Research Article
BibTex RIS Cite

İnovasyonun İhracat Üzerindeki Etkisi: Bir Panel Veri Analizi

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 73 - 86, 01.12.2021

Abstract

Amaç: Çalışmanın amacı, inovasyonun ülkelerin ihracat performansı üzerine etkisini, inovasyon belirleyicileri üzerinden
araştırmaktır.
Yöntem: Türkiye ve AB-27 ülkesinin 2013-2019 dönemine ait yıllık dengeli panel verileri Beck-Katz (1995) tarafından
önerilen Panel Düzeltilmiş Standart Hataları (PCSE- Panel Corrected Standard Errors) yöntemi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Analizden elde edilen sonuçlara göre inovasyon, Türkiye ve AB-27 ülkesinin ihracatını pozitif ve anlamlı bir
şekilde etkilemektedir.
Sonuç ve Öneriler: İnovasyon ekosistemini geliştirecek girdilere yatırım yapılması yanında, çıktılarına yönelik destek
mekanizmalarının artırılması, gerek işletmeler düzeyinde gerekse toplamda ülke ihracat performansının artmasına katkı
sağlayacaktır. Gelecekte yapılacak çalışmalarda daha geniş bir dönem aralığı, farklı belirleyiciler ve farklı ülke grupları
üzerine çalışma yapılabilir.
Özgün Değer: Çalışma, inovasyon ve ihracat performansı arasındaki ilişkiyi makro düzeyde ele alması, en güncel verilere
dayanması ve inovasyonun farklı belirleyicilerini dikkate alması açısından literatüre katkı sunmaktadır.

References

  • Akyol, M., Demez, S. (2020), “İnovasyonun Yüksek Teknoloji Ürün İhracati Üzerindeki Etkisi: Yeni Endüstrileşen Ülkeler İçin Panel Veri Analizi”, Journal of Yaşar University, 15(57), 56-62.
  • Avermaete, T., Viaene, J., Morgan, E. J., & Crawford, N. (2003), “Determinants Of İnnovation İn Small Food Firms”, European Journal Of İnnovation Management, 6(1), 8-17
  • Baltagi, B. H. (2008). “Econometric Analysis Of Panel Data”, Chichester: John Wiley & Sons.
  • Baltagi, B. H. and P. X. Wu. (1999), “Unequally Spaced Panel Data Regressions With AR Disturbances”, Econometric Theory, 15: 814–823
  • Beck, N. and J. N. Katz (1995), “What to Do (and not to Do) With Time-Series Cross-Section Data”, American Political Science Review, 89, 634-47.
  • Bhargava A., Franzni L. and Narendranathan W. (1982), “Serial Correlation and Fixed Effect Models”, The Review of Economic Studies: 49, 533-549.
  • Bhattacharya, M., & Bloch, H. (2004), “Determinants Of İnnovation”, Small Business Economics, 22(2), 155-162.
  • Breusch, T., and Pagan, A. (1980), “The Lagrange Multiplier Test And Its Applications To Model Specification In Econometrics”, The Review of Economic Studies, 47(1): 239-253.
  • Chen, W. C. (2013), “The Extensive And İntensive Margins Of Exports: The Role Of İnnovation”, The World Economy, 36(5), 607-635.
  • Costantini, V., & Mazzanti, M. (2012), “On The Green And İnnovative Side Of Trade Competitiveness? The İmpact Of Environmental Policies And İnnovation On EU Exports”, Research Policy, 41(1), 132-153.
  • Çetin, K., & Gedik, H. (2017), “İnovasyon Ve İhracat Performansı İlişkisi: Karaman Örneği”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 109-126.
  • Çütcü, İ. (2017), “İnovasyonun İhracat Performansına Etkisi: Yatay-Kesit Analizi Uygulaması”, Journal Of International Social Research, 10(48).
  • D’Angelo, A. (2012), “Innovation And Export Performance: A Study Of Italian HighTech Smes”, Journal Of Management & Governance, 16(3), 393-423.
  • DiPietro, W. R., & Anoruo, E. (2006), “Creativity, İnnovation, And Export Performance”, Journal Of Policy Modeling, 28(2), 133-139.
  • Erkutlu, H., & Eryiğit, S. (2001), “Uluslararasılaşma Süreci”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 149-164.
  • Griffiths, M. D., & Kickul, J. (2008), “The Socioeconomic Determinants Of İnnovation: An Empirical Examination”, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 9(4), 231-240.
  • Kamasak, R. (2015), “Determinants Of İnnovation Performance: A Resource-Based Study”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 1330-1337.
  • Karakaya, A., Ağazade, S., & Perçin, S. (2017), “Türk İmalat Sanayinde İhracat ve İnovasyon Arasındaki İlişki”, Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 3(2), 85-103.
  • Khan, A. M., & Roy, P. A. (2011), “Globalization And The Determinants Of Innovation In BRICS Versus OECD Economies: A Macroeconomic Study”, Journal of Emerging Knowledge in Emerging Markets, 3, 28-45.
  • Kılıç, S., & Yörükoğlu, Ö. (2020), “Pazar Ve İnovasyon Yönelimliliğin İhracat İşletmelerinin İnovasyon Ve İhracat Performansına Etkileri”, Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 45-81.
  • Kongmanila, X., & Takahashi, Y. (2009), “Innovation, Export Performance And Profitability Of Lao Garment Exporters”, International Journal of Economics and Management, 3(2), 225-236.
  • León-Ledesma, M. (2000), “R&D Spillovers And Export Performance: Evidence From The OECD Countries”, Department of Economics Discussion Paper.
  • Levin, A., C.F. Lin, ve C.Chu (2002), “Unit Root Tests in Panel Data: Asymptotic and Finite-Sample Properties”, Journal of Econometrics, Vol. 108, 2002, pp. 1-24.
  • Malik, S. (2020), “Macroeconomic Determinants of Innovation: Evidence from Asian Countries”, Global Business Review, (1)-15.
  • OECD, (2005), “Oslo Manual: Guidelines For Collecting And İnterpreting İnnovation Data”, (No. 4), Organization For Economic Cooperation & Development.
  • Özsağır, A., & Çütcü, İ. (2015), “İnovasyon-Dış Ticaret Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Vektör Hata Düzeltme Modeli ile Türkiye Analizi”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 119-132.
  • Pan, Y., & David, K. T. (2000), “The Hierarchical Model Of Market Entry Modes”, Journal Of İnternational Business Studies, 31(4), 535-554.
  • Polat, M. A. (2018), “Ar&Ge ve İnovasyonun Ülkelerin İhracat Performansına Etkileri: Gelişmekte Olan Asya Ülkeleri İçin Yeni Nesil Bir Panel Veri Analizi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 997-1015.
  • Roper, S., & Love, J. H. (2002), “Innovation And Export Performance: Evidence From The UK And German Manufacturing Plants”, Research Policy, 31(7), 1087-1102.
  • Sey, N., Aydın, B. (2021), “Türkiye’de Yüksek Teknoloji Ürün İhracatı ve İnovasyon İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1).
  • Sungur, O., Aydın, H., & Eren, M. (2016), “Türkiye’de Ar-Ge, İnovasyon, İhracat Ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: Asimetrik Nedensellik Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 173-192.
  • Süygün, S. (2020), “Süreç İnovasyonu”, D.Zeren, O.Yılmaz (Ed.), Pazarlama ve İnovasyon kitabı içerisinde (sf.350-381) Tatoğlu,
  • Ferda Yerdelen (2012), “Panel Veri Ekonometrisi”, Beta Yayınevi.
  • Tekin, E., & Hancioğlu, Y. (2018), “İnovasyon Belirleyicilerinin İhracat Performansına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(4), 897- 917.
  • Uzay, N., Demir, M., & Yıldırım, E. (2012), “İhracat Performansı Açısından Teknolojik Yeniliğin Önemi: Türkiye İmalat Sanayi Örneği”, Dogus University Journal, 13(1).
  • Uzkurt, C. (2017), “Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü (Kültürel, Yönetimsel ve Makro Yaklaşım)”, İstanbul: Beta Yayınları.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 73 - 86, 01.12.2021

Abstract

References

  • Akyol, M., Demez, S. (2020), “İnovasyonun Yüksek Teknoloji Ürün İhracati Üzerindeki Etkisi: Yeni Endüstrileşen Ülkeler İçin Panel Veri Analizi”, Journal of Yaşar University, 15(57), 56-62.
  • Avermaete, T., Viaene, J., Morgan, E. J., & Crawford, N. (2003), “Determinants Of İnnovation İn Small Food Firms”, European Journal Of İnnovation Management, 6(1), 8-17
  • Baltagi, B. H. (2008). “Econometric Analysis Of Panel Data”, Chichester: John Wiley & Sons.
  • Baltagi, B. H. and P. X. Wu. (1999), “Unequally Spaced Panel Data Regressions With AR Disturbances”, Econometric Theory, 15: 814–823
  • Beck, N. and J. N. Katz (1995), “What to Do (and not to Do) With Time-Series Cross-Section Data”, American Political Science Review, 89, 634-47.
  • Bhargava A., Franzni L. and Narendranathan W. (1982), “Serial Correlation and Fixed Effect Models”, The Review of Economic Studies: 49, 533-549.
  • Bhattacharya, M., & Bloch, H. (2004), “Determinants Of İnnovation”, Small Business Economics, 22(2), 155-162.
  • Breusch, T., and Pagan, A. (1980), “The Lagrange Multiplier Test And Its Applications To Model Specification In Econometrics”, The Review of Economic Studies, 47(1): 239-253.
  • Chen, W. C. (2013), “The Extensive And İntensive Margins Of Exports: The Role Of İnnovation”, The World Economy, 36(5), 607-635.
  • Costantini, V., & Mazzanti, M. (2012), “On The Green And İnnovative Side Of Trade Competitiveness? The İmpact Of Environmental Policies And İnnovation On EU Exports”, Research Policy, 41(1), 132-153.
  • Çetin, K., & Gedik, H. (2017), “İnovasyon Ve İhracat Performansı İlişkisi: Karaman Örneği”, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 109-126.
  • Çütcü, İ. (2017), “İnovasyonun İhracat Performansına Etkisi: Yatay-Kesit Analizi Uygulaması”, Journal Of International Social Research, 10(48).
  • D’Angelo, A. (2012), “Innovation And Export Performance: A Study Of Italian HighTech Smes”, Journal Of Management & Governance, 16(3), 393-423.
  • DiPietro, W. R., & Anoruo, E. (2006), “Creativity, İnnovation, And Export Performance”, Journal Of Policy Modeling, 28(2), 133-139.
  • Erkutlu, H., & Eryiğit, S. (2001), “Uluslararasılaşma Süreci”, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 149-164.
  • Griffiths, M. D., & Kickul, J. (2008), “The Socioeconomic Determinants Of İnnovation: An Empirical Examination”, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 9(4), 231-240.
  • Kamasak, R. (2015), “Determinants Of İnnovation Performance: A Resource-Based Study”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 1330-1337.
  • Karakaya, A., Ağazade, S., & Perçin, S. (2017), “Türk İmalat Sanayinde İhracat ve İnovasyon Arasındaki İlişki”, Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 3(2), 85-103.
  • Khan, A. M., & Roy, P. A. (2011), “Globalization And The Determinants Of Innovation In BRICS Versus OECD Economies: A Macroeconomic Study”, Journal of Emerging Knowledge in Emerging Markets, 3, 28-45.
  • Kılıç, S., & Yörükoğlu, Ö. (2020), “Pazar Ve İnovasyon Yönelimliliğin İhracat İşletmelerinin İnovasyon Ve İhracat Performansına Etkileri”, Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 45-81.
  • Kongmanila, X., & Takahashi, Y. (2009), “Innovation, Export Performance And Profitability Of Lao Garment Exporters”, International Journal of Economics and Management, 3(2), 225-236.
  • León-Ledesma, M. (2000), “R&D Spillovers And Export Performance: Evidence From The OECD Countries”, Department of Economics Discussion Paper.
  • Levin, A., C.F. Lin, ve C.Chu (2002), “Unit Root Tests in Panel Data: Asymptotic and Finite-Sample Properties”, Journal of Econometrics, Vol. 108, 2002, pp. 1-24.
  • Malik, S. (2020), “Macroeconomic Determinants of Innovation: Evidence from Asian Countries”, Global Business Review, (1)-15.
  • OECD, (2005), “Oslo Manual: Guidelines For Collecting And İnterpreting İnnovation Data”, (No. 4), Organization For Economic Cooperation & Development.
  • Özsağır, A., & Çütcü, İ. (2015), “İnovasyon-Dış Ticaret Arasındaki Nedensellik İlişkisi: Vektör Hata Düzeltme Modeli ile Türkiye Analizi”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 119-132.
  • Pan, Y., & David, K. T. (2000), “The Hierarchical Model Of Market Entry Modes”, Journal Of İnternational Business Studies, 31(4), 535-554.
  • Polat, M. A. (2018), “Ar&Ge ve İnovasyonun Ülkelerin İhracat Performansına Etkileri: Gelişmekte Olan Asya Ülkeleri İçin Yeni Nesil Bir Panel Veri Analizi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(3), 997-1015.
  • Roper, S., & Love, J. H. (2002), “Innovation And Export Performance: Evidence From The UK And German Manufacturing Plants”, Research Policy, 31(7), 1087-1102.
  • Sey, N., Aydın, B. (2021), “Türkiye’de Yüksek Teknoloji Ürün İhracatı ve İnovasyon İlişkisi Üzerine Ekonometrik Bir İnceleme”, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(1).
  • Sungur, O., Aydın, H., & Eren, M. (2016), “Türkiye’de Ar-Ge, İnovasyon, İhracat Ve Ekonomik Büyüme Arasındaki İlişki: Asimetrik Nedensellik Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(1), 173-192.
  • Süygün, S. (2020), “Süreç İnovasyonu”, D.Zeren, O.Yılmaz (Ed.), Pazarlama ve İnovasyon kitabı içerisinde (sf.350-381) Tatoğlu,
  • Ferda Yerdelen (2012), “Panel Veri Ekonometrisi”, Beta Yayınevi.
  • Tekin, E., & Hancioğlu, Y. (2018), “İnovasyon Belirleyicilerinin İhracat Performansına Etkisi Üzerine Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 14(4), 897- 917.
  • Uzay, N., Demir, M., & Yıldırım, E. (2012), “İhracat Performansı Açısından Teknolojik Yeniliğin Önemi: Türkiye İmalat Sanayi Örneği”, Dogus University Journal, 13(1).
  • Uzkurt, C. (2017), “Yenilik Yönetimi ve Yenilikçi Örgüt Kültürü (Kültürel, Yönetimsel ve Makro Yaklaşım)”, İstanbul: Beta Yayınları.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Operation
Journal Section Research Article
Authors

M. Sami Süygün This is me 0000-0002-3928-7438

Fatih Kaplan This is me 0000-0001-7417-1126

Publication Date December 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Süygün, M. S., & Kaplan, F. (2021). İnovasyonun İhracat Üzerindeki Etkisi: Bir Panel Veri Analizi. Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 10(2), 73-86.