Teknolojinin çok hızlı geliştiği
çağımızda toplumsal hayatımızı bilgisayar, internet, cep telefonu gibi kitle
iletişim araçları şekillendirmektedir. Bu durum teknolojinin toplumsal hayata
entegre olduğunun bir göstergesidir. Toplumlar artık teknolojinin ortaya
çıkardığı gelişim ve değişimlere ayak uydurmaya çalışmaktadır. Dijital
vatandaşlık kavramı da teknolojinin toplum hayatına etkisi sonucunda ortaya
çıkan vatandaşlığın yeni bir boyutudur. Bir vatandaşlık dersi olarak ortaya
çıkmış olan Sosyal Bilgiler dersi vatandaşlığın dijital boyutunun
kazandırılmasında önemli rolü bulunan bir derstir. Bu bağlamda bu araştırmanın
amacı, 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'nda yer alan yetkinlikleri ve
programda yer alan değerler, beceriler ve kazanımların verildiği öğrenme
alanlarında dijital vatandaşlığı incelemektir. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen
veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. 2018 Sosyal Bilgiler Öğretim
Programı'nda "Matematiksel Yetkinlik
ve Bilim/Teknolojide Temel Yetkinlikler" ve "Dijital Yetkinlik" dijital vatandaşlıkla ilgili olan
yetkinlikler olarak tespit edilmiştir. "Araştırma, çevre okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, finansal
okuryazarlık, harita okuryazarlığı, hukuk okuryazarlığı, kanıt kullanma, karar
verme, konum analizi, medya okuryazarlığı, mekânı algılama, politik
okuryazarlık, sosyal katılım, tablo, grafik ve diyagram çizme ve yorumlama,
yenilikçi düşünme ve zaman ve kronolojiyi algılama" doğrudan dijital
vatandaşlık ile ilişkilendirilebilen becerilerdir. "Bilimsellik ve dürüstlük" değerleri de doğrudan dijital
vatandaşlık ile ilişkilendirilebilen değerlerdir. "İnsanlar, Yerler ve Çevreler" ve "Bilim, Teknoloji ve Toplum" öğrenme alanları da dijital
vatandaşlık ile ilişkilendirilen öğrenme alanları olarak tespit
edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |