Amaç: Bu çalışmadaki amaç, bankacılık sektöründe duygusal emek boyutlarından yüzeysel davranış, derinlemesine davranış ve
samimi davranış ile içsel motivasyonun işgörenin yaratıcılığı üzerindeki etkisini ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırma anket yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında banka şubelerinde çalışan işgörenlerden literatürden
elde edilen ölçekleri kullanarak anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Veriler SPSS 23 ve AMOS programları ile analiz edilerek, verilere
Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA), Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ve Yapısal Regresyon Modeli (YRM) uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, işgörenlerin içsel motivasyonu ile derinlemesine davranış ve samimi davranış
arasında anlamlı, pozitif bir ilişki bulunmaktadır. İçsel motivasyonun, yüzeysel davranış üzerinde herhangi bir etkisi bulunmamaktadır.
Ayrıca içsel motivasyon ve derinlemesine davranış bireysel yaratıcılığı pozitif yönde etkilerken; yüzeysel davranış, bireysel yaratıcılığı
negatif yönde etkilemektedir. Düşünülenin aksine samimi davranışın ise, bireysel yaratıcılık üzerinde hiçbir etkisi bulunamamıştır.
Sonuç ve Öneriler: Literatürdeki boşluk dolayısı ile incelenmesi önerilen ilişkiler bütüncül bir model üzerinde incelenerek literatür
ile tutarlı sonuçlar elde edilmiştir. İçsel motivasyonun hem derinlemesine davranış ve yüzeysel davranış hem de bireysel yaratıcılık
üzerinde; derinlemesine davranış ve yüzeysel davranışın da bireysel yaratıcılık üzerinde etkisi olduğu görüldüğünden, hem teorik
hem pratik anlamda içsel motivasyonun, derinlemesine davranışın ve yüzeysel davranışın etkileri dikkate alınmalıdır. Duygusal emek
ve içsel motivasyonun işgörenin yaratıcılığı üzerindeki etkisi üzerine bankacılık dışında başka sektörlerde de çalışmalar yapılarak
literatürdeki bu boşluk doldurulabilir.
Özgün Değer: İşgörenlerin sergilemiş oldukları duygusal emek ve içsel motivasyonun yaratıcı fikirlerin oluşmasında önemli olduğu
düşünülmekte ancak, literatür incelendiğinde duygusal emek ve içsel motivasyonun birlikte ele alınarak işgörenin yaratıcılığı üzerindeki etkisi ile ilgili sınırlı sayıda çalışmanın mevcut olduğu görülmektedir. Bu açıdan, çalışmanın ilgili literatüre katkı sağlaması
umulmaktadır.
Duygusal emek Yüzeysel Davranış Derinlemesine Davranış Samimi Davranış İçsel Motivasyon Bireysel Yaratıcılık
Purpose: The aim of this study is to reveal the effect of surface acting, deep acting and sincere acting and intrinsic motivation on
the creativity of the employee.
Methodology: The research was carried out by questionnaire method. Within the scope of the research, data were collected from
the employees working in the bank branches by questionnaire method using the scales obtained from the literature. Data were
analyzed with SPSS 23 program and Explanatory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Structural Regression
Model (SRM) were applied to the data.
Findings: According to the results obtained from the study, the is a significant positive relationship between the internal motivation
of the employees and the deep acting and sincere acting. Intrinsic motivation has no effect on surface acting. In addition, intrinsic
motivation and deep acting positively affect individual creativity; surface acting negatively affects individuals creativity. Contrary to
what is thought, sincere acting has not any effect on individual creativity.
Practical Implications:
Due to the gap in the literature, the proposed relations were examined on a holistic model and consistent results were obtained with
the literature. Intrinsic motivation is related to both deep acting and surface acting as well as individual creativity; since deep acting
and surface acting also have an effect on individual creativity, this effect of intrinsic motivation, deep acting and surface acting should
be considered in both theoretical and practical terms. On the effect of emotional labor and intrinsic motivation on the creativity of
the employee, this gap can be filled in the literature by conducting studies in other sectors besides banking.
Originality: Emotional labor and intrinsic motivation of employees are thought to be important in the formation of creative ideas,
but when the literature is examined, there are limited studies about the effect of emotional labor and intrinsic motivation on the
creativity of the employee. In this respect, the study is expected to contribute to the literature.
Emotional Labor Surface Acting Deep Acting Sincere Acting Internal Motivation Individual Creativity
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |