Bu çalışma ile Antalya kıyılarında MKS (Mavi Kart Sistemi)’nin altyapısı incelenmiş ve uygulanmasında yaşanan sorunların belirlenmesi amaçlanıştır. Bu amaçla, yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri AKT (Atık Kabul Tesisi) ziyaret edilerek ya da tesis sorumluları ve hizmet alan deniz araçları çalışanlarıyla görüşülmüştür. Bu kapsamda ilk olarak Antalya kıyılarındaki yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri (yat limanı, balıkçı barınağı, akarsu ve koy gibi alanlar) tespit edilmiştir. İkinci olarak AKT’lerin Marpol (Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme) (73/78)’in Ek I, IV ve V protokollerinden hangisi ya da hangileri kapsamında atık alımı yapıldığı araştırılmıştır. Üçüncü olarak ise MKS’nin uygulanması aşamasında karşılaşılan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, yat ve günübirlik gezi teknelerinin Antalya kıyılarının 19 farklı noktasında bulunan liman, balıkçı barınağı, nehir, çay ve koyu barınak olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Bu barınma yerlerinin 12’i yat limanı (Gazipaşa Gold Marina, Alanya Yat Limanı, Alanya Marina, Antik Side Limanı, Kaleiçi Yat Limanı, Setur Antalya Marina, G-Marina Kemer, Setur Finike Marina, Demre Çayağzı Yat Limanı, Kaş Yat Limanı, Setur Kaş Marina ve Kalkan Yat Limanı), 3’ü akarsu (Manavgat Nehri, Belek Acısu, Aksu Deresi), 2’si koy (Çıralı ve Adrasan), 1’i balıkçı barınağı (Çaltıcak Balıkçı Barınağı) ve 1’i iskele (Kekova Üçağız İskelesi)’dır. Henüz yapımı tamamlanmamış olan Gazipaşa Gold Marina ile Belek Acısu’da AKT bulunmadığı belirlenmiştir. Diğer yat limanları ve barınma alanlarının ise bazı eksiklikler tespit edilmiş ise de genel olarak Marpol (73/73)’in Ek I, IV ve V protokollerinin gereklerini yerine getirdikleri söylenebilir. Ancak, MKS’nin uygulama aşamasında bazı usulsüzlüklere yol açabilecek bazı hususların bulunduğu anlaşılmıştır. Bunların başında da yat ve gezi teknelerinden atık alınmadan da MKS görevlisi tarafından sisteme atık veri girişinin yapılması gibi sistemin başarısını sınırlandıracak ve denizlerin kirletilmesine neden olabilecek uygulamalar gelmektedir.
Bu çalışma ile Antalya kıyılarında MKS (Mavi Kart Sistemi)’nin altyapısı incelenmiş ve uygulanmasında yaşanan sorunların belirlenmesi amaçlanıştır. Bu amaçla, yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri AKT (Atık Kabul Tesisi) ziyaret edilerek ya da tesis sorumluları ve hizmet alan deniz araçları çalışanlarıyla görüşülmüştür. Bu kapsamda ilk olarak Antalya kıyılarındaki yat ve günübirlik gezi teknelerinin barınma yerleri (yat limanı, balıkçı barınağı, akarsu ve koy gibi alanlar) tespit edilmiştir. İkinci olarak AKT’lerin Marpol (Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme) (73/78)’in Ek I, IV ve V protokollerinden hangisi ya da hangileri kapsamında atık alımı yapıldığı araştırılmıştır. Üçüncü olarak ise MKS’nin uygulanması aşamasında karşılaşılan sorunlar tespit edilerek çözüm önerileri getirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, yat ve günübirlik gezi teknelerinin Antalya kıyılarının 19 farklı noktasında bulunan liman, balıkçı barınağı, nehir, çay ve koyu barınak olarak kullandıkları tespit edilmiştir. Bu barınma yerlerinin 12’i yat limanı (Gazipaşa Gold Marina, Alanya Yat Limanı, Alanya Marina, Antik Side Limanı, Kaleiçi Yat Limanı, Setur Antalya Marina, G-Marina Kemer, Setur Finike Marina, Demre Çayağzı Yat Limanı, Kaş Yat Limanı, Setur Kaş Marina ve Kalkan Yat Limanı), 3’ü akarsu (Manavgat Nehri, Belek Acısu, Aksu Deresi), 2’si koy (Çıralı ve Adrasan), 1’i balıkçı barınağı (Çaltıcak Balıkçı Barınağı) ve 1’i iskele (Kekova Üçağız İskelesi)’dır. Henüz yapımı tamamlanmamış olan Gazipaşa Gold Marina ile Belek Acısu’da AKT bulunmadığı belirlenmiştir. Diğer yat limanları ve barınma alanlarının ise bazı eksiklikler tespit edilmiş ise de genel olarak Marpol (73/73)’in Ek-I, Ek-IV ve Ek-V protokollerinin gereklerini yerine getirdikleri söylenebilir. Ancak, MKS’nin uygulama aşamasında bazı usulsüzlüklere yol açabilecek bazı hususların bulunduğu anlaşılmıştır. Bunların başında da yat ve gezi teknelerinden atık alınmadan da MKS görevlisi tarafından sisteme atık veri girişinin yapılması gibi sistemin başarısını sınırlandıracak ve denizlerin kirletilmesine neden olabilecek uygulamalar gelmektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Marine and Estuarine Ecology |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | April 30, 2025 |
| Submission Date | November 13, 2024 |
| Acceptance Date | April 16, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 1 |
JENAS | Journal of Environmental and Natural Search / Studies | JENAS | Çevresel ve Doğal Araştırmalar / Çalışmalar Dergisi