Purpose: This study, aims to evaluate the business models of the companies, which are described as the new generation grocery shopping application that started in Turkey under the leadership of Getir company, within the scope of the classification put forward by Leug (2022) for the German market.
Method: The business models of the major application-based home delivery retailers operating in Turkey were examined based on the companies' websites and applications (App), considering the type of shopping, the type of goods offered for sale, delivery time and logistics centre features.
Findings: In addition to the new generation of retailers such as Getir, traditional retailers such as Migros have also adopted the application-based home delivery model. It has been found that businesses in Turkey use Fast Delivery, Platform Models and All Kinds of business models.
Originality: This study is considered important because it is the first study to address the retail business models carried out through the practice in Turkey.
Amaç: Bu çalışmada Getir firması öncülüğünde Türkiye'de başlayan yeni nesil bakkaliye alışveriş uygulaması olarak nitelendirilen firmaların iş modellerinin Leug'un (2022) Almanya pazarı için ortaya koyduğu sınıflandırma kapsamında değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Türkiye’de faaliyet gösteren belli başlı uygulama temelli eve teslim esasına göre çalışan perakendecilerin işletme modelleri firmaların web siteleri ve uygulamalarından (App) hareketle alışveriş türü, satışa sunulan mal çeşidi, teslimat süresi ve lojistik merkezi özellikleri dikkate alınarak incelenmiştir.
Bulgular: Getir gibi yeni nesil perakendecilerin yanı sıra Migros gibi geleneksel perakendeciler de uygulama temelli eve teslim modelini benimsemişlerdir. Türkiye’deki işletmelerin Hızlı Teslimat, Platform Modeli ve Her Çeşit işletme modellerini kullandığı bulunmuştur.
Özgün Değer: Bu çalışma, ülkemizdeki uygulama üzerinden sürdürülen perakendecilik işletme modellerini ele alan ilk çalışma olması nedeniyle önemli görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing, Consumer-Oriented Product or Service Development |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 1 |