BibTex RIS Cite

ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ

Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 107 - 131, 22.01.2016
https://doi.org/10.21085/jemsos.30742

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda sosyal bilimler alanında seçmeli olarak okutulması amaçlanan Hukuk ve Adalet dersinin hukuk bilincini geliştirmeye etkisini öğrenci görüşlerine göre belirlemektir. Şu ana kadar Türkiye’de, ortaokul 6 ve 7. sınıflarda seçmeli olarak okutulan bu dersin gelişimini inceleyen kapsamlı bir çalışma yapılmamıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli ve nitel araştırma yöntemi birlikte kullanılmıştır.  Öğrencilere doldurtulan kişisel bilgi formlarının yanı sıra Hukuka Yönelik Duyuşsal Eğilimler Ölçeği ve bir anket uygulanmıştır. Ankette öğrencilere ortaokul Hukuk ve Adalet dersinin öğrencilerde hukuk bilincini geliştirmeye etkisinin ne olduğuna dair dört soru sorulmuş ve konuyla ilgili görüşleri kaydedilmiştir. Ayrıca verilen bu dersin, öğrencilere uygulanan hukuk davranış ölçeğindeki tüm davranış algılarını yükselttiği görülmüştür. 

References

  • Akgün, İsmail H. (2013). Sekizinci sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinde örnek olay yöntemiyle öğretimin öğrenme düzeyine ve kalıcılığa etkis. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Altındağ, A. (2013). Tek parti döneminde (1924-1946) ilkokullarda vatandaşlık eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Atasay, A. (1997). İlköğretim ikinci kademe demokrasi eğitimi ve ilköğretim ikinci kademe öğretmen ve öğrencilerinin demokratik tutum ve davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik, Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2006). Duyusal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çalık, D. (2002). İlköğretim okullarında demokrasi eğitimi üzerine bir araştırma (Manisa ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Dewey, O. (1951). Human nature and conduct, New York: The Modern Library.
  • Doğanay, A. (2003). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır?, Sosyal Bilimler Bildirileri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi 204-205.
  • Ekici, Ö. (2013). Avusturya ve Türkiye'deki ortaokullarda demokrasi eğitimi içeriğine ilişkin öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması (Viyana-Diyarbakır örneği). Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Ersoy, Arife F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Goleman, D. (1998). Duygusal zeka neden IO’ den daha önemlidir?, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürbüz, G. (2006). İlköğretim 7. ve 8 sınıflarda vatandaşlık bilgisi dersinde demokrasi eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kab, İ. (2012). Türkiye'deki sosyal bilgiler ders kitaplarının Almanya'daki tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi ders kitaplarıyla karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılınç, Hasan H. (2013). 8. sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi
  • Eğitimi Dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine
  • ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri ile derse yönelik
  • öğrenci tutumları. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim
  • Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Norman Barry, P. (2003). Modern siyaset teorisi, (Çev. Mustafa Erdoğan, Yusuf Şahin). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Oğuz, S. (2013). Hukuk okuryazarlığı. (Ed.) E. Gençtürk ve K. Karatekin Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar. Ankara: Pegem A., 160-180.
  • Özdemir, H. (2009). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerine demokrasi kültürü kazandırmada demokrasi eğitimi ve okul meclislerinin katkısı (Kütahya ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinle arası bir bakış, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Sağırlı, M. (2007). Eğitimin küreselleşmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Siyaset Konferansları Prof. Dr. Haşmet Başar’a Armağan Özel Sayısı. 53(2), 423-475.
  • Sağlam, Döne G. (2004). Almanya'da 5. 6. ve 7./8. sınıf tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi programlarının amaç ve içerik açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Selçuk, Z. (2000). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Toper, T. (2007). İlköğretim ikinci kademede demokrasi eğitimi: İkinci kademe öğretmenlerin demokratik tutum ve davranışları sergileme düzeyleri (Kars ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Toraman, Ç. (2012). İlköğretim 8. sınıf vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders programının (2010) değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tunçbilek, G. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki hak ve özgürlükler temasının demokrasi eğitimi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Turcan, R. (2005). 1960'lı yıllardan günümüze vatandaşlık eğitimi ders kitaplarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üzen, İ. (1998). 27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale
Year 2016, Volume: 2 Issue: 1, 107 - 131, 22.01.2016
https://doi.org/10.21085/jemsos.30742

Abstract

References

  • Akgün, İsmail H. (2013). Sekizinci sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi Dersinde örnek olay yöntemiyle öğretimin öğrenme düzeyine ve kalıcılığa etkis. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Altındağ, A. (2013). Tek parti döneminde (1924-1946) ilkokullarda vatandaşlık eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Atasay, A. (1997). İlköğretim ikinci kademe demokrasi eğitimi ve ilköğretim ikinci kademe öğretmen ve öğrencilerinin demokratik tutum ve davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Aydın, İ. (2003). Eğitim ve öğretimde etik, Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Bacanlı, H. (2006). Duyusal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çalık, D. (2002). İlköğretim okullarında demokrasi eğitimi üzerine bir araştırma (Manisa ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Dewey, O. (1951). Human nature and conduct, New York: The Modern Library.
  • Doğanay, A. (2003). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır?, Sosyal Bilimler Bildirileri, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi 204-205.
  • Ekici, Ö. (2013). Avusturya ve Türkiye'deki ortaokullarda demokrasi eğitimi içeriğine ilişkin öğretmen görüşlerinin karşılaştırılması (Viyana-Diyarbakır örneği). Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Ersoy, Arife F. (2007). Sosyal bilgiler dersinde öğretmenlerin etkili vatandaşlık eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri. Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Goleman, D. (1998). Duygusal zeka neden IO’ den daha önemlidir?, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gürbüz, G. (2006). İlköğretim 7. ve 8 sınıflarda vatandaşlık bilgisi dersinde demokrasi eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kab, İ. (2012). Türkiye'deki sosyal bilgiler ders kitaplarının Almanya'daki tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi ders kitaplarıyla karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kılınç, Hasan H. (2013). 8. sınıf Vatandaşlık ve Demokrasi
  • Eğitimi Dersi kazanımlarının gerçekleşme düzeyine
  • ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri ile derse yönelik
  • öğrenci tutumları. Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim
  • Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Norman Barry, P. (2003). Modern siyaset teorisi, (Çev. Mustafa Erdoğan, Yusuf Şahin). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Oğuz, S. (2013). Hukuk okuryazarlığı. (Ed.) E. Gençtürk ve K. Karatekin Sosyal Bilgiler İçin Çoklu Okuryazarlıklar. Ankara: Pegem A., 160-180.
  • Özdemir, H. (2009). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerine demokrasi kültürü kazandırmada demokrasi eğitimi ve okul meclislerinin katkısı (Kütahya ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: toplumsal yaşama disiplinle arası bir bakış, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Sağırlı, M. (2007). Eğitimin küreselleşmesi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Siyaset Konferansları Prof. Dr. Haşmet Başar’a Armağan Özel Sayısı. 53(2), 423-475.
  • Sağlam, Döne G. (2004). Almanya'da 5. 6. ve 7./8. sınıf tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi programlarının amaç ve içerik açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Selçuk, Z. (2000). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Toper, T. (2007). İlköğretim ikinci kademede demokrasi eğitimi: İkinci kademe öğretmenlerin demokratik tutum ve davranışları sergileme düzeyleri (Kars ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Toraman, Ç. (2012). İlköğretim 8. sınıf vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ders programının (2010) değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tunçbilek, G. (2011). İlköğretim Türkçe ders kitaplarındaki hak ve özgürlükler temasının demokrasi eğitimi açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Turcan, R. (2005). 1960'lı yıllardan günümüze vatandaşlık eğitimi ders kitaplarının değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Üzen, İ. (1998). 27 Mayıs 1960 askeri müdahalesi ve demokrasi eğitimi. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adil Halid Alıcı This is me

Nureddin Van This is me

Publication Date January 22, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Alıcı, A. H., & Van, N. (2016). ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies, 2(1), 107-131. https://doi.org/10.21085/jemsos.30742
AMA Alıcı AH, Van N. ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies. January 2016;2(1):107-131. doi:10.21085/jemsos.30742
Chicago Alıcı, Adil Halid, and Nureddin Van. “ORTAOKULLARDA OKUTULAN ‘HUKUK VE ADALET’ DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ”. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies 2, no. 1 (January 2016): 107-31. https://doi.org/10.21085/jemsos.30742.
EndNote Alıcı AH, Van N (January 1, 2016) ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies 2 1 107–131.
IEEE A. H. Alıcı and N. Van, “ORTAOKULLARDA OKUTULAN ‘HUKUK VE ADALET’ DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ”, The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies, vol. 2, no. 1, pp. 107–131, 2016, doi: 10.21085/jemsos.30742.
ISNAD Alıcı, Adil Halid - Van, Nureddin. “ORTAOKULLARDA OKUTULAN ‘HUKUK VE ADALET’ DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ”. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies 2/1 (January 2016), 107-131. https://doi.org/10.21085/jemsos.30742.
JAMA Alıcı AH, Van N. ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies. 2016;2:107–131.
MLA Alıcı, Adil Halid and Nureddin Van. “ORTAOKULLARDA OKUTULAN ‘HUKUK VE ADALET’ DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ”. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies, vol. 2, no. 1, 2016, pp. 107-31, doi:10.21085/jemsos.30742.
Vancouver Alıcı AH, Van N. ORTAOKULLARDA OKUTULAN “HUKUK VE ADALET” DERSİNİN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDE HUKUKA YÖNELİK DUYUŞSAL EĞİLİMLER ALGISINA ETKİSİ. The Journal of Europe - Middle East Social Science Studies. 2016;2(1):107-31.