Mesleğe yeni atanan aday öğretmenlerin birçoğunun
bireysel, sosyal ve mesleki konularda sorun yaşadığı bilinen bir gerçektir.
Özellikle öğrenilen teorik bilgilerin uygulamada boyutunda yetersiz kalması
aday öğretmenlerin mesleğe başladıkları ilk yıllarda yaşadıkları sorunları
artırmaktadır. Alanında daha deneyimli ve bilgili kişinin yeni başlayan
kişilere rehberlik etmesi olarak tanımlanan mentörlüğün mesleğe yeni başlayan
aday öğretmenlerin yaşadığı mesleki ve örgütsel sorunların çözümünde ve adayın
mesleğe ve örgüte uyumunda yardımcı olacağı söylenebilir. Bu çalışmanın amacı
Milli eğitimin yeni atanan aday öğretmenlerin 24 hafta boyunca sınıfta danışman
öğretmenleriyle uygulayacakları etkinliklerin aday öğretmenlerin mesleki
becerilerine yaptığı katkıyı ve aday öğretmenlerin bu uygulama ile ilgili
görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunun, Muğla Menteşe
ilçesinde aday öğretmen olarak bulunan 50 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada, çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik
örneklemesi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri açık uçlu sorular ile
toplanmıştır. Bu araştırmada katılımcılara açık uçlu sorular sorularak öğretmen
adaylarının danışman öğretmen uygulamasına ilişkin detaylı verilere ulaşmak
amaçlanmıştır. Araştırma bulgularına göre aday öğretmenlerin birçoğu, mentörlük
uygulamasının yararlı olduğunu düşünmekte, bu uygulamanın bir takım
düzeltmelerle devam etmesini istemekte ve uygulama sürecinde özellikle mentör
seçiminin önemine vurgu yapmaktadır. Mentörde olması gereken kişisel özellikler
anlayışlı olma, empati yapabilme, güler yüzlü olma, iyi niyetli olma ve kibar
olma şeklinde ifade edilirken mesleki özellikler kıdemli olma, pedagojik açıdan
bilgili olma ve yeniliklere açık olma şeklinde ifade edilmiştir. Aday
öğretmenlerin mentörlük uygulamasının daha iyi olması için neler yapılması
gerektiğine ilişkin görüşleri incelendiğinde adayların öncelikli olarak süreç
içerisinde yer alan formların azaltılmasını, uygulamanın atanılan yerde
yapılması gerektiğini ve uygulama ortamının daha özgür olması gerektiğini ifade
ettikleri görülmektedir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 25, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 12 |