Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2016, Volume: 3 Issue: 3, 201 - 208, 30.09.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321988

Abstract

References

  • Arslan, A, (2014). Türkiye’nin Dış Turistik Tanıtımının Turizm Talebine Etkisi: 2001-2012 Dönemi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1),181-192.
  • Avcıkurt, C. (2005), “Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme”, Değişim Yayınları, İstanbul, 2005. Bozkurt, H. (2007) “Zaman Serileri Analizi”, Ekin Kitabevi, Bursa, 104s.
  • Çatı, K.,Tuna, H. (2007). Türkiye’nin Tanıtım Harcamaları ile Turizm Geliri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2): 13-33.
  • Çetinel, F.G. (2001). Turizmde Tanıtım ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi (2), 12, 151-161.
  • Çoban, O. ve Özcan, C. C. (2013). “Türkiye’de Turizm Gelirleri-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Nedensellik Analizi (1963-2010)”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 243-261.
  • Deskins, J. Seevers, M. T., (2011). Are State Expenditures to Promote Tourism Effective? Journal of Travel Research 50(2) 154–170.
  • Hacıoğlu, N. (1992). Dış Tanıtım ve Örgütleme Modeli, Turizm Yıllığı, Kalkınma Bankası Yayını, Ankara.
  • Harris, R. ve Sollis, R. (2003) “Applied Time Series Modelling and Forecasting”, www.unibayreuth.de/departments/rw/lehrstuehle/vwl1, (07.02.2015).
  • Karasu, T. (1990). Turizmde Tanıtma Üzerine, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi (1): 31-34.
  • Kayhan, S., Bayat, T. ve Koçyiğit, A. (2013). Enflasyon Hedeflemesi Rejiminde Öğrenme Süreci ve Asimetri: Markov Switching Yaklaşımı, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 2013, 8(1),191‐212.
  • Olalı, H.,(1983). Dış Tanıtım ve Turizm , Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Olalı, H., ve Timur, A. (1987). Turizm Ekonomisi, Ofis Matbaacılık, İzmir.
  • Rızaoğlu, Bahattin: “Turizmde Tanıtma”, Detay Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • Şahbaz, P. (2000). Türkiye’nin Tanıtım Harcamalarının Dış Turizm Talebine Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2), 3, 121-150.
  • TCKTB (Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı) (2014) http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/belge/1-38683/turizm-istatistikleri.html, (Erişim: 15.11.2011).
  • TCMB (Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası) (2012) http://evds.tcmb.gov.tr/cbt.html, (01.02.2015).
  • Toda, H. Y. & Yamamoto, T. (1995) “Statistical inference in vector autoregressions with possibly integrated processes”, Journal of Econometrics, 66(1), 225-250.
  • Toda, Hiro Y. ve Yamamoto, T. (1995) “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Processes”, Journal of Econometrics,66, 225-250.
  • Turanlı, M., Güneren, E. (2003). Turizm Sektöründe Talep Tahmin
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2015) Web: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, Erişim Tarihi: 15. 08. 2015.

EMPIRICAL ANALYSIS OF INTERACTION BETWEEN PROMOTION EXPENDITURES AND TOURISM: THE CASE OF TURKEY

Year 2016, Volume: 3 Issue: 3, 201 - 208, 30.09.2016
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321988

Abstract



The Turkish tourism sector is among the first places in international
markets in terms of number of visiting tourists. But the same situation is not
valid in terms of tourism revenue. At this point, tourism promotion becomes
important for the Turkish economy. The Ministry of Culture and Tourism arranges
promotional activities in different regions of the world to increase the number
of tourists and revenue of tourism sector. But it is possible to interpret that
tourism demand is not sufficient compare to potential of the country because of
absence of effective and planned promotion policy. The aim of this study is to
test interaction between tourism promotion expenditures, tourism revenue and
number of tourists by employing recently developed Vector Autoregressive based
Toda–Yamamoto and conventional Granger causality methods. In the study, annual
data belonging to period between years 1990 and 2012 is used. Results of the
empirical analyses give evidences about the relation between tourism promotion
expenditures, tourism revenue and number of tourists. Findings obtained from
both conventional Granger and Toda – Yamamoto causality tests imply that there
is a causation linkage running from tourism promotion expenditures to number of
tourists visiting Turkey. Results also indicate that there is no causal
relationship between tourism promotion expenditures and tourism revenue.




References

  • Arslan, A, (2014). Türkiye’nin Dış Turistik Tanıtımının Turizm Talebine Etkisi: 2001-2012 Dönemi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1),181-192.
  • Avcıkurt, C. (2005), “Turizmde Tanıtma ve Satış Geliştirme”, Değişim Yayınları, İstanbul, 2005. Bozkurt, H. (2007) “Zaman Serileri Analizi”, Ekin Kitabevi, Bursa, 104s.
  • Çatı, K.,Tuna, H. (2007). Türkiye’nin Tanıtım Harcamaları ile Turizm Geliri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2): 13-33.
  • Çetinel, F.G. (2001). Turizmde Tanıtım ve Reklam Faaliyetlerinin Önemi, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi (2), 12, 151-161.
  • Çoban, O. ve Özcan, C. C. (2013). “Türkiye’de Turizm Gelirleri-Ekonomik Büyüme İlişkisi: Nedensellik Analizi (1963-2010)”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 243-261.
  • Deskins, J. Seevers, M. T., (2011). Are State Expenditures to Promote Tourism Effective? Journal of Travel Research 50(2) 154–170.
  • Hacıoğlu, N. (1992). Dış Tanıtım ve Örgütleme Modeli, Turizm Yıllığı, Kalkınma Bankası Yayını, Ankara.
  • Harris, R. ve Sollis, R. (2003) “Applied Time Series Modelling and Forecasting”, www.unibayreuth.de/departments/rw/lehrstuehle/vwl1, (07.02.2015).
  • Karasu, T. (1990). Turizmde Tanıtma Üzerine, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi (1): 31-34.
  • Kayhan, S., Bayat, T. ve Koçyiğit, A. (2013). Enflasyon Hedeflemesi Rejiminde Öğrenme Süreci ve Asimetri: Markov Switching Yaklaşımı, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 2013, 8(1),191‐212.
  • Olalı, H.,(1983). Dış Tanıtım ve Turizm , Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.
  • Olalı, H., ve Timur, A. (1987). Turizm Ekonomisi, Ofis Matbaacılık, İzmir.
  • Rızaoğlu, Bahattin: “Turizmde Tanıtma”, Detay Yayıncılık, Ankara, 2004.
  • Şahbaz, P. (2000). Türkiye’nin Tanıtım Harcamalarının Dış Turizm Talebine Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2), 3, 121-150.
  • TCKTB (Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı) (2014) http://www.ktbyatirimisletmeler.gov.tr/belge/1-38683/turizm-istatistikleri.html, (Erişim: 15.11.2011).
  • TCMB (Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası) (2012) http://evds.tcmb.gov.tr/cbt.html, (01.02.2015).
  • Toda, H. Y. & Yamamoto, T. (1995) “Statistical inference in vector autoregressions with possibly integrated processes”, Journal of Econometrics, 66(1), 225-250.
  • Toda, Hiro Y. ve Yamamoto, T. (1995) “Statistical Inference in Vector Autoregressions with Possibly Integrated Processes”, Journal of Econometrics,66, 225-250.
  • Turanlı, M., Güneren, E. (2003). Turizm Sektöründe Talep Tahmin
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) (2015) Web: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, Erişim Tarihi: 15. 08. 2015.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ceyhun Can Ozcan

Gunay Ozcan Ozcan This is me

Publication Date September 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 3

Cite

APA Ozcan, C. C., & Ozcan, G. O. (2016). EMPIRICAL ANALYSIS OF INTERACTION BETWEEN PROMOTION EXPENDITURES AND TOURISM: THE CASE OF TURKEY. Journal of Economics Finance and Accounting, 3(3), 201-208. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2016321988

Journal of Economics, Finance and Accounting (JEFA) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JEFA aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the area of economics, finance, accounting and auditing. The editor in chief of JEFA invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JEFA publishes academic research studies only. JEFA charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - JEFA applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JEFA is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract and method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.