Research Article
BibTex RIS Cite

Küreselleşme Sürecinde İnovasyon, Uluslararası Halkla İlişkiler ve Kalkınma Ajanslarının Önemi

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 41 - 51, 08.07.2022

Abstract

Çok eski tarihlerden itibaren küreselleşmenin varlığına çeşitli şekillerde rastlanmaktadır. Bu çalışmada daha çok yeni küreselleşme dönemi olarak adlandırılan Bretton Woods sonrası dönem incelenmiştir. Ağırlıklı olarak ticari ve finansal serbestleşme ile derinleşen küreselleşme süreci, birçok sosyal değişkenler üzerinde de önemli değişimlere yol açmıştır. Bu süreçte küresel şirketlere halkın bakış açısı ya da algısı çok daha önemli hale gelmiştir. Şirketlerin küresel hale gelebilmesi ve bu durumu sürdürebilmesi için halkla ilişkiler faaliyetleri öncelik kazanmaya başlamıştır. Küreselleşme süreci genel olarak ekonomik sosyal ve politik açıdan incelenmektedir. Diğer yandan 1990’lı yıllar ile birlikte inovatif faaliyetlerin önemi artmaya başlamıştır. Birçok ülkede yerel kalkınmaya önem verilmeye başlamış ve kalkınma ajanslarının sayısı artmaya başlamıştır. Bu çalışmada söz konusu bileşenlere ilişkin küreselleşme endeksleri Türkiye, G-7 ülkeleri ve Çin ile dünya açısından araştırılmıştır. Halkla ilişkiler faaliyetleri ise çoğunlukla uluslararası halkla ilişkiler ajansları ile yürütülmektedir. Çalışmada, küreselleşme süreci ile uluslararası halkla ilişkiler arasındaki ilişki betimsel açıdan ortaya konularak değerlendirmelerde bulunulmaktadır. Ayrıca incelenen dönem kapsamında kalkınma ajansları hakkında bilgiler verilerek, inovatif faaliyetler ve kalkınma ilişkileri ortaya konmaktadır.

References

  • Akbulut, D. (2010). Halkla İlişkiler Tanımları, http://www.halklailiskiler.com.tr/yazi.php?id=4973&baslik=Halkla%20%C4%B0li%C5%9Fkiler%20Tan%C4%B1mlar%C4%B1 (Erişim Tarihi: 16.02.2022).
  • Akbulut, D. & Üstünbaş, B. (2021). Ulusal ve Uluslararası Halkla İlişkiler Ajanslarının Uygulama Alanları Üzerine Bir Karşılaştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 157-192.
  • Akiş, E. (2011). Küreselleşme Sürecinde Bölgesel Kalkınma Yaklaşımındaki Gelişmeler ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, Istanbul Journal of Sociological Studies, (44), 237-256.
  • Arslan, E. (2010). Kalkınma Ajansları ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkıları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Asna, A. (1988). Halkla İlişkilerin Türkiye’de Benimsenmesi, Halkla İlişkiler Sempozyumu-87, Ankara, Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu Yayınları, 10, 27-30.
  • Aytekin, N. (2007). Bilgi İletişim Teknolojileri ve Örgütsel İletişim. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 7-18.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Baygül Özpınar, Ş. & Özpınar, A. (2021). Halkla İlişkiler Ajansları için Bulut Tabanlı Güvenli Çok Taraflı Hesaplama ve İşbirliği Servisi-SMPCCaaS. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1, 783-790
  • Büyükdoğan, B. (2019). Uluslararası Halkla İlişkiler Bağlamında Uluslararası Halkla İlişkiler Ajanslarının Hizmet Alanları, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2), 162-182.
  • Canpolat, N. (2012). Halkla İlişkiler ve Reklam Ajanslarının Hizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 95-106.
  • Dara, A. Y. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15.
  • Duru, A. A. (2022). Kalkınma Ajanslarının Personel Yönetiminde Kısıtlayıcı Kurallar, Journal of Management and Economics Research , 20(1), 67-87.
  • Ertem, T. (2014). Türkiye’de Halkla İlişkiler Ajanslarında Değerlendirmenin Yeri ve Önemi. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 175-186.
  • Eryılmaz, B. (2000). Kamu Yönetimi, Erkam Matbaası, İstanbul.
  • Gürüz, D. (1995). Halkla İlişkiler ve Reklam Ajansları İşletmeciliği ve Yönetimi, 1. Baskı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Heath, R. (2005). Encyclopedia of Public Relations, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kaçmazoğlu, H. B. (2002). Doğu-Batı Çatışması Açısından Globalleşme, Eğitim Araştırmaları 6, 44-55.
  • Kar, M., Nazlıoğlu, Ş. & Ağır, H. (2011). Financial Development and Economic Growth Nexus in the MENA countries: Bootstrap Panel Granger Causality Analysis. Economic Modelling, 28(1-2), 685-693.
  • KOF İsviçre Ekonomi Enstitüsü, https://kof.ethz.ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof-globalisation-index.html (Erişim Tarihi: 02.02.2022).
  • Marketing Türkiye, 2016. https://www.ida.org.tr/halkla-iliskiler-sektorune-onculuk-eden-15-duayen/, https://www.marketingturkiye.com.tr/soylesiler/ (Erişim Tarihi: 09.03.2022).
  • McKinnon, R. (1973). Money and Capital in Economic Development, Brookings Institution, Washington DC.
  • Newsom, D., Turk, J. & Kruckeberg, D. (2012). Cengage Advantage Books: This is PR: The realities of Public Relations. Cengage Learning
  • Okay, A. & Okay, A. (2015). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Öztürk, S. & Saygın, S. (2017). 1973 Petrol Krizinin Ekonomiye Etkileri ve Stagflasyon Olgusu, Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 1-12.
  • Schultz, M. (1997). The Integration Between Corporate Culture, Identity and Image: The Emergence Of A New Industry, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/ 10398/7026/wp (Erişim Tarihi: 05.01.2022).
  • Shaw, E. (1973). Financial Deeping in Economic Development, Oxford University Press, New York.
  • Şardağı, E. & Öztürk, M. C. (2018). Halkla İlişkiler Eğitiminde Küreselleşmeye İlişkin Bir Değerlendirme: ABD ve İngiltere Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 836-865.
  • Taş, İ. E. & Kestellioğlu, G. (2011). Halkla İlişkilerde İnternetin Yeri ve Önemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 73-92.
  • The Holmes Report 2021, https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2021-pr-agency-rankings/top-250 (Erişim Tarihi: 01.02.2022).
  • Tiryaki, Ç. (2009). 1990’lardan Sonra Küreselleşme Sürecinde İşletmelerdeki Halkla İlişkilerin Yeri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Projesi, İstanbul.
  • Toulmin, S. (1999). The Ambiguities of Globalization. Futures 31, 905-912.
  • Ustakara, F. (2014). Küreselleşmenin Sürükleyici Gücü Halkla İlişkiler ve Halkla İlişkileri Dönüştüren Küreselleşme. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9). 338-351.
Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 41 - 51, 08.07.2022

Abstract

References

  • Akbulut, D. (2010). Halkla İlişkiler Tanımları, http://www.halklailiskiler.com.tr/yazi.php?id=4973&baslik=Halkla%20%C4%B0li%C5%9Fkiler%20Tan%C4%B1mlar%C4%B1 (Erişim Tarihi: 16.02.2022).
  • Akbulut, D. & Üstünbaş, B. (2021). Ulusal ve Uluslararası Halkla İlişkiler Ajanslarının Uygulama Alanları Üzerine Bir Karşılaştırma, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 157-192.
  • Akiş, E. (2011). Küreselleşme Sürecinde Bölgesel Kalkınma Yaklaşımındaki Gelişmeler ve Bölgesel Kalkınma Ajansları, Istanbul Journal of Sociological Studies, (44), 237-256.
  • Arslan, E. (2010). Kalkınma Ajansları ve Kalkınma Ajanslarının Türkiye Ekonomisine Beklenen Katkıları, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Asna, A. (1988). Halkla İlişkilerin Türkiye’de Benimsenmesi, Halkla İlişkiler Sempozyumu-87, Ankara, Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu Yayınları, 10, 27-30.
  • Aytekin, N. (2007). Bilgi İletişim Teknolojileri ve Örgütsel İletişim. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (28), 7-18.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 61-82.
  • Baygül Özpınar, Ş. & Özpınar, A. (2021). Halkla İlişkiler Ajansları için Bulut Tabanlı Güvenli Çok Taraflı Hesaplama ve İşbirliği Servisi-SMPCCaaS. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, 1, 783-790
  • Büyükdoğan, B. (2019). Uluslararası Halkla İlişkiler Bağlamında Uluslararası Halkla İlişkiler Ajanslarının Hizmet Alanları, Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (2), 162-182.
  • Canpolat, N. (2012). Halkla İlişkiler ve Reklam Ajanslarının Hizmet Alanları: Web Sitelerine Yönelik Bir İnceleme, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 95-106.
  • Dara, A. Y. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya. Selçuk İletişim, 7(1), 5-15.
  • Duru, A. A. (2022). Kalkınma Ajanslarının Personel Yönetiminde Kısıtlayıcı Kurallar, Journal of Management and Economics Research , 20(1), 67-87.
  • Ertem, T. (2014). Türkiye’de Halkla İlişkiler Ajanslarında Değerlendirmenin Yeri ve Önemi. Atatürk İletişim Dergisi, (6), 175-186.
  • Eryılmaz, B. (2000). Kamu Yönetimi, Erkam Matbaası, İstanbul.
  • Gürüz, D. (1995). Halkla İlişkiler ve Reklam Ajansları İşletmeciliği ve Yönetimi, 1. Baskı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Heath, R. (2005). Encyclopedia of Public Relations, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kaçmazoğlu, H. B. (2002). Doğu-Batı Çatışması Açısından Globalleşme, Eğitim Araştırmaları 6, 44-55.
  • Kar, M., Nazlıoğlu, Ş. & Ağır, H. (2011). Financial Development and Economic Growth Nexus in the MENA countries: Bootstrap Panel Granger Causality Analysis. Economic Modelling, 28(1-2), 685-693.
  • KOF İsviçre Ekonomi Enstitüsü, https://kof.ethz.ch/en/forecasts-and-indicators/indicators/kof-globalisation-index.html (Erişim Tarihi: 02.02.2022).
  • Marketing Türkiye, 2016. https://www.ida.org.tr/halkla-iliskiler-sektorune-onculuk-eden-15-duayen/, https://www.marketingturkiye.com.tr/soylesiler/ (Erişim Tarihi: 09.03.2022).
  • McKinnon, R. (1973). Money and Capital in Economic Development, Brookings Institution, Washington DC.
  • Newsom, D., Turk, J. & Kruckeberg, D. (2012). Cengage Advantage Books: This is PR: The realities of Public Relations. Cengage Learning
  • Okay, A. & Okay, A. (2015). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları, İstanbul: Der Yayınları.
  • Öztürk, S. & Saygın, S. (2017). 1973 Petrol Krizinin Ekonomiye Etkileri ve Stagflasyon Olgusu, Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 1-12.
  • Schultz, M. (1997). The Integration Between Corporate Culture, Identity and Image: The Emergence Of A New Industry, http://openarchive.cbs.dk/bitstream/handle/ 10398/7026/wp (Erişim Tarihi: 05.01.2022).
  • Shaw, E. (1973). Financial Deeping in Economic Development, Oxford University Press, New York.
  • Şardağı, E. & Öztürk, M. C. (2018). Halkla İlişkiler Eğitiminde Küreselleşmeye İlişkin Bir Değerlendirme: ABD ve İngiltere Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 836-865.
  • Taş, İ. E. & Kestellioğlu, G. (2011). Halkla İlişkilerde İnternetin Yeri ve Önemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 73-92.
  • The Holmes Report 2021, https://www.provokemedia.com/ranking-and-data/global-pr-agency-rankings/2021-pr-agency-rankings/top-250 (Erişim Tarihi: 01.02.2022).
  • Tiryaki, Ç. (2009). 1990’lardan Sonra Küreselleşme Sürecinde İşletmelerdeki Halkla İlişkilerin Yeri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Projesi, İstanbul.
  • Toulmin, S. (1999). The Ambiguities of Globalization. Futures 31, 905-912.
  • Ustakara, F. (2014). Küreselleşmenin Sürükleyici Gücü Halkla İlişkiler ve Halkla İlişkileri Dönüştüren Küreselleşme. Global Media Journal: Turkish Edition, 5(9). 338-351.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects International Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Sefa Özbek This is me 0000-0002-1043-2056

Publication Date July 8, 2022
Submission Date March 25, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Özbek, S. (2022). Küreselleşme Sürecinde İnovasyon, Uluslararası Halkla İlişkiler ve Kalkınma Ajanslarının Önemi. Journal of Economics and Political Sciences, 2(1), 41-51.