Bu çalışmada, katkısız Poliamit (PA6) polimeri ile ağırlık olarak %20 oranında mika katkılı Poliamit 6 (PA6/20M) ve %20 oranında mika/%10 oranında cam elyaf (CE) katkılı Poliamit 6 (PA6/20M/10CE) kompozitlerin tribolojik özellikleri incelenmiştir. Kompozit granül üretimi için önce çift vidalı ekstruder kullanılmış, test numuneleri üretimi için ise enjeksiyon makinası kullanılmıştır. Aşınma ve sürtünme testleri kuru ortam şartları altında %40 kısa cam elyaf takviyeli Poli-fenilen-Sülfit (PPS/40CE) kompozit diskine karşı yapılmıştır. Aşınma deneyleri pim-disk aşınma test cihazı kullanılarak oda sıcaklığında gerçekleştirilmiştir. Triboloji deneylerinde üç farklı yük (10-20-30 N) ve 0.5m/s sabit kayma hızı kullanılmıştır. Çalışma şartları alrındaki malzemelerin sürtünme katsayısı ve aşınma hacmi değişimi belirlenmiştir. Çalışma sonucunda uygulanan yükün artması ile katkısız PA6 polimeri ile PA6/20M ve PA6/20M/10CE kompozitlerinin sürtünme katsayısı sırasıyla %25.2, %29.6 ve %15.2 oranlarında artış göstermiştir. PA6 polimeri ilave edilen %20 oranındaki mika katkısı sürtünme katsayısını %33.0 oranında artırmıştır. PA6/20M kompozitine ilave edilen %10 oranındaki cam elyaf ise sürtünme katsayısını %86.1 oranında azaltmıştır. Uygulanan yükün artırılması ile katkısız PA6 polimerinin aşınma hacmi %200 oranında artarken PA6/20M kompozitinde %291.3 oranında artmıştır. Buna ilaveten PA6/20M/10CE hibrit kompoziti ise %371.4 oranında artmıştır. Deneyler sonucunda en az aşınma hacmi diğer kombinasyonlarla kıyaslandığında minimum %20 oranında PA6/20M-10CE/PPS-40CE kombinasyonunda elde edilmiştir.
In this study, the tribological properties of Polyamide 6 (PA6), and Polyamide 6 composites with 20% mica by weight, (PA6/20M) and PA6 composite with 20%mica filler and 10% glass fiber (GF) by weight (PA6/20M/10GF) additives were investigated. A twin screw extruder was used for the production of composite granules and an injection molding machine was used for the production of test specimens. Wear and friction tests were performed under dry sliding conditions against a 40wt.% short glass fiber reinforced Poly-phenylene-Sulfide (PPS/40GF) composite disc. Wear tests were carried out at room temperature using a pin-disc wear test rig. Three different loads (10-20-30 N) and a constant sliding speed of 0.5m/s were used in the tribology experiments. The friction coefficient and wear volume changes of the materials under the operating conditions were determined. As a result, the coefficient of friction of PA6 polymer, PA6/20M and PA6/20M/10CE composites increased by 25.2%, 29.6% and 15.2%, respectively, with the increase in the applied load. The addition of 20% mica to PA6 polymer increased the coefficient of friction by 33.0%. The addition of 10% glass fiber to PA6/20M composite decreased the coefficient of friction by 86.1%. the coefficient of friction increases with the increase in applied load for unfilled PA 6 polymer and PA6/20M and PA6/20M/10CE composites increased by 25.2%, 29.6% and 15.2% respectively The addition of 20% mica to PA6 polymer increased the coefficient of friction by 33.0%, while the addition of 10% glass fiber to PA6/20M composite decreased the coefficient of friction by 86.1%. By increasing the applied load, the wear volume of the unfilled PA6 polymer increased by 200%, while the PA6/20M composite increased by 291.3%. In addition, the PA6/20M/10CE hybrid composite increased by 371.4%. As a result of the experiments, the lowest wear volume was obtained in the PA6/20M-10CE/PPS-40CE combination with a minimum of 20% ratio compared to other combinations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 29, 2023 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |