This research has been carried out to measure the psychological resilience of pre-service teachers. The study group consists of the students studying at Education Faculty of Mersin University. At total, two hundred fifty six individuals have participated in the study. Of the individuals, 186 are females and 70 aremales. Demographic in formation survey and the Resilience Scale for Adults have been applied to the individuals participating in the study. The data obtained in the study are evaluate dusing the one-way ANOVA and Mann Whitney U test method with the usage of the SPSS 23 package program. As a result of this analysis; it is concluded that the psychological resilience levels of pre-service teachers do not differ significantly depending on criteriasuch as the birth of place and growth, the place they stayed during their university life and whether they have separated parents. However, there is found a significant relationship between the psychological resilience levels of pre-service teacher sand gender variable.
Bu araştırma öğretmen adaylarının psikolojik dayanıklılıklarını ölçmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Mersin Üniversitesi eğitim fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 256 birey katılmıştır. Bu bireylerin186 sı kadın 70 i ise erkektir. Araştırmaya katılan bireylere demografik bilgi anketi ve Yetişkinler için Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (Resilience Scale for Adults) uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler sppss 23 paket programı yardımıyla one- way ANOVA ve Mann Whitney U testi yöntemi kullanılarak değerlendirildi. Bu değerlendirme sonucunda; öğretmen adaylarının psikolojik dayanıklılık seviyelerinin, doğup büyüdükleri yer, üniversite yaşamı boyunca kaldıkları yer ve anne-babalarnın birlikte olup olmaması gibi ölçütlere göre anlamlı sayılacak seviyede farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. Bununla beraber, öğretmen adaylarının psikolojik dayanıklılık seviyeleri ile cinsiyet değişkenleri arasında anlamlı ilişki bir bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |