Bununla birlikte öğretmenlik
eğitimleri boyunca ödevlerin nasıl ve ne kadar verileceği konusunda her hangi
bir ders almadıkları, kendi deneyimleri
ve gözlemleri ile ödev vermeyi öğrendikleri sonucuna ulaşılmıştır.
This study is aiming to establish the
training teachers get regarding homework and how/how much it is to be given,
and ascertain their views on this subject. The study has been conducted with 56
classroom teachers who have newly graduated in the 2014-2015 academic year and
were currently teaching. A questionnaire was designed in order to accumulate
the teachers’ opinions on homework. The questionnaire was prepared with
questions designed to keep the participants from veering away from the subject
without constraining their views. These questions have been formed as “the
teachers’ views on homework,” “the necessity of homework,” “the effectiveness/importance
of homework,” “courses taken on homework,” “how the teachers learned how
much/how homework should be given” and “what disturbed the teachers about the
homework they were given as students.” At the end of the study it was seen that
teachers were of the opinion that homework was necessary for students to repeat
and reinforce their learnings, and to gain a sense a responsibility. Yet they
have also pointed out that excessively and pointlessly given homework
frustrates students, makes them feel unsuccessful, alienates them from school
and even decreases their self-esteem. In addition it was found that they were
not taught any lessons about how to give homework and how much of it, and that
they have had to learn through their own experiences and observations.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 11 |
If necessary, you can send an e-mail to jef.editor@gmail.com to contact the editor-in-chief.