Purpose: In this study, it is aimed to determine the mediating role of self-efficacy perception of entreprenurship education
on intensions of entrepreneurship with the participation of students who are taken the relevant course.
Methodology: The structural equation modelling is applied by using the data to those third year 571 students who have
completed the course of Entrepreneurship and Small-Size Businesses at Bandirma Onyedi Eylül University. The mediating
analyses suggested by Baron and Kenny (1984) and Zhao et al. (2010) are employed in examining the mediating effect.
Findings: As a result of the research, it is concluded that entrepreneurship education positively and significantly
affect students’ entrepreneurship intentions and that self-efficacy perception creates a partial mediating effect in this
relationship. In other words, entrepreneurship education indirectly affects entrepreneurship intent through self-efficacy.
Practical Implications: It was determined that entrepreneurship education has an effect on entrepreneurship
intention by providing self-efficacy belief. Therefore, in order to determine the response of these factors that affect
entrepreneurship intent in real life, it is recommended that both educators and company authorities develop practices
that can detect individuals’ susceptibility to entrepreneurship and provide continuity in this regard.
Originality: This study is unique in terms of examining the impact of entrepreneurship intent through self-efficacy on
students who are trained within the KOSGEB support program.
Amaç: Bu çalışmada girişimcilik eğitiminin, girişimcilik niyetleri üzerindeki etkisinde öz-yeterlilik algısının aracılık rolünün
belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Yöntem: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi’nde Girişimcilik ve Küçük İşletmeler dersini alan, 571 üçüncü sınıf
öğrencisinin katılımı ile elde edilen verilere yapısal denklem modellemesi uygulanmıştır. Aracılık etkisini bulmak için ise
Baron ve Kenny (1984) ile Zhao vd. (2010)’nin önerdikleri aracılık analizlerinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonucunda girişimcilik eğitiminin, öğrencilerin girişimcilik niyetlerini pozitif yönlü ve anlamlı
şekilde etkilediği ve bu ilişkide, öz-yeterlilik algısının kısmi aracılık etkisi yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir ifade ile
girişimcilik eğitimi, öz-yeterlilik üzerinden dolaylı şekilde girişimcilik niyetini etkilemektedir.
Sonuç ve Öneriler: Girişimcilik eğitiminin, öz-yeterlilik inancı sağlayarak girişimcilik niyeti üzerinde etkili olduğu
belirlenmiştir. Dolayısıyla girişimcilik niyetini etkileyen bu faktörlerin gerçek iş yaşamında bulduğu karşılığı belirleyebilmek
için gerek eğitimcilerin, gerekse firma yetkilerinin bireylerin girişimciliğe olan yatkınlıklarını belirleyebilecek uygulamalar
geliştirmeleri ve bu konuda süreklilik sağlanması önerilmektedir.
Özgün Değer: Çalışma, girişimcilik eğitiminin öz-yeterlilik aracılığı ile girişimcilik niyeti üzerindeki etkisinin, KOSGEB
destek programı kapsamında eğitim alan öğrenciler üzerinde incelenmesi açısından özgündür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 1 |